Dziś mieszkaniec Maślic, który chce się dostać do centrum miasta, musi jechać autobusem lub samochodem. Ale już za dwa lata na jego osiedle dojedzie Tramwaj Plus - kolejka, która nie będzie stała w korkach, a na skrzyżowaniach zawsze dostanie zielone światło. Będzie szybsza od autobusu i samochodu. Na dłuższych odcinkach rozwinie prędkość nawet do 70 km/h.
- To będzie wielkie udogodnienie dla wszystkich maśliczan - cieszy się Sylwia Krzaklewska, która codziennie dojeżdża z Maślic na Uniwersytet Ekonomiczny. Dziś ta trasa zajmuje jej ponad godzinę.
Jedzie autobusem, a na pl. Jana Pawła II przesiada się w tramwaj. Za trzy lata na uczelnię będzie mogła dotrzeć dwa razy szybciej, tramwaj połączy bowiem Maślice z osiedlem Gaj.
Ale nowa inwestycja zmieni też krajobraz na Maślicach i Kozanowie. Szyny tramwajowe ominą wprawdzie park Zachodni, bo tramwaje pojadą po prawej stronie, bliżej koza-nowskich bloków, ale na mapie Wrocławia pojawią się zupełnie nowe przystanki.
- Nie będą się pokrywały z przystankami autobusowymi - tłumaczy Paulina Tyniec, kierownik projektu Tramwaju Plus w magistracie. - Kolejka będzie miała osobne torowisko, które nie przetnie z drogą - wyjaśnia.
Między innymi właśnie dzięki temu kolejka będzie szybsza. Poza tym zawsze trafi na zielone światło.
- Wprawdzie, wyjeżdżając z bocznych, osiedlowych ulic na Kozanowie, kierowcy przejadą po torach tramwajowych, ale tylko w momencie, gdy będą akurat włączać się do ruchu - tłumaczy Paulina Tyniec.
Trasa przejazdu tramwaju została tak zaprojektowana, by jak najmniej ingerować w strukturę architektoniczną osiedli.
- Kolejka omija park, który kochają wszyscy mieszkańcy Kozanowa - zapewnia Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji. - Nie będzie burzenia bloków - dodaje.
Ale z ul. Pilczyckiej, gdzie znajduje się pętla tramwaju, zniknie dom państwa Krzyw-dów.
- Ale to głównie dlatego, że będzie tam przebiegać autostradowa obwodnica Wrocławia. Budowa pętli Tramwaju Plus nie miała na to wielkiego wpływu - zaznacza Tyniec.
Budowa tramwaju nie spowoduje, że znikną bloki czy sklepy. W osiedlowym krajobrazie pojawi się natomiast nowa przeprawa.
- Obok mostu Maślickiego, którym pojadą auta, pojawi się nowy most przeznaczony tylko dla Tramwaju Plus - tłumaczy Paulina Tyniec.
Po co nowy most? Starego nie udało się dostosować do wymogów tramwaju.
- Poza tym takie rozwiązanie spowolniłoby tramwaj, bo wjechałby na jezdnie dla kierowców. A Tramwaj Plus to w końcu szybka kolejka, która nigdy nie stoi w korkach - dodaje.
Pierwsi pasażerowie będą mogli pojechać Tramwajem Plus na Maślice już za dwa lata. Robotnicy jeszcze nie zaczęli kłaść szyn na Kozanowie i Maślicach. Trzeba poczekać na wyniki przetargu, który wkrótce ma się rozstrzygnąć.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?