Wałbrzych: Najdłuższa atrakcja turystyczna

    Wałbrzych: Najdłuższa atrakcja turystyczna

    Artur Szałkowski

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Centrala spółki PKP, odpowiedzialna za linie kolejowe przewoźnika, dała swojemu wałbrzyskiemu oddziałowi zielone światło na wypożyczenie drugiego pod względem długości tunelu kolejowego w Polsce.
    Obiekt wydrążony w latach 1876-1879 we wzniesieniu Mały Wołowiec (720 m n.p.m.) ma 1560 metrów długości i od początku lat 90. XX wieku jest wyłączony z eksploatacji.
    Decyzja szefostwa linii kolejowych PKP najbardziej ucieszyła, ale i zaskoczyła władze Jedliny-Zdroju, które od kilku lat bezskutecznie starają się przejąć tunel i przekształcić w atrakcję turystyczną miejscowości.

    - Chcemy między innymi odbudować zdemontowane przez kolej torowisko i umożliwić turystom jazdę po tunelu drezynami - wyjaśnia Leszek Orpel, burmistrz Jedliny-Zdroju. - Dotychczas PKP wydawały się jednak nie być zainteresowane naszą propozycją. Przez tę opieszałość przeszło nam koło nosa kilka projektów unijnych na inwestycję.

    W najbliższych dniach wałbrzyski oddział linii kolejowych PKP zamierza przesłać do burmistrza Jedliny-Zdroju oficjalne pismo z propozycją wypożyczenia tunelu. Natomiast szczegóły dotyczące przedsię-wzięcia mają być omówione w trakcie spotkania obu stron.

    - Pomimo że w tunelu nie ma obecnie torowiska, jest on w dalszym ciągu przynależny do linii kolejowej o znaczeniu państwowym - tłumaczy Krzysztof Wójcik, rzecznik prasowy Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu. - Dlatego na pewno nie będziemy mogli przekazać go na własność Jedlinie.Wałbrzyski oddział PKP zamierza przesłać do burmistrza Jedliny-Zdroju oficjalne z propozycją wypożyczenia tunelu.

    Decyzja PKP o niepozbywaniu się tunelu wynika z tego, że obok nadal czynny jest drugi, najdłuższy w Polsce (1601 metrów, wydrążony w latach 1907-1912). Kursują przez niego pociągi towarowe oraz szynobus jeżdżący pomiędzy Wałbrzychem a Kłodzkiem. W planach PKP wyłączony z eksploatacji tunel ma być wykorzystywany w sytuacjach awaryjnych, gdyby doszło do zamknięcia obecnie użytkowanego.

    Władze Jedliny-Zdroju mają nadzieję, że za przykładem szefostwa linii kolejowych pójdzie teraz zakład nieruchomości PKP. Chodzi o przekazanie gminie zrujnowanego budynku dworca kolejowego Jedlina Górna. W przeszłości był on wizytówką uzdrowiska.

    Kręcono tu między innymi zdjęcia do filmu "Lalka". W zamierzeniach włodarzy miasta w wyremontowanym budynku miałoby być między innymi zaplecze gastronomiczne dla turystów odwiedzających tunel kolejowy.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Informacja nie do końca prawdziwa

      Tomasz Lewicki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 56 / 40

      Wciąż bezkrytycznie powielana jest informacja, że jeden z tuneli pod Małym Wołowcem jest dłuższy, a drugi krótszy. Natomiast w rzeczywistości oba tunele mają taką samą długość: 1601 m. Świadczy o...rozwiń całość

      Wciąż bezkrytycznie powielana jest informacja, że jeden z tuneli pod Małym Wołowcem jest dłuższy, a drugi krótszy. Natomiast w rzeczywistości oba tunele mają taką samą długość: 1601 m. Świadczy o tym fakt, że wloty obu tuneli po obu stronach są w tej samej płaszczyznie, a same tunele są wydrążone w linii prostej.

      Nieco zdjęć z linii kolejowej Wałbrzych-Kłodzko, w tym tuneli, jest tutaj: http://stalker.republika.pl/WalbrzychKlodzko2008/zdjecia.htmlzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama