Przebiegać będzie tamtędy autostradowa obwodnica Wrocławia, a teren ujęto w programie Natura 2000.
Operacja ma polegać na przeniesieniu 13 drzew liczących setki lat. Spróchniałych, ale jak tłumaczą eksperci, wcale nie mniej ważnych przyrodniczo niż te żywe.
- Trzeba będzie podciąć korzenie, potem wyciągnąć z ziemi dźwigiem. A na końcu przewieźć na platformach do Doliny Widawy i tam wsadzić w ziemię, tak aby nie zagrażały ludziom - mówi dr Krzysztof Świerkosz, przyrodnik z Uniwersytetu Wrocławskiego.
W spróchniałych konarach dębów żyje bowiem ponad tysiąc półcentymetrowych owadów. To pachnica dębowa i kozioróg - cenne przyrodniczo i chronione. Pierwszy z nich żył w pierwotnych lasach sprzed kilku tysięcy lat. Jest jedynym tak dobrze widocznym i żyjącym owadem z tamtego okresu. Przeprowadzka jednego drzewa to koszt nawet 10 tys. zł.
Budowa obwodnicy wiąże się jeszcze z innym ekologicznymi wyzwaniami.
- Trzeba też przenieść drzewa z dziuplami ptaków, które zostawiliśmy w wyciętym pasie. I zasadzić tyle samo drzew, ile zostało wyciętych, w innym regionie - opowiada Joanna Wąsiel z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Z oczek wodnych wyłowione zostaną płazy. Stawy zostaną zasypane i odtworzone w innym miejscu.
Budowa obwodnicy pochłonie 7 proc. ze 110 ha Lasu Pilczyckiego. W wielu miejscach będą korytarze pod drogą dla płazów i innych zwierząt. Aby ptaki nie zderzały się z samochodami, drzewa będą oddalone od drogi o kilkanaście metrów. W Dolinie Widawy, gdzie inwestycja prowadzi przez korytarz ekologiczny, na odcinku 400 m droga zostanie poprowadzona kilka metrów nad ziemią. Tam też zostaną zamontowane ekrany, które będą chronić nietoperze. W Lesie Zakrzowskim powstanie pierwszy w Polsce tunel, obsadzony trawą i roślinami.
Na terenach przeznaczonych pod drogę archeolodzy ratowali też cmentarzysko z okresu kultury łużyckiej. Wcześniej wykupionych i zrównanych z ziemią zostało blisko tysiąc ogródków działkowych w rejonie ulic Szczecińskiej, Pełczyńskiej, Polanowickiej i Meliorańskiej. Wszystkie tereny są już gotowe do przekazania inwestorowi. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ma być on wyłoniony w ciągu dwóch, trzech tygodni.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?