Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nikt nie kontroluje ciężarówek z urobkiem

Katarzyna Wilk
Członkowie Stowarzyszenia Karpniki chcą spokoju
Członkowie Stowarzyszenia Karpniki chcą spokoju Marcin Oliva Soto
W regionie jeleniogórskim ciężarówki wywożące urobek z kopalń rozjeżdżają drogi. Tak jest m.in. w Karpnikach, gdzie mieszkańcy skarżą się na zniszczoną drogę biegnącą przez wieś

- Chcemy spokoju - mówi Michał Kołacz ze Stowarzyszenia Karpniki. Miejscowość planuje rozwijać się turystycznie, ale, jak podkreślają ludzie, kto dziś zechce tu wypoczywać?

Kopalnie są też w Kłopotnicy koło Mirska i w Mysłowie koło Jawora. A nikt nie kontroluje tego, czy ciężarówki z urobkiem są przeładowane. W regionie nie ma ani jednego punktu przystosowanego do ważenia wielkich aut. Tymczasem w regionie legnickim są cztery takie miejsca, m.in. przy ul. Jaworzyńskiej w Legnicy czy drodze powiatowej w Polkowicach. W rejonie kłodzkim są trzy punkty, przy drogach krajowych w Jeleniowie, Jaszkowie i Dzierżoniowie.

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego we Wrocławiu może prowadzić kontrole tylko tam, gdzie takie punkty istnieją i są do tego przygotowane. - Mamy dwie wagi, których moglibyśmy używać w regionie jeleniogórskim - mówi Daniel Woźniak, naczelnik wydziału inspekcji wrocławskiego WITD. Ale ważyć nie można, bo nie ma do tego miejsca.

Kontrolujący łapią kierowców przewożących nawet o 20 ton więcej

Jak wyjaśnia Woźniak, budowa takiego punktu należy do zarządcy drogi. Jeśli chodzi o powiat jeleniogórski: starostwa. Budowa miejsca do ważenia pojazdów to koszt około 120 tys. zł. Ale, jak podkreśla Woźniak, poniesione wydatki zwracają się szybko. Kary bywają bardzo wysokie, nawet w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdów poruszających się po drogach wynosi 40 do 42 ton. Kontrolujący zaś łapią kierowców przewożących nawet o 20 ton więcej. W 2009 r. inspektorzy zważyli 1360 pojazdów. Nałożyli 284 kary na ok. 2 mln zł.

Jacek Włodyga, starosta jeleniogórski, nie wyklucza budowy punktu. Miałby powstać w Karpnikach. Innym proponowanym miejscem jest droga w Radomierzu. Włodyga tłumaczy, że czeka na decyzję w sprawie przedłużenia koncesji dla Pol-Skalu, jednego z właścicieli kopalń, która została oprotestowana. Ministerstwo Środowiska ma zdecydować o jej ewentualnym cofnięciu do końca kwietnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska