Zniknęły zegary zamontowane przy sygnalizacji świetlnej, które wyświetlały czas do zmiany światła na czerwone i zielone. Przez ostatnie trzy miesiące testowaliśmy je we Wrocławiu: na skrzyżowaniu Swobodnej z Powstańców Śląskich oraz na zjeździe z mostu Milenijnego. - Zarówno policjanci, jak i urzędnicy zajmujący się zarządzaniem ruchem ocenili je bardzo pozytywnie - wyjaśnia Grażyna Nosek z wydziału infrastruktury urzędu miejskiego. - Chcielibyśmy w przyszłości zamontować je nawet na kilkudziesięciu skrzyżowaniach - dodaje.
Dziś jednak urzędnicy nie są w stanie podać konkretów: daty, liczby sekundników ani konkretnych skrzyżowań. Dlaczego? Bo od przyszłego roku we Wrocławiu będzie montowany tzw. inteligentny system transportu. Dzięki niemu, na 130 z ponad 220 wrocławskich skrzyżowań będzie działała inteligentna sygnalizacja świetlna. Światła zagwarantują, że ze skrzyżowania jako pierwsze będą ruszały tramwaje (kilka dni temu taką zmianę wprowadzono już przy skrzyżowaniu Krakowskiej z Kościuszki). Dodatkowo, czas, w którym świeci się zielone światło, będzie zależny od liczby aut i może być inny w każdym cyklu.
- To powoduje, że na tych skrzyżowaniach na pewno nie będą montowane zegary wyświetlające czas - tłumaczy Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Zarządzania Miastem. - Nie pozwala na to technologia - dodaje. Jednak urzędnicy tłumaczą, że będzie to możliwe na pozostałych, około 90, skrzyżowaniach. Jeszcze w tym roku magistrat podejmie decyzję, w ilu miejscach zamontuje sekundniki.
Natomiast sygnalizacja świetlna dopasowująca się do ruchu samochodów ma być montowana w przyszłym roku. W tym momencie trwa pierwsza część przetargu na wykonawcę inteligentnego systemu transportu.
Na jakie jeszcze nowości mogą liczyć wrocławscy kierowcy i pasażerowie?
Na ulicy Średzkiej w Leśnicy jeszcze w tym roku pojawi się tzw. cichy asfalt. To specjalna mieszanka gumy i asfaltu, produkowana przez wrocławską firmę Bisek. Według fachowców z Politechniki Wrocławskiej, poprawia ona skuteczność hamowania oraz zapewnia mniejszy hałas podczas jazdy samochodem. Ma być skuteczna przy pokrywaniu nawierzchni brukowych. Właśnie taką drogę trzeba wyremontować w Leśnicy. Prace ruszą już w kwietniu.
Dzięki nowej technologii drogowcy nie powiedzą już, że z łataniem trzeba czekać do wiosny
Dynamiczna informacja pasażerska, czyli tablice na przystankach, dzięki którym widzimy, o której godzinie przyjedzie nasz tramwaj. Co ważne, tablica wyświetla nie tylko przyjazd według rozkładu, ale dzięki podłączeniu jej do systemu, na bieżąco pokazuje opóźnienia tramwajów i autobusów. Dziś tablice działają przy rondzie Reagana, pl. Kromera oraz pl. Powstańców Wielkopolskich. W 2012 roku informacja ma działać na 100 przystankach.
Nowa mieszanka pozwalająca łatać dziury w temperaturze od -40 do +60 stopni C. Urzędnicy chcieliby ją przetestować w tym roku. Takim wypełniaczem łatane są już dziury w Warszawie, przymierza się do tego Opole. Drogowcy nie mówiliby już, że z łataniem trzeba czekać do wiosny.
Nowy system zbierania zgłoszeń wprowadzony przez ZDiUM. Nie przyjmuje ich już dyspozytor, tylko poprzez adres mejlowy: zgł[email protected] wpływają do systemu. Nie przepadają, bo specjalny program śledzi, co dzieje się z każdym zgłoszeniem (o dziurze czy awarii) i na jakim etapie realizacji się teraz znajduje.
Tablice informacyjne dla kierowców na wjazdach do miasta. Wyświetlają komunikaty o zakorkowanych odcinkach dróg i zalecają wybranie konkretnych tras, by szybko przejechać przez miasto. Mają się pojawić we Wrocławiu do 2012 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?