Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rektorzy pomogą nam z matematyką

Jerzy Wójcik, Małgorzata Kaczmar
Prof. Tadeusz Więckowski oraz prof. Marek Bojarski, rektorzy dwóch największych wrocławskich uczelni, popierają naszą akcję "Ucz się matematyki...".

Politechnika Wrocławska i Uniwersytet Wrocławski zostają patronami naszej akcji. To oznacza, że wkrótce przeczytacie w naszej gazecie więcej o matematycznych inicjatywach na tych uczelniach oraz o osobach, które bez matematyki żyć nie mogą.

Rektorzy z chęcią przystąpili do współpracy, bo są przekonani, że matematykę w stopniu podstawowym powinien opanować każdy, nie tylko student przedmiotów ścisłych. O tym, że rektor Politechniki ma matematykę w małym paluszku, nikogo nie trzeba przekonywać. Natomiast byliśmy bardzo ciekawi, jak na akcję zareaguje prawnik, prof. Marek Bojarski.

- Humaniści muszą znać się na matematyce - twierdzi rektor. - Co prawda z przedmiotów ścisłych nigdy nie byłem prymusem, ale matematykę bardzo lubiłem - zapewnia.

Czas na nagrody za rozwiązanie zadania nr 3. Spośród ponad 50 mejli, tylko 6 zawierało prawidłową odpowiedź! Z nich wylosowaliśmy Panią Bogumiłę Schmidt, która wygrywa bezprzewodową myszkę optyczną z pamięcią USB. Gratulujemy!

Rozwiązanie zadania nr 3
Treść zadania: O ile stopni obróci się złotówka, tocząca się bez poślizgu po obwodzie drugiej, leżącej nieruchomo, złotówki?
Odpowiedź: Ustawmy obracaną złotówkę nad nieruchomą, tak żeby na obu orzełek był ustawiony pionowo. Dzięki wyobraźni (zachęcamy też do eksperymentu) można stwierdzić, że ruchomy orzełek stanie do góry nogami", kiedy monety będą stykać się z boku, czyli po objechaniu 1/4 obwodu nieruchomej monety. Powróci zatem do ustawienia początkowego, kiedy ruchoma moneta znajdzie się pod nieruchomą, a po dokonaniu pełnego obiegu obróci się po raz drugi, czyli w sumie jej obrót wyniesie 2x360°=720°.
Jest to fakt dość nieoczekiwany, a wynika z tego, że obieg odbywa się po linii zakrzywionej tak samo, jak sama obracająca się figura.

Zadanie nr 4
Jaś zapisał sobie wzory na objętość kuli oraz pole i obwód koła (czyli długość okręgu), ale nie zapamiętał, w jakiej kolejności. Na kartce ma teraz napisy: "TT r 2", "2 TT r" oraz "4 TT r 3/3". Nie ma już czasu na sprawdzenie, który wzór jest który, ale ma chwilę do namysłu i... udaje mu się! Jak? (Jaś wie tylko, że TT jest pewną liczbą, a r oznacza promień (kuli/koła/okręgu).

Na odpowiedzi wysyłane drogą mejlową na adres: [email protected] czekamy do czwartku do godz. 12.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska