Tabor PKP to skansen na torach!

    Tabor PKP to skansen na torach!

    Magdalena Kozioł

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Kilkanaście odwołanych pociągów w kierunku Oleśnicy, Wołowa, Jelcza-Laskowic, Kłodzka i Obornik Śląskich to efekt psujących się wciąż pociągów, które należą do Przewozów Regionalnych. Okazuje się, że przyczyną kłopotów wcale nie jest ostra zima, tylko fatalny stan taboru.
    Po dolnośląskich torach kursują pociągi wyprodukowane niemal 50 lat temu. - Najstarsze dwa są z 1962 roku. Właśnie teraz czekają na naprawę - mówi Wojciech Kurzyjamski, dyrektor Przewozów Regionalnych we Wrocławiu. - Mamy też jedną jednostkę z 1963 roku, jedną z 1967 i kilka z 1968 - dodaje.

    Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej już zadeklarowało, że chętnie takie składy przyjmie pod swój dach. - Bylibyśmy bardzo wdzięczni - mówi Zbigniew Zryzgoł, kustosz Muzeum. - Wyremontowalibyśmy je, a potem służyłyby turystom.

    W pociągach, którymi codziennie jeżdżą Dolnoślązacy, psują się głównie koła i silniki. Ich naprawą zajmują się albo pracownicy Przewozów Regionalnych, albo spółki Intercity. PR nie mają bowiem swojej hali, i muszą czekać, aż IC naprawi uszkodzenia w swoich składach. Potem dopiero zabierają się za naprawy zlecane przez PR. Dlatego pasażerowie na powrót pociągów do rozkładu jazdy muszą czekać czasem tydzień, a czasem nawet dwa.

    Ile pieniędzy pochłonęły dotąd te naprawy? - Tego jeszcze nie policzyliśmy. Zima trwa - tłumaczy dyrektor Wojciech Kurzyjamski.

    Choć na Dolny Śląsku i w całej Polsce średnia wieku pociągu to 30 lat, w najbliższych kilku latach podróżnym nie poprawi się komfort jazdy. Do tego, że pociągi są odwoływane z dnia na dzień będziemy się musieli przyzwyczaić.

    Dzisiaj Przewozy Regionalne we Wrocławiu mają 108 jednostek. Na bocznicę, ze względu na usterki, odstawiono niemal połowę. Na nowe zestawy nie ma co liczyć.

    - Ostatnie kupowaliśmy na początku lat 90. - podkreśla Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych w Warszawie. W latach 2005-2007 udało się PR wyremontować prawie 80 składów w całej Polsce, w tym 14 we Wrocławiu.

    48 lat ma najstarszy pociąg, który wozi ludzi na Dolnym ŚląskuJednak tymi pociągami do Oleśnicy, Oławy czy Wołowa nie jeździmy. Dlaczego? Na przełomie listopada i grudnia trzeba je było oddać do Intercity. Teraz PR planuje nowe remonty 70 składów w Polsce. Ile z tego trafi na Dolny Śląsk? Tego na razie nie wiadomo, bo projekt jest dopiero przygotowywany.

    - Dzieląc te pociągi, będziemy brać pod uwagę potrzeby taboru w regionach - przekonuje Olszewski. Dodaje, że wymiana taboru potrwa do 2014 roku.

    Nie ma też szans, by pieniądze na odnowienie taboru dał samorząd województwa. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego ma rozstrzygnąć teraz przetarg na zakup 6 szynobusów. To kropla w morzu potrzeb, tym bardziej że 14 tych, które są własnością marszałka, też często muszą być naprawiane.

    Co więc pozostaje zirytowanym pasażerom? - Każdego dnia ćwiczyć cierpliwość albo przesiadka do samochodu - podpowiada Anna Zalewska, która jechała pociągiem do Ścinawy.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      :) pociagi

      Tomek30zdziwiony (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 13

      ile kosztuje nowy jeden skład :)?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PKP

      Wrocławianka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 17

      Dla pracowników Urzędu Miejskiego Wrocławia najważniejsze są podwyżki poborów od stycznia średnio 300zł ,nagrody premię trzynastki, które na dniach dostaną, ach każdy by tak chciał a skoro gdzie...rozwiń całość

      Dla pracowników Urzędu Miejskiego Wrocławia najważniejsze są podwyżki poborów od stycznia średnio 300zł ,nagrody premię trzynastki, które na dniach dostaną, ach każdy by tak chciał a skoro gdzie indziej są pobory zmniejszane , ludzie zwalniani zakłady zamykane to może by wreszcie przemiłym pracownikom Urzędu Miejskiego trochę ukrócić.Te pieniądze można przeznaczyć na inne cele.nasi urzędnicy naprawdę dużo zarabiają, a nowe lokomotywy by się bardzo przydały i wrocławski zakład miałby zamówienie i by zarobił .zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skansen to dużo powiedziane

      neron13 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 14

      Niektóre składy wyglądają tak jakby rdza się trzymała w całości tylko dzięki farbie. Tych to może jednak do muzeum w Jaworzynie by nie odsyłać - bo mogą sie po drodze rozsypać...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skansen

      Wrocławianin60 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 16

      Szanowni Państwo. praktycznie całe Państwo to JEDEN WIELKI SKANSEN. Proszę popatrzeć na inwestycje miejskie we Wrocławiu gdzie wydwane są miliony EUR oraz dopłacane miolny PLN z PANSTWA PODAT-KÓW /...rozwiń całość

      Szanowni Państwo. praktycznie całe Państwo to JEDEN WIELKI SKANSEN. Proszę popatrzeć na inwestycje miejskie we Wrocławiu gdzie wydwane są miliony EUR oraz dopłacane miolny PLN z PANSTWA PODAT-KÓW / Pani i Pana czytajacego ten tekst też /.Przykłan nowy Plac Grunwaldzki wygląda jak SKANSEM po burzy !!!. To co jest palnowane w rqmach kolejnej modernzacji to bzdura sankcjonowana przez wątpliwej jakości specjlistów, ktorych wiedza bardziej ma cos wspólnego ze SKANSENEM niż z aktualnym stanem wiedzy. Moje oficjalne pisma wraz z rzeczowym / opartym na najwyszym standardzie wiedzy / opisem do Pana Dutkiewicza, Miejskiego Zrządu Dróg, Dyrektora Stosownego Depa rtamentu Urzędu Miejskiego jak i sugestia do Biura Projektów nie spowodowała nawet zainteresowania !!!. Wiedza tych wszystkich osób jest tak doskonała,ze nawet nie są w stanie zrozumioeć co tam było napisane. To również pewien stan SKANSENU - a Wrocław zawsze był najpiekniejszym miastem w Europie. Na mapie pojawił sie jako miasto znacznie wczesniej niż np. Berlin - no cóz degadacja miasta Wroclawia postępuje systematycznie
      od roku 1945 . W latach 1945 - 1956 rozbierano wiele wspaniałych bydynków a cegła wywożona była do odbudowy Warszawy. Dzisiaj styl organizacji infrstruktury - w tym budowy dróg / rementowanych już w dwa lata po ich oddaniu do eksploatacji / też jest SPECYFICZNYM SKANSENEM. Wystarczy popatrzeć co uczyniono z Dworcem Swiebodzkim - zamiast sprawnej koleji miejskiej - współdziałajacej z trakją tram wajową gigantyczne ABSURDALNE plany budowy SPEC tramwajów. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama