Czy to zbyt fantastyczny pomysł? Pierwsze projekty tunelu pod kanałem La Manche rozpoczęto na początku XIX wieku, zaś podmorską konstrukcję łączącą Wyspy Brytyjskie z kontynentem otwarto prawie 200 lat później. Polski i Czech morze nie dzieli, ale Karkonosze są równie trudne do pokonania.
Komunikację pomiędzy krajami ma ułatwić tunel pod Śnieżką. Przy czym na realizację projektu Czesi i Polacy nie zamierzają czekać tak długo, jak na połączenie Wielkiej Brytanii z kontynentalną Europą.
Projekt jest bardzo ambitny. Koszt jego realizacji oszacowano po stronie czeskiej na ponad miliard euro, po polskiej stronie - ponad 170 milionów euro.
By w przyszłości zdobyć te pieniądze, trzeba już teraz zacząć prace koncepcyjne. Karpacz, Szpindlerowy Mlyn i Pec pod Śnieżką chcą wspólnie przygotować studium wykonalności przedsięwzięcia. Nazwano go roboczo Upa Express 2020.
- Ten projekt to nie wizja. Jest realny. Wpisuje się w duże projekty Unii Europejskiej - uważa inżynier Jan Ivanko z firmy Viamont.
Stacje kolei mają być zlokalizowane przy stacjach narciarskich w poszczególnych miejscowościach
Magistrala Upa Express zaczynałaby się w miejscowości Svoboda nad Upu. Stamtąd, przez siedem tuneli i dziewięć mostów, ma biec do Pecu pod Śnieżką. Ten odcinek liczy 15 kilometrów. Z Pecu pociągi rozjadą się w dwóch kierunkach: 10-kilometrowym tunelem do Szpindlerowego Młyna oraz przez tunel pod Śnieżką, o podobnej długości, do Karpacza.
Stacje kolei mają być zlokalizowane przy stacjach narciarskich w poszczególnych miejscowościach. W Karpaczu przystanek miałby powstać przy skoczni Orlinek. Obecny dworzec w kurorcie też zostałby włączony w sieć. Prace projektowe mają się zacząć w przyszłym roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?