Menu Region

Metro i Wrocław

Metro i Wrocław

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Gazeta Wrocławska

Bartłomiej Knapik

41Komentarzy Prześlij Drukuj
Naukowcy: już dziś policzmy, ile kosztuje metro. Urzędnicy: nie wykluczamy, że je wybudujemy.
Czy we Wrocławiu powinno powstać metro? Naukowcy twierdzą, że najwyższy czas przemyśleć ten pomysł. - Nie powiem, że trzeba dziś zacząć budowę metra we Wrocławiu. Trzeba policzyć, kiedy stanie się to opłacalne - tłumaczy Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej.

Przypomina, że Niemcy planowali budowę alei Wielkiej Wyspy sto lat temu, a my dopiero dziś zabieramy się do budowy jej pierwszej części, czyli mostu Wschodniego.
- Dlatego musimy zacząć rozmawiać o metrze już teraz - twierdzi naukowiec.

Urzędnicy jeszcze się do tego nie zabierają. Ale nie mówią nie. - Studium zagospodarowania przestrzennego nie wyklucza możliwości budowy metra we Wrocławiu - zapewnia Marek Żabiński, wicedyrektor Biura Rozwoju Wrocławia. Przez lata w stolicy Dolnego Śląska powracał mit, że budowa metra jest u nas niemożliwa ze względu na wody podziemne, choć przecież już Niemcy przymierzali się do tego, by budować we Wrocławiu metro.

Ten mit nie ma oparcia w rzeczywistości. Skoro dało się je zbudować w nadmorskich miastach, takich jak Amsterdam czy Sankt Petersburg, to znaczy, że i u nas się da. Udowodniła to niedawna konferencja naukowa Polskiej Akademii Nauk, poświęcona właśnie temu zagadnieniu. Wniosek z niej jest prosty: budowa metra w stolicy Dolnego Śląska jest możliwa.

- Żeby zdecydować: kiedy i gdzie zacząć budowę metra, trzeba zacząć to liczyć już dzisiaj - mówi Gisterek. Obliczenia muszą uwzględniać współczesną technikę i geologiczne uwarunkowania Wrocławia, a także potencjalną liczbę pasażerów. Trzeba zaplanować, jaką funkcję spełniałoby ono w naszym mieście.

- Budowa będzie miała sens tylko wtedy, gdy metro i kolej staną się podstawowym środkiem poruszania się po mieście, a tramwaje i autobusy będą dowoziły do niego pasażerów - podkreśla Gisterek. We Wrocławiu nie ma problemu z liniami kolejowymi. - Być może u nas sprawdziłby się system mieszany. Kolejka, która zagłębia się pod ziemię przy dworcu Świebodzkim, ma stację pod Rynkiem i pl. Grunwaldzkim, a na powierzchnię wyjeżdża na Wielkiej Wyspie albo tuż za nią - zastanawia się Igor Gisterek.

Nawet metro w Nowym Jorku ma 40 proc. tras na powierzchni. A u nas, między mostem Szczytnickim a dworcem Świebodzkim jest niecałe 4 km, a między dworcami: Głównym i Nadodrzem - 3 km. Budowę dwóch takich linii inżynierowie we Wrocławiu planowali już pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Na dworcach metro mogłoby wyjeżdżać wprost na tory kolejowe. A za mostem Szczytnickim na tramwajowe torowisko.

W Warszawie koszt budowy kilometra tunelu, wraz z całą infrastrukturą, stacjami i taborem, wyniósł ok. 93 mln zł. U nas, ze względu na grunt, budowa byłaby trudniejsza, a więc droższa. Nie wiadomo jednak, o ile. Gdyby zbudować u nas tylko te dwie linie, krzyżujące się pod Rynkiem - łącznie 7 km tunelu - po cenach z Warszawy kosztowałoby ok. 700 mln zł, czyli mniej niż stadion na Maślicach. Może więc warto policzyć, o jakiej dokładnie kwocie mówimy. Może się okazać, że stać nas na to.
Budowa będzie miała sens tylko wtedy, gdy metro i kolej staną się podstawowym środkiem poruszania się po mieście.
Nie jest za małe
Nie jest prawdą, że we Wrocławiu mieszka za mało ludzi, by myśleć o budowie podziemnej kolei.
Metro działa między innymi w półmilionowej niemieckiej Norymberdze, a także w hiszpańskim Bilbao, gdzie mieszka 350 tys. osób. W tej chwili linię metra o długości 4 km buduje również półmilionowy Lipsk.
Reklama
41

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

bez metra nie bedzie rozwoju gospodarczego

+70 / -54

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

racuch (gość)  •

Wrocław ma szanse by stać się centrum rozwoju gospodarczego w południowo zachodniej Polsce ale bez solidnej infrastruktury łączącej cały Dolny Śląsk z centrum Wrocławia nic z tego nie wyjdzie, inwestor który stoi w korku czekając jak się zmienia światła kilka kilometrów dalej nie zainwestuje pieniędzy i pojedzie gdzie indziej, wszystkie fabryki podwrocławskie powinny mieć połączenie szynowe z centrum i podmiejskimi miejscowościami Wrocławia, potrzebna jest tania siła robocza z przedmieść by lepsze prace w usługach w centrum mogły się rozwijać, bez tego będzie tylko stagnacja, budujcie metro już dzisiaj!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Lepiej mieć stadion

+68 / -53

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ww_miasto_korków (gość)  •

Dziękujemy Panie Prezydencie! Będziemy mieć stadion, będziemy się bawić na nim (2 - 3 razy w roku). I spłacać przez dziesiątki lat. Będzie stadion w cenie metra !!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Sa tańsze sposoby niż metro

+66 / -55

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

wroclawjacek (gość)  •

Cytat:
Ludzie, Wrocławiowi nie jest potrzebne metro. Wrocław to nie Warszawa, Berlin czy jeszcze inne metropolie. Wrocław ma 600 tys. Warszawa prawie 2 mln.
Ten odcinek z Dworca Świebodzkiego na Most Szczytnicki można spokojnie przejść w 50 minut, rowerkiem 20-25 minut.

zapomniałeś napisać że autem czasem godzina za mało.
Ze spacerkiem owszem można ale ludzie nie lubią chodzić przejściami podziemnymi a na trasie zieleń zniszczona spalinami.
Rowerkiem owszem może nawet 10-15 minut by wystarczyło ale nie ma ciągłości ścieżek a i tez trzeba rowerem pod ziemią jeździć. Niestety na każdym skrzyżowaniu tam gdzie są ddr rowerzysta musi kilkadziesiąt sekund tkwić na każdym sygnalizatorze .
Aby była presja na metro należałoby utrudnić jazdę autem ale nie przez korki.
nalezy np wymusić legalne parkowanie .
Tak naprawdę metro we Wrocławiu nie jest konieczne jeśli zwiększy sie przepustowość linii tramwajowych i da im priorytet na każdym skrzyżowaniu.
Rozwój systemów sterowania spowoduje że wkrótce motorniczy nie będzie potrzebny więc nie ma powodów aby wpychąć transport na tak małych odległościach pod ziemię.
Pytanie czy nie wykorzystać Odry do połączenia Kozanowa z Biskupinem.
Choć to wolniejszy transport ale poprzez eliminacje oczekiwań na światłach czas podróży może być porównywalny a przyjemność dużo większa. Na statku można np zjeść śniadanie czego w aucie czy autobusie się nie da. Można odebrać pocztę, przeczytać gazetę czy oglądnąć coś w TV.
Można zorganizować mini wystawę, można zdążyć wypełnić ankietę, można spotkać się z ciekawym człowiekiem czy porozmawiać z radnymi. W 30 minut zamiast ściskać się w korkach można coś pożytecznego zrobić lub dowiedzieć się.
Na statek można wziąć rower albo posadowić kilka stacji rowerów miejskich wzdłuż Odry i projekt staje się bardzo realny i obejmujący duży obszar miasta.
Na statku wystarczy udostępnić darmowy internet a będzie wypełniony po brzegi.
Zresztą są takie potrzeby bo robi się takie przejazdy w tramwaju np z artysta.
A przecież można połączyć przyjemne z pożytecznym.
Możliwości białej floty są ogromne.
Już najwyższy czas na odbudowanie przystani wodnych na Rędzinie czy na Oławie aby ludzi wywozić na zieloną trawkę jak za Niemca.
Taka przystań powinna tez powstać pod wysypiskiem na Maślicach, które ma być zamienione na obiekt rekreacyjno-sportowy.
Taki piknik piwny nad Odrą spowoduje że ludzie nie będą wracać autami do domu.
Dość już picia piwa w Rynku :)))
Nie ma to jak zielona trawka.
Miałyby się gdzie spotykać rodziny z dziećmi aby im się nie nudziło w lokalu zasnutym dymem.
Po Odrze jeździły też motorówki 10-osobowe. Taki pojazd dojechałby szybciej niż taksówka, potrzeba tylko trochę pomostów przymocowanych do nadbrzeży tam gdzie Niemcy zrobili schodki.
Podobne pomosty powinny być podwieszone na estakadzie kolejowej aby szynobus zatrzymywał się np nad Grabiszyńską czy innych węzłach przesiadkowych.
Szynobusem można by dojechać do Arkad Wrocławskich i przejść pomostem wprost do galerii.
Można dojechać do Castoramy na Krzywoustego, Carrefoura na Hallera , Bielan, Marketów na Krakowskiej , Granicznej itd.

Co do metra to prezydent chce pod pod fosą budować parking.
A dlaczego nie wykorzystać fosy do połączenia Dworca Świebodzkiego z Grunwaldem kolejką podziemną ?
Nawadnianie drzewom można zapewnić a rynna w wodą nad kolejką doskonale będzie imitować fosę.
Odpadną utrudnienia związane z ryciem miasta podczas kopania tunelu metra.
Będą ułatwione wyjścia z podziemnych przystanków bo wypadną w okolicy dzisiejszych skrzyżowań.
Z czasem można zrobić linię dookólną wykorzystując fosę i Odrę.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Metro we Wro??????

+72 / -74

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

wroclawjacek (gość)  •

Cytat:
Ludzie, Wrocławiowi nie jest potrzebne metro. Wrocław to nie Warszawa, Berlin czy jeszcze inne metropolie. Wrocław ma 600 tys. Warszawa prawie 2 mln.
Ten odcinek z Dworca Świebodzkiego na Most Szczytnicki można spokojnie przejść w 50 minut, rowerkiem 20-25 minut.

zapomniałeś napisać że autem czasem godzina za mało.
Ze spacerkiem owszem można ale ludzie nie lubią chodzić przejściami podziemnymi a na trasie zieleń zniszczona spalinami.
Rowerkiem owszem może nawet 10-15 minut by wystarczyło ale nie ma ciągłości ścieżek a i tez trzeba rowerem pod ziemią jeździć. Niestety na każdym skrzyżowaniu tam gdzie są ddr rowerzysta musi kilkadziesiąt sekund tkwić na każdym sygnalizatorze .
Aby była presja na metro należałoby utrudnić jazdę autem ale nie przez korki.
nalezy np wymusić legalne parkowanie .
Tak naprawdę metro we Wrocławiu nie jest konieczne jeśli zwiększy sie przepustowość linii tramwajowych i da im priorytet na każdym skrzyżowaniu.
Rozwój systemów sterowania spowoduje że wkrótce motorniczy nie będzie potrzebny więc nie ma powodów aby wpychąć transport na tak małych odległościach pod ziemię.
Pytanie czy nie wykorzystać Odry do połączenia Kozanowa z Biskupinem.
Choć to wolniejszy transport ale poprzez eliminacje oczekiwań na światłach czas podróży może być porównywalny a przyjemność dużo większa. Na statku można np zjeść śniadanie czego w aucie czy autobusie się nie da. Można odebrać pocztę, przeczytać gazetę czy oglądnąć coś w TV.
Można zorganizować mini wystawę, można zdążyć wypełnić ankietę, można spotkać się z ciekawym człowiekiem czy porozmawiać z radnymi. W 30 minut zamiast ściskać się w korkach można coś pożytecznego zrobić lub dowiedzieć się.
Na statek można wziąć rower albo posadowić kilka stacji rowerów miejskich wzdłuż Odry i projekt staje się bardzo realny i obejmujący duży obszar miasta.
Na statku wystarczy udostępnić darmowy internet a będzie wypełniony po brzegi.
Zresztą są takie potrzeby bo robi się takie przejazdy w tramwaju np z artysta.
A przecież można połączyć przyjemne z pożytecznym.
Możliwości białej floty są ogromne.
Już najwyższy czas na odbudowanie przystani wodnych na Rędzinie czy na Oławie aby ludzi wywozić na zieloną trawkę jak za Niemca.
Taka przystań powinna tez powstać pod wysypiskiem na Maślicach, które ma być zamienione na obiekt rekreacyjno-sportowy.
Taki piknik piwny nad Odrą spowoduje że ludzie nie będą wracać autami do domu.
Dość już picia piwa w Rynku :)))
Nie ma to jak zielona trawka.
Miałyby się gdzie spotykać rodziny z dziećmi aby im się nie nudziło w lokalu zasnutym dymem.
Po Odrze jeździły też motorówki 10-osobowe. Taki pojazd dojechałby szybciej niż taksówka, potrzeba tylko trochę pomostów przymocowanych do nadbrzeży tam gdzie Niemcy zrobili schodki.
Podobne pomosty powinny być podwieszone na estakadzie kolejowej aby szynobus zatrzymywał się np nad Grabiszyńską czy innych węzłach przesiadkowych.
Szynobusem można by dojechać do Arkad Wrocławskich i przejść pomostem wprost do galerii.
Można dojechać do Castoramy na Krzywoustego, Carrefoura na Hallera , Bielan, Marketów na Krakowskiej , Granicznej itd.

Co do metra to prezydent chce pod pod fosą budować parking.
A dlaczego nie wykorzystać fosy do połączenia Dworca Świebodzkiego z Grunwaldem kolejką podziemną ?
Nawadnianie drzewom można zapewnić a rynna w wodą nad kolejką doskonale będzie imitować fosę.
Odpadną utrudnienia związane z ryciem miasta podczas kopania tunelu metra.
Będą ułatwione wyjścia z podziemnych przystanków bo wypadną w okolicy dzisiejszych skrzyżowań.
Z czasem można zrobić linię dookólną wykorzystując fosę i Odrę.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Metro będzie

+70 / -56

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

wroc (gość)  •

Za jakieś sto lat. Gdy Wólka Kosowska będzie miała 3 linie, to u nas zaczną tworzyć projekt. Niestety znam naszych urzędników i prezydentów-agitatorów (Du*kiewicz i jego WC-prezydenci).
Jednakże pomysł Metra - POPIERAM!!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Metro

+66 / -62

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Miklus (gość)  •

Nareszcie dobry pomysł na przyszłość. Od tego nie ma ucieczki. Im wcześniej, tym lepiej. Trzeba jeno sprawdzić, w którym miejscu stoi jaka szopa pp. Krzywdów i od razu niechby to nieznani sprawcy podpalili, bo potem będą kłopoty. A oprócz metra jeszcze kilka fontann...

odpowiedzi (0)

skomentuj

do Wok-a

+72 / -61

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ppysznik (gość)  •

tu nie chodzi o pomysł a o propagandę. tor F1, kolej TGV, teraz metro, tylko szkoda, ze stuletnie ogórki jeżdżą wiecznie spóźnione po kraterach w drogach. Zobacz co się dzieje po zimie, przejedz się Wyszyńskiego, albo Wałbrzyską - TO są pilne potrzeby miasta na najbliższe lata. budowa chorego stadionu oddala modernizacje miasta, wiec przed wyborami sieje się znowu ludziom zamęt. Ale oczywiście, jak problemy będą rozwiązanie, to TAK dla metra!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Patrząc na pracę naszych "kochanych urzędasków"

+73 / -67

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Prawda (gość)  •

to decyzja, lokalizacja, protesty, odwołania, sprawy sądowe i kilka razy całe kółko to potrwa jakieś 25 la( bo przecież o wiele prostsza sprawa jak autostradowa obwodnica zajeła ok 15 lat więc za ćwierć wieku może być wbita przysłowiowa pierwsza łopata to nie ma się o co gorączkować

odpowiedzi (0)

skomentuj

Może sie zainteresujecie historią metra we Wrocławiu?

+81 / -41

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

wok (gość)  •

Nie wiem czemu komuś się może nie podobać pomysł z metrem. Jeszcze kiedy we Wrocławiu stacjonowali niemcy, metro istniało. Potem zostało przejęte przez ruskich i zniszczone kiedy się stąd wycofywali. Tak czy inaczej skoro było tu raz, może być i drugi. TAK dla metra.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Do Patryka.

+67 / -54

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

MKT (gość)  •

Patryku z Wrocławia, nie bierz tyle. Wyraźnie Ci szkodzi;)

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 3 4 5 »
Reklama
Reklama