Powraca tunel karkonoski

    Powraca tunel karkonoski

    Rafał Święcki

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Marszałek chce nam skrócić drogę do Czech. Odświeża pomysł budowy tunelu pod górami.
    Urząd marszałkowski chce odkurzyć projekt budowy tunelu pod Karkonoszami. Przejazd pod Przełęczą Karkonoską skróciłby znacznie drogę do Szpindlerowego Młyna - największego ośrodka narciarskiego w Czechach. Dziś, by dojechać tam z Jeleniej Góry, trzeba pokonać około 80 km. Gdyby powstał tunel, przejazd skróciłby się do około 20 km.

    Jerzy Łużniak, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, uważa, że budowę można by sfinansować z pieniędzy Unii Europejskiej.
    - Gdyby spiąć tunelem Karkonosze, powstałaby polsko-czeska oferta turystyczna. Nasza, dobrze rozwinięta baza noclegowa mogłaby przyjmować gości, którzy dojeżdżaliby do najlepszego ośrodka narciarskiego w Czechach - wyjaśnia.

    Nartostrady w Szpindlerowym Młynie należą do najlepszych w Karkonoszach. - Myślę, że w ciągu roku, półtora powstanie koncepcja tunelu, która określi koszty i źródła finansowania projektu - tłumaczy europoseł Piotr Borys, który przyznaje, że chce eksportować do Brukseli ciekawe pomysły z Dolnego Śląska. Tunel łączący oba kraje na pewno do nich należy. - Są na to pieniądze. Do wykorzystania jest 100 miliardów euro, a Polska korzysta z nich w małym procencie.

    W centralnej części Karkonoszy brakuje drogowego połączenia. Jego budowę już przed laty planowali Niemcy. Projekt Drogi Sudeckiej nigdy nie został jednak ukończony. Prace przerwał w 1945 roku zbliżający się front. Do połączenia obu stron Karkonoszy zabrakło jedynie kilku kilometrów asfaltu. 30 lat później Polacy planowali dokończenie budowy, ale tamte prace także wstrzymano. Teraz szosa urywa się nagle w lesie nad Borowicami.

    Na początku stulecia plan budowy tunelu pod Przełęczą Karkonoską zaświtał w głowie radnym z Podgórzyna. Został wpisany do planów rozwoju gminy. Radni przeznaczyli sporą działkę na potrzeby węzła komunikacyjnego, który miałby powstać przy wjeździe do tunelu. Jego wlot planowano w dolnym Podgórzynie u podnóża góry Chełm, a wylot po stronie czeskiej znajdowałby się w miejscowości Vrchlabi. Długość tunelu karkonoskiego - bo tak miał się nazywać - to około 30 km.
    W centralnej części Karkonoszy brakuje drogowego połączenia.
    Także czescy samorządowcy uważają, że nowe drogowe połączenie przez Karkonosze jest potrzebne. - Rozwiązalibyśmy obecne problemy komunikacyjne - mówi Bohumir Zeman, starosta Szpindlerowego Młyna, który proponował, by wrócić do starej niemieckiej koncepcji dokończenia Drogi Sudeckiej. Ale to budziło sprzeciw przyrodników. Michał Makowski z Karkonoskiego Parku Narodowego mówi, że byłaby to zbyt poważna ingerencja w środowisko.

    Co sądzą o projekcie inżynierowie? Specjalista drogownictwa Czesław Wandzel uważa, że jest możliwy do zrealizowania, ale jego koszty będą ogromne. Trzeba się przebić przez litą skałę i zbudować system wentylacji. - Dla porównania 300-metrowy tunel, który planowaliśmy podczas innej inwestycji, miał kosztować 100 mln zł. By przebić się przez Przełęcz Karkonoską, potrzeba kilku kilometrów - mówi Wandzel.

    Tunel tajemnic

    Według badaczy tajemnic Dolnego Śląska, budowę tunelu pod Przełęczą Karkonoską mogli zacząć już Niemcy. Mirosław Bojko z Towarzystwa Poszukiwań Zaginionych Zabytków Talpa natrafił tam na dużą liczbę starych kabli biegnących pod ziemią. Wycofujące się w 1945 roku wojska niemieckie ukryły w tym rejonie swój ciężki sprzęt. Nigdy go nie odnaleziono, więc musi być on pod ziemią.

    Czytaj także

      Komentarze (8)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jest dużo tańsze rozwiązanie

      gosciu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 14

      Nie lepiej kolejka linowa albo autobus elektryczny na przełęcz do granicy? A ile gazów cieplarnianych wyemitują samochody objeżdżając wokół Karkonosze ok. 100 km. w 2 strony każdorazowo? 20 takich...rozwiń całość

      Nie lepiej kolejka linowa albo autobus elektryczny na przełęcz do granicy? A ile gazów cieplarnianych wyemitują samochody objeżdżając wokół Karkonosze ok. 100 km. w 2 strony każdorazowo? 20 takich przejazdów to już 2000 km. Trzeba by kilka km2 lasów dodatkowo, żeby to wchłonąć. Policzcie sobie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      błąd w grafice

      Krzy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 22

      W rejonie Przeł. Karkonoskie czyli tam gdzie by miał przebiegać tunel nie ma takiego szczytu jak Łysa Góra:) W tym miejscu jest jak już coś Sucha Góra! ;)

      Łysa Góra w Karkonoszach owszem jest,...rozwiń całość

      W rejonie Przeł. Karkonoskie czyli tam gdzie by miał przebiegać tunel nie ma takiego szczytu jak Łysa Góra:) W tym miejscu jest jak już coś Sucha Góra! ;)

      Łysa Góra w Karkonoszach owszem jest, ale bardziej na wschód w rejonie Kowarskiego Grzbietu - ale to trochę daleko;]
      Pozdrawiamzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      fajnie ...

      Krzy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 17

      tunel fajnie jak by powstał, ale aby nie ingerować w przyrodę musiał by się odpowiednio wcześnie zaczynać co znaczy że byłby długi a to wiąże się z olbrzymimi kosztami a na to nas nie stać, lepiej...rozwiń całość

      tunel fajnie jak by powstał, ale aby nie ingerować w przyrodę musiał by się odpowiednio wcześnie zaczynać co znaczy że byłby długi a to wiąże się z olbrzymimi kosztami a na to nas nie stać, lepiej budujmy autostrady:) zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tunel ?

      wojtek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 22

      To jakiś chory pomysł ! A co nas obchodzi Spindlerowy Młyn ? Moze by tak Pan Marszałek wybudował porządne drogi do Karpacza, Szklarskiej Poręby, Świeradowa , Zieleńca. Pan Marszałek ma dbać o Dolny...rozwiń całość

      To jakiś chory pomysł ! A co nas obchodzi Spindlerowy Młyn ? Moze by tak Pan Marszałek wybudował porządne drogi do Karpacza, Szklarskiej Poręby, Świeradowa , Zieleńca. Pan Marszałek ma dbać o Dolny Śląsk, a nie o czeskie interesy.Chyba mu się coś pomyliło !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Będą tunele

      inżynier mamoń (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 25

      Może w końcu się ich doczekamy! Bo jakieś 15 lat temu jako studenci Polibudy Wrocławskiej, wydz. budownictwa, a byłem jednym z nich, projektowaliśmy ich wiele a jeszcze wiele więcej widziałem jako...rozwiń całość

      Może w końcu się ich doczekamy! Bo jakieś 15 lat temu jako studenci Polibudy Wrocławskiej, wydz. budownictwa, a byłem jednym z nich, projektowaliśmy ich wiele a jeszcze wiele więcej widziałem jako projekty oddane do ekspertyz budowlanych w celu wykorzystania. Ale to były inne czasy, teraz za projekty płaci się grubą kasę! Pomimo wszystko wiem że istnieje wiele planów i projektów przebudowy dróg w rejonach górskich w Polsce i może w końcu ruszy ich realizacja?! Miło usłyszeć taką informację!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      buuuujdaa

      endru (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 34

      obwodnicu południowej nie bedzie bo nie ma kasy, ale za to tunel do Czech żeby wyciągnąć tam narciarzy jeszcze mocniej owszem. bujda na resorach drodzy redaktorzy ;]

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Cóż za bzdury...?

      czechofil (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 50 / 50

      Najdłuższy tunel, jaki wybudowano w Polsce po II wojnie światowej ma ok. 600 m, więc takie historyjki to możecie sobie państwo redaktorzy między bajki włożyć. Może bym w ten projekt jeszcze...rozwiń całość

      Najdłuższy tunel, jaki wybudowano w Polsce po II wojnie światowej ma ok. 600 m, więc takie historyjki to możecie sobie państwo redaktorzy między bajki włożyć. Może bym w ten projekt jeszcze uwierzył, gdyby zależało na nim Czechom, ale oni nie mają żadnego interesu w poprawie komunikacji z Przesieką bądź Podgórzynem. A może przez pomyłkę rzuciliście na szpalty artykuł, który miał ukazać się 1 kwietnia? Wtedy by to miało jakiś sens... ;-) zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skrajny kretynizm (vide Jakuszyce)

      Adam Wro-Klo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 25

      Po co takie brednie pisać - dziennikarz to już chyba w ogóle nie ma co robić bo absolutnie nie wierzę by ktoś w UMarszałkowskim się na coś takiego rzucił choćby w świetle żałosnej realizacji odnowy...rozwiń całość

      Po co takie brednie pisać - dziennikarz to już chyba w ogóle nie ma co robić bo absolutnie nie wierzę by ktoś w UMarszałkowskim się na coś takiego rzucił choćby w świetle żałosnej realizacji odnowy linii kolejowej przez Jakuszyce.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama