Koleje Dolnośląskie chcą przejąć pasażerów z busów

    Koleje Dolnośląskie chcą przejąć pasażerów z busów

    Piotr Kanikowski

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Spółka Koleje Dolnośląskie stara się o ponad 70 mln zł unijnego dofinansowania na zakup pięciu EZT, czyli elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dziś trzon jej taboru stanowią zasilane olejem napędowym szynobusy. Napędzane prądem EZT są od nich znacznie bardziej pojemne - mogą zabrać ponad 200 pasażerów.
    Najpóźniej od 2012 roku mają obsługiwać szeroko rozumiany węzeł wrocławski, dowożąc do pracy i szkół ludzi mieszkających w promieniu 50-60 kilometrów od Wrocławia.

    - W oparciu o EZT planujemy uruchomienie nowych połączeń na liniach Legnica - Wrocław, Wrocław - Oleśnica i Wrocław - Żmigród - zapowiada Genowefa Ładniak, prezes Kolei Dolnośląskich. - W urzędzie marszałkowskim powstała koncepcja Dolnośląskiej Kolei Dojazdowej. Nasz projekt wpisuje się w tę wizję.

    Koleje Dolnośląskie liczą, że do ich pociągów przesiądą się ludzie, którzy dziś dojeżdżają do pracy i szkoły samochodami lub busami. Po wygodnej podróży wysiądą w centrum miasta, nie martwiąc się korkami czy brakiem miejsc parkingowych.

    Pociągi mają kursować często i - mimo postoju na każdej stacji - dowozić pasażerów do celu szybciej niż busy. EZT będą mogły pędzić nawet 160 km/h, o ile tylko stan torów na to pozwoli. W 2012 roku taka prędkość na pewno będzie możliwa na zmodernizowanej trasie Wrocław - Legnica (w planach jest także remont linii do Żmigrodu).

    Pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych ma kosztować w sumie ponad 130 mln zł. Złożony wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pomyślnie przeszedł ocenę merytoryczną i czeka na ostateczną decyzję zarządu województwa.

    Łódź za wzór

    Koleje Dolnośląskie planują zakup podobnych (lub lepszych) składów, jak te, które obsługują linię Warszawa - Łódź. Kursują tam elektryczne zespoły trakcyjne ED74, wyprodukowane w 2007 roku przez bydgoską fabrykę PESA. Mają po 206 miejsc siedzących i ok. 300 stojących. Rozwijają prędkość
    do 160 km/h. Jadą cicho i bez drgań. Wnętrze, nieprzedzielone ściankami, monitorują kamery.
    Puszczenie tych pociągów na linię Warszawa - Łódź okazało się strzałem w dziesiątkę. Błyskawicznie zapełniły się pasażerami.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (7)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kurs €

      KM (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 5

      "Pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych ma kosztować w sumie ponad 130 mln zł."
      Koszt 36 (!) trój- i pięcioczłonowych EZT marki Coradia Continental do obslugi Regio S-Bahn Bremen =
      150 mln...rozwiń całość

      "Pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych ma kosztować w sumie ponad 130 mln zł."
      Koszt 36 (!) trój- i pięcioczłonowych EZT marki Coradia Continental do obslugi Regio S-Bahn Bremen =
      150 mln €. Przyjemnego liczenia!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Koleje

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 10

      Pociągi TLK należą do PKP Intercity, natomiast tutaj jest mowa o Kolejach Dolnośląskich, których właścicielem jest Urząd Marszałkowski.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Haha

      Daniel (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 9

      PKP - firma, ktora juz przegrala. Zero konkurencji w kraju, a oni ledwo dysza. A popatrzcie na taki Deutsche Bahn, pociagi pelne pomimo, ze Niemcy moga latac po calym kraju (gdyz maja swietnie...rozwiń całość

      PKP - firma, ktora juz przegrala. Zero konkurencji w kraju, a oni ledwo dysza. A popatrzcie na taki Deutsche Bahn, pociagi pelne pomimo, ze Niemcy moga latac po calym kraju (gdyz maja swietnie rozwinieta lotnicza siec) i jezdzic najlepszymi autostradami na swiecie. Ale jakos oni potafia przekonac ludzi i jeszcze na tym zarabiac. A u nas ledwo 30 stopni i szyny we Wroclawiu sie wyginaja... Parodia-)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pkp

      silny (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

      Nowe połączenie? Nie miej złudzeń chłopie...Z tego co pamiętam to po ostatniej korekcie rozkładów jazdy z Wrocławia zniknęło 7 pociągów TLK, jak tak dalej pójdzie to może za parę lat na godzinę...rozwiń całość

      Nowe połączenie? Nie miej złudzeń chłopie...Z tego co pamiętam to po ostatniej korekcie rozkładów jazdy z Wrocławia zniknęło 7 pociągów TLK, jak tak dalej pójdzie to może za parę lat na godzinę będzie odjeżdżał chociaż jeden pociąg z głównego ;)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @

      bob (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 6

      @kruk za trasy kolejowe odpowiada PKP PLK,wiec pytanie o linie Wawa-Wro powinienes adresowac do nich ;) Marszalek Lapinski zabiega o nowe polaczenie przez Czestochowe i CMK,ale kto wie,co z tym...rozwiń całość

      @kruk za trasy kolejowe odpowiada PKP PLK,wiec pytanie o linie Wawa-Wro powinienes adresowac do nich ;) Marszalek Lapinski zabiega o nowe polaczenie przez Czestochowe i CMK,ale kto wie,co z tym zrobi beton pekapu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrocław-Wawa

      kruk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 9

      A ja żądam zapowiadanej linii kolejowej z Wrocławia do Warszawy. Pociągi do stolicy jeżdżą z Wrocławia 6 godzin(TLK, IR)-paranoja. Kiedy wracam co piątek z Warszawy to zawsze są jeszcze opóźnione o...rozwiń całość

      A ja żądam zapowiadanej linii kolejowej z Wrocławia do Warszawy. Pociągi do stolicy jeżdżą z Wrocławia 6 godzin(TLK, IR)-paranoja. Kiedy wracam co piątek z Warszawy to zawsze są jeszcze opóźnione o jakieś 30 minut, kiedy będzie ta zapowiadana szybka trasa??? kiedy??? zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To ja proszę o połączenie Bierutów-Wrocław Gł.

      Dolnoślązak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 10

      To ja proszę o połączenia Bierutów-Wrocław Gł. i Wrocław Gł.-Bierutów.
      Bierutów (ok. 5 tyś mieszkańców) jest w granicach woj. dolnośląskiego, ale ma to nieszczęście, że leży za Oleśnicą w kieunku...rozwiń całość

      To ja proszę o połączenia Bierutów-Wrocław Gł. i Wrocław Gł.-Bierutów.
      Bierutów (ok. 5 tyś mieszkańców) jest w granicach woj. dolnośląskiego, ale ma to nieszczęście, że leży za Oleśnicą w kieunku na Kluczbork. Znakomita część pociągów kończy swój bieg już na Oleśnicy. Dalej to już na piechotkę (15 km). Niniejszym chciałbym zwrócić uwagę Marszałka woj. dolnośląskiego, że gros Bierutowian codziennie dojeżdża do Wrocławia do szkoły i do pracy. Dobrze by było gdyby pociągi kończące swój bieg w Oleśnicy miały przedłużony kurs do dolnośląskiego Bierutowa. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama