Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czesi chcą z nami zbudować tunel pod Śnieżką

Rafał Święcki
Tunel to jedyny sposób na połączenie obu stron Śnieżki
Tunel to jedyny sposób na połączenie obu stron Śnieżki Piotr Krzyżanowski
Do 2020 roku samorządowcy z Karpacza i czeskich miejscowości: Szpindlerowego Mlyna, Pecu pod Śnieżką i Svobody nad Upu - we współpracy z czeską firmą kolejową Viamont - chcieliby połączyć najważniejsze górskie miejscowości w Karkonoszach linią kolejową.

Czy to zbyt fantastyczny pomysł? Pierwsze projekty tunelu pod kanałem La Manche rozpoczęto na początku XIX wieku, zaś podmorską konstrukcję łączącą Wyspy Brytyjskie z kontynentem otwarto prawie 200 lat później. Polski i Czech morze nie dzieli, ale Karkonosze są równie trudne do pokonania.

Komunikację pomiędzy krajami ma ułatwić tunel pod Śnieżką. Przy czym na realizację projektu Czesi i Polacy nie zamierzają czekać tak długo, jak na połączenie Wielkiej Brytanii z kontynentalną Europą.
Projekt jest bardzo ambitny. Koszt jego realizacji oszacowano po stronie czeskiej na ponad miliard euro, po polskiej stronie - ponad 170 milionów euro.

By w przyszłości zdobyć te pieniądze, trzeba już teraz zacząć prace koncepcyjne. Karpacz, Szpindlerowy Mlyn i Pec pod Śnieżką chcą wspólnie przygotować studium wykonalności przedsięwzięcia. Nazwano go roboczo Upa Express 2020.
- Ten projekt to nie wizja. Jest realny. Wpisuje się w duże projekty Unii Europejskiej - uważa inżynier Jan Ivanko z firmy Viamont.

Stacje kolei mają być zlokalizowane przy stacjach narciarskich w poszczególnych miejscowościach

Magistrala Upa Express zaczynałaby się w miejscowości Svoboda nad Upu. Stamtąd, przez siedem tuneli i dziewięć mostów, ma biec do Pecu pod Śnieżką. Ten odcinek liczy 15 kilometrów. Z Pecu pociągi rozjadą się w dwóch kierunkach: 10-kilometrowym tunelem do Szpindlerowego Młyna oraz przez tunel pod Śnieżką, o podobnej długości, do Karpacza.

Stacje kolei mają być zlokalizowane przy stacjach narciarskich w poszczególnych miejscowościach. W Karpaczu przystanek miałby powstać przy skoczni Orlinek. Obecny dworzec w kurorcie też zostałby włączony w sieć. Prace projektowe mają się zacząć w przyszłym roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Czesi chcą z nami zbudować tunel pod Śnieżką - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska