Pociągiem do Czech? Na razie tylko palcem po mapie

    Pociągiem do Czech? Na razie tylko palcem po mapie

    Katarzyna Wilk, Alina Gierak

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Choć tory są wyremontowane i trasa gotowa, to świetny pomysł uruchomienia atrakcyjnego połączenia kolejowego ze Szklarskiej Poręby do czeskiego Harrachova może spalić na panewce. Dlaczego? Bo tory między Jelenią Górą i Szklarską Porębą są w fatalnym stanie
    Modernizacja 14-kilometrowej linii od Szklarskiej Poręby do granicy państwa kosztowała DSDiK 14,4 mln zł. Inwestycję dofinansowała UE. Położono nowe podkłady, zbudowano tor z szyn. Także Czesi zmodernizowali swój odcinek od granicy do Harrachova.

    - To ogromnie malownicza trasa. Takich widoków nie ma nawet w Alpach - zachwyca się Roman Głowaczewski, p.o. dyrektora Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.


    Niestety, zna je jedynie z pieszej wycieczki, bo z Jeleniej Góry pociągiem nie da się tam dojechać.

    PKP zabrało się dopiero teraz za naprawę. Na początek odnawiany jest kilometrowy odcinek ze Szklarskiej Poręby do przystanku Szklarska Poręba Huta, który był w najgorszym stanie. Prace mają potrwać do czerwca i kosztować 4 mln zł. Jednak wiele do życzenia pozostawia pozostała część połączenia między Jelenią Górą i Szklarską Porębą.

    - Nie mamy pieniędzy, by ten fragment zmodernizować - tłumaczy Krzysztof Wójcik z Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu. Koszt prac oszacowano na ok. 35 mln zł. Mogą rozpocząć się dopiero w 2011 roku i potrwają co najmniej rok. Na razie pociągi będą jeździć na tym odcinku z prędkością 20 km/h.

    To podróż tylko dla turystów i koneserów- To podróż tylko dla turystów i koneserów - śmieje się Tomasz Nowak, emeryt z Jeleniej Góry, który jeździł na wycieczki tą trasą i podziwiał widoki.


    Dojedź do Pragi
    Trasa Szklarska Poręba - Harrachov została zamknięta pół wieku temu. W 2009 r. została przejęta od PKP i przekazana marszałkowi dolnośląskiemu, który ją wyremontował. Dzięki temu będzie połączenie do Czech oraz transport do Jakuszyc dla narciarzy i rowerzystów. Czeski przewoźnik jest zainteresowany uruchomieniem letniego połączenia kolejowego
    aż do Pragi.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na wszystko przyjdzie czas

      Krzysztof Lichtenfeld (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 47 / 40

      Może do Alp nam daleko , ale to jest właśnie urok gór Izerskich .Jeżeli chodzi o malowniczą trasę to jest ona po obu stronach.Jadąc w kierunku Liberca w pewnym miejscu przecinamy gospodarstwo...rozwiń całość

      Może do Alp nam daleko , ale to jest właśnie urok gór Izerskich .Jeżeli chodzi o malowniczą trasę to jest ona po obu stronach.Jadąc w kierunku Liberca w pewnym miejscu przecinamy gospodarstwo domowe,przejeżdżamy przez podwórko.Folklor tej trasy polega właśnie na prędkości i czasami bliskość gospodarstw domowych. W sumie na całym odcinku gór Izerskich strome zbocza dodają uroku i wyobraźnię jaki ogrom prac włożyli ludzie budując trasę od Piechowic do Tanvaldu.Nie tylko do Pragi można tą koleją dojechać.A mianowicie w Libercu można przesiąść się do pociągu jadącego do Zittau - Niemcy 20 km A z Zittau bez problemu jest połączenie do całych Niemiec .Na pewno nic nie spali na panewce mamy tu w Szklarskiej Porębie dużą grupę aktywistów T.K.I. i mądrych urzędników . Zrobiono to sprytnie od końca po to żeby właśnie na końcówkę pieniędzy nie zabrakło. Wspólnie wszystko załatwimy.A jeszcze 2 lata temu pewna grupka spod ciemnej gwiazdy życzyła źle Kolei Izerskiej.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czegoś tu nie rozumiem.

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 33

      Z treści artykułu zrozumiałem, że trasa ze Szklarskiej Poręby do granicy i dalej do Harrachova jest wyremontowana, to co ma piernik do wiatraka? Co ma do tego trasa Jelenia Góra - Szklarska Poręba?...rozwiń całość

      Z treści artykułu zrozumiałem, że trasa ze Szklarskiej Poręby do granicy i dalej do Harrachova jest wyremontowana, to co ma piernik do wiatraka? Co ma do tego trasa Jelenia Góra - Szklarska Poręba? Później się okaże, że nie można uruchomić połączenia, bo trasa Jelenia Góra - Wrocław też jest w fatalnym stanie. Jak chce się psa uderzyć to kij się zawsze znajdzie. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Z tą malowniczością to...

      Amigo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 33

      ... trochę przesadzone. Jest to kolej po terenach górskich i dlatego właśnie jest bardzo malownicza ale do kolei szwajcarskiej to nam niestety bardzo daleko.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tor z szyn

      AS (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 31

      "zbudowano tor z szyn" - bardzo ciekwe spostrzeżenie... Pani Katarzyno i Alino: to z czego jeszcze można zbudować tory ? poza tym narciarze raczej z tej atrakcji nie skorzystają (a szkoda), gdyż...rozwiń całość

      "zbudowano tor z szyn" - bardzo ciekwe spostrzeżenie... Pani Katarzyno i Alino: to z czego jeszcze można zbudować tory ? poza tym narciarze raczej z tej atrakcji nie skorzystają (a szkoda), gdyż akurat w okresie zimowym lnia ma być nieczynna - tak mówią w biurze Biegu Piastów na Polanie Jakuszyckiej. czy można to sprawdzić i potwierdzić na 100% ?... pozdrwawiam Panie redaktorkizwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo