Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obiecanki-cacanki na Euro, czyli z czym zdążymy a z czym nie

Bartłomiej Knapik, Jerzy Wójcik
Stadion na Maślicach to na szczęście pewna inwestycja
Stadion na Maślicach to na szczęście pewna inwestycja Wizualizacja inwestora
Kilka ważnych przedsięwzięć nie powstanie do 2012. Sprawdzamy, jak nasi inwestorzy realizują obietnice.

Miesiąc po miesiącu bledną plany rozbudowy Wrocławia i okolic przed Euro 2012.
Błyskawiczne tramwaje, hotele, obwodnice, trasy szybkiego ruchu. Gdy 18 kwietnia 2007 roku Michel Platini ogłaszał, że Polska i Ukraina zorganizują w 2012 roku Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, politycy i urzędnicy zaczęli nam obiecywać cuda. Szybko dołączyli do nich prywatni inwestorzy. Te ambitne plany systematycznie topnieją. Co nam dziś zostało z tych obietnic? Jak naprawdę może zmienić się Wrocław przed Euro 2012?

Inwestycje okrojone i takie, które mogą w ogóle nie zostać zrealizowane:

- Tramwaj Plus. Miał nas wozić od Leśnicy do Sępolna oraz z Gaju na Kozanów i do stadionu. Jednak kilka dni temu skrócono pierwszą nitkę. Wozy będą kursować tylko między Pilczycami a Stadionem Olimpijskim. Zrezygnowano także z budowy torowiska w ulicy Suchej i nowoczesnego węzła przesiadkowego między dworcami PKP a PKS.
Ul. Kosmonautów. Wyremontowana i poszerzona ulica miała nam zapewnić komfortowy dojazd do stadionu. Kilka dni temu okazało się, że modernizowanych będzie tylko kilkaset metrów, a nie cała ulica.

- Droga ekspresowa S5. Miała połączyć Wrocław z Poznaniem. Dziś już wiadomo, że dolnośląski odcinek nie powstanie przed mistrzostwami. Co prawda w końcu wybrano konkretny wariant przebiegu drogi (początkowo było ich aż osiem), ale nową trasą do Poznania pojedziemy najszybciej w 2013 roku. Do mistrzostw ma szansę powstać jedynie wielkopolski odcinek S5.
Droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Warszawy do 2012 r. nie powstanie w całości. Zabraknie fragmentu na terenie województwa łódzkiego. Natomiast wszystko wskazuje na to, że na Dolnym Śląsku nie będziemy mieli problemów z nową drogą i dwie firmy zbudują nam łącznie 55-kilometrowy odcinek między Wrocławiem a Sycowem.

- Remonty kamienic. Co roku, aż do Euro, mieliśmy remontować po 100 kamienic rocznie. Tymczasem w przyszłym roku skończymy jedynie 18 i zaczniemy modernizację kolejnych 20 budynków.

- Odra Tower. Miała powstać przy ul. Sikorskiego (na rogu z Podwalem). Budowa powinna trwać od kwietnia. Ale warunkiem banku, który miał skredytować budowę, było znalezienie nabywców na 1/3 apartamentów. Nie udało się i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie się uda.

- Angel Wings. Dwa wieżowce przy ul. Traugutta nie powstaną. Ale część tej inwestycji: luksusowe apartamenty, będą gotowe przed Euro.
Inwestycje, za które trzymamy kciuki, ale które mogą mieć kłopoty:
- Droga ekspresowa S3. Miała połączyć Legnicę (oraz Wrocław poprzez drogę krajową 94) z Czechami. Pojawiło się kilka wątpliwości, które mogą opóźnić oddanie całej drogi do 2013 roku.

- Narodowe Forum Muzyki przy pl. Wolności może powstać przed mistrzostwami. Jeśli tylko do wiosny zostanie wybrany wykonawca i ruszą prace. Ale to nie musi się udać.

- Aleja Stabłowicka miała nam zapewnić komfortowy dojazd z lotniska do ul. Kosmonautów (i dalej do stadionu) oraz ominięcie Leśnicy. Droga jest wciąż na etapie projektowania, ale urzędnicy zapewniają, że zdążą przed Euro. Trasa będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku zamiast dwóch.

Inwestycje, które idą zgodnie z planem i nie są zagrożone:
- Stadion na Maślicach. Będzie gotowy za trochę ponad rok. Zgodnie z obietnicami piłkarze Śląska mają tam grać już wiosną 2011 roku i wszystko wskazuje na to, że tego terminu uda się dotrzymać.

- Autostradowa obwodnica Wrocławia. Nie ma opóźnień i będzie gotowa w 2011 roku.
Obwodnica śródmiejska. Od mostu Milenijnego do ul. Żmigrodzkiej ma być gotowa na początku 2011 r. Ale wykonawca, firma Skanska, deklaruje, że upora się z pracami do listopada 2010.

- Dworzec Główny PKP. Remont ma się zacząć w lutym 2010 r. Kolej deklaruje, że zdąży przed Euro.

- Obwodnica wschodnia, czyli trasa Bielany - Łany - Długołęka, która połączy autostradę A4 z drogą S8 na Warszawę, omijając Wrocław od wschodu. Już powstaje. Choć oficjalny termin to początek 2013 roku, wykonawca obiecuje, że postara się zakończyć inwestycję do Euro.

- Sky Tower, najwyższy budynek w Polsce, powstanie przed czerwcem 2012. Wprawdzie ma być przeprojektowany, ale na razie roboty idą zgodnie z założeniami.
Nowy terminal lotniska. Powstaje. Będzie gotowy przed Euro.
Hotel Hilton. Inwestor deklaruje, że zdąży do mistrzostw. Pusty dziś plac budowy ma odżyć w styczniu przyszłego roku.


Jakich inwestycji będzie wam najbardziej żal? Z czego się najbardziej cieszycie? Zapraszamy do dyskusji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska