Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Nasze ulice zmienią się na lepsze

Bartłomiej Knapik
Ul. Pułaskiego
Ul. Pułaskiego Michał Pawlik
Skrzyżowania do przebudowy, nowe pasy i ronda. Na ulicach ma się też pojawić tzw. cichy asfalt

O tym, co się zmieni na ulicach i skrzyżowaniach w centrum Wrocławia, ale także na osiedlach od niego oddalonych, rozmawialiśmy we wtorek z Elżbietą Urbanek, nową dyrektorką departamentu infrastruktury i gospodarki oraz Elwirą Nowak, zastępcą dyrektora wydziału inwestycji miejskich we wrocławskim magistracie.

Rozmawialiśmy nie za biurkiem, lecz w samochodzie, podróżując w te miejsca, które kierowany przez dyrektor Urbanek departament będzie chciał zmieniać. Wyjeżdżamy z centrum w kierunku Maślic. Na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego i Ruskiej jednocześnie piesi i samochody mają przez ponad minutę czerwone światło. W tej chwili nie da się tego zmienić. Dlaczego? Bo gdy stoją samochody i piesi, po torowisku mogą jechać tramwaje. I urzędnicy boją się, że piesi mogą pod nie wpaść.

To się zmieni za dwa lata, gdy wprowadzony będzie tzw. inteligentny system skrzyżowań. Światło zielone dla pieszych będzie się zapalało, gdy nie będzie jechał tramwaj. Wystarczy nacisnąć przycisk na słupie ze światłami (tak ma być na większości ważnych skrzyżowań w centrum). A gdy system wykryje tramwaj, dla pieszych zapali się czerwone. Przejście dla pieszych przez ulicę Legnicką na wysokości Bolesławieckiej i Głogowskiej. Zostanie przerobione w przyszłym roku, przy okazji remontu torowiska. Powstanie azyl między torowiskiem i jezdnią w kierunku centrum.

Skrzyżowanie Legnicka - Zachodnia - Stacyjna. Tu pojawi się drugi pas do skrętu z Legnickiej w lewo, w Zachodnią. Podczas prac, jeszcze w tym roku, pojawi się dodatkowy, trzeci pas na Stacyjnej, tuż przed krzyżówką.

Ulica Strzegomska. Jeszcze w tym roku będzie tu nowa dwupasmowa jezdnia. A między nią a blokami Nowego Dworu wyrosną ekrany. Przed tzw. krzyżówką będą miały nawet 6 metrów wysokości. A bliżej Głogowskiej - 4 metry. To efekt nowych przepisów. Przy każdej przebudowie ulicy trzeba spełniać rygorystyczne normy hałasu. I nie wystarczy, że na Strzegomskiej będzie położony tzw. cichy asfalt. Bo ta ulica, jak większość w mieście, znacznie przekracza normy hałasu.
Ulica Karkonoska. Na południe od ul. Wyścigowej między jezdniami pojawi się barierka. Ma ona zapobiegać zjeżdżaniu na przeciwległy pas i czołowym zderzeniom. Urzędnicy z miasta ustalają szczegóły z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Podczas prac pojawi się dodatkowy, trzeci pas na Stacyjnej.

Na skrzyżowaniu Armii Krajowej - Bardzka - Hubska roboty zaczną się w marcu. Przybędzie dodatkowy pas na Bardzkiej, a na Hubskiej po torowisku będą mogły jeździć autobusy. Przebudowa jest połączona z remontem Armii Krajowej między Bardzką a Orzechową. Pułaskiego. Remont nawierzchni zacznie się w wakacje. Przy okazji w miejscu, gdzie były kiedyś kamienice, będą parkingi.
Oto kilka miejsc, które także czekają, by zajęli się nimi specjaliści od inżynierii miejskiej. O swoich pomysłach opowiedziała nam nowa dyrektor departamentu infrastruktury UM.

- Ul. Strzegomska. Tu poszerzanie ulicy zaczęło się w 2009 roku i skończy za kilka miesięcy. Po przebudowie Strzegomska będzie tak szeroka jak Powstańców Śląskich. Wtedy staną przy niej wysokie ekrany akustyczne.
- Ul. Czekoladowa. To jedna z tych ulic, na których poprawiana będzie nawierzchnia. Dziurawa w tej chwili jak sito Czekoladowa jeszcze w tym roku ma być równa jak stół. Podobną metamorfozę przejdzie także m.in. Avicenny.
- Ul. Pułaskiego. Remont zacznie się już w te wakacje. Urzędnicy planują wymianę nawierzchni, żeby nie było tylu dziur oraz remont torowiska tramwajowego. Mieszkańców ucieszy jednak najbardziej, że po lewej stronie ulicy, patrząc w kierunku mostu Grunwaldzkiego, pojawią się nowe parkingi, między Kniaziewicza a pl. Wróblewskiego.
- Ul. Legnicka. W tym miejscu pojawi się dodatkowy azyl dla pieszych. W tej chwili między torowiskiem a ulicą chodnik jest szeroki jedynie na pół metra. Już w przyszłym roku będzie poszerzony - do dwóch metrów.

Dziurawa w tej chwili jak sito Czekoladowa jeszcze w tym roku ma być równa jak stół.

Co trzeba jeszcze zmienić w mieście
Kierowcy często narzekają na fatalne oznakowanie wjazdu z remontowanej Wyścigowej w Ślężną (lewy pas), wjeżdżanie na pas dla autobusów przy Podwalu obok Renomy czy komunikacyjny chaos przy wjeździe na most Grunwaldzki. Kierowcy lekceważą tam światła i przepychają się zarówno ci jadący od strony Oławskiej, jak i podążający na most od Pułaskiego i Traugutta. JEW

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska