Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Parkuj taniej pod dachem (FILMY)

Marcin Torz, Jerzy Wójcik
Marcin Oliva Soto
Wybierając wielopoziomowe parkingi zamiast tych na ulicy, sporo zaoszczędzimy

W ciągu najbliższych trzech lat we Wrocławiu powstaną trzy wielopoziomowe parkingi w centrum i najbliższych okolicach. Jednak to wcale nie oznacza, że będzie nam się łatwiej parkowało. Dlaczego? Wrocławianie po prostu nie przepadają za parkowaniem w takich miejscach.

Sprawdziliśmy - zarówno we wtorek, jak i w środę w godzinach popołudniowego szczytu. Znalezienie wolnego miejsca parkingowego na ul. Kiełbaśniczej, Rzeźniczej czy Malarskiej graniczy z cudem. W tym samym czasie na parkingach w Galerii Dominikańskiej, Szewskiej Centrum czy Heliosie jest w sumie kilkadziesiąt wolnych miejsc - można wybierać.

- Nieraz złapałem się na tym, że błądząc po centrum, trzy razy przejeżdżałem tą samą ulicą, w końcu zdecydowałem, że mam dość i jechałem do wielopoziomowego parkingu - przyznaje Marek Nichlewski, kierowca z Wrocławia. Ale nie on jeden tak robi. Tymczasem liczby przekonują, że to się kompletnie nie opłaca. W płatnej strefie parkowania Wrocław ma niespełna trzy tysiące miejsc. Natomiast w siedmiu największych parkingach wielopoziomowych w centrum jest ich prawie pięć tysięcy. Kierowca, który przejedzie kilka kilometrów w korku w poszukiwaniu wolnego miejsca, musi się liczyć z tym, że spali około litra benzyny (ponad cztery zł/litr). Dodatkowo zapłaci dwa lub trzy złote (zależy od rodzaju strefy) za pierwszą godzinę parkowania. Tymczasem najdroższy w centrum wielopoziomowy parking płatny będzie nas kosztował 6 zł za pierwszą godzinę.

A można znacznie taniej. Za darmo pierwszą godzinę stoimy w Galerii Dominikańskiej, Renomie, Pasażu Grunwaldzkim czy Arkadach Wrocławskich. - Wielu kierowców chciałoby zatrzymać swoje auto trzy metry od sklepu, do którego idą - przyznaje Bartłomiej Małecki, który pracuje jako kurier. - Efekt jest taki, że gdy nie ma wolnego miejsca, często trzeba jeszcze raz objeżdżać całe ścisłe centrum, żeby wrócić w to miejsce - dodaje. Podkreśla, że jeżdżąc służbowo, musi dojechać autem z przesyłką jak najbliżej. Jednak prywatny samochód zostawia na wielopoziomowych parkingach, by uniknąć dodatkowych nerwów.

A takich parkingów w najbliższym czasie ma powstać we Wrocławiu jeszcze więcej. Najwcześniej, bo jeszcze przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku, gotowy będzie ten przy Hali Ludowej. Parking będzie miał dwie kondygnacje. Zostanie wybudowany dokładnie tam, gdzie teraz działa płatny parking naziemny. Gdy powstanie, przynajmniej część kierowców nie będzie już musiała parkować na trawnikach czy parkowych alejkach, gdy w Hali będzie organizowana impreza.
Przy Hali zaparkuje w sumie aż 800 pojazdów - po 300 na podziemnych piętrach, a 200 (tak jest i teraz) na powierzchni.

Urzędnicy marzą, by podobnej wielkości był parking pod placem Nowy Targ. Obiekt również ma mieć kilka pięter. Szczegóły projektu nie są jeszcze znane, bo teraz magistrat negocjuje z firmami, które chcą wybudować parking. Wiadomo jednak, że nie powstanie przed Euro. Najpewniej zaparkujemy tam w 2013 roku.

W tym samym czasie będzie już można zostawić samochód na rogu ulic Borowskiej i Swobodnej. Tam Echo Investment wybuduje hotel, biurowiec i właśnie wielopoziomowy parking. Ile będzie miał miejsc? Tego jeszcze nie ustalono. Ale na pewno więcej niż kilkadziesiąt.

Nierozgrzany samochód, który jedzie na 1.-2. biegu, wytwarza najwięcej szkodliwych wyziewów.

Szkoda nerwów
Gdy jadę do centrum, zawsze zostawiam auto na parkingu wielopoziomowym - przyznaje dr Wojciech Walkowiak, kierownik Zakładu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Wrocławskiej. - Z jednej strony szkoda mi czasu i nerwów na błądzenie po wąskich uliczkach i poszukiwanie wolnego miejsca. Z drugiej - taka jazda źle wpływa na środowisko i na zawartość naszych kieszeni. Często nierozgrzany samochód, który jedzie na 1.-2. biegu, wytwarza najwięcej szkodliwych wyziewów. Poza tym spalanie w tym czasie może być większe nawet o około jedną trzecią, a za paliwo trzeba zapłacić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Wrocław: Parkuj taniej pod dachem (FILMY) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska