Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj Plus to same plusy

Małgorzata Kaczmar
Za dwa lata życie mieszkańców Maślic, Kozanowa i Pilczyc całkiem się zmieni. Nie tylko dlatego, że koło ich domów wyrośnie stadion, ale dlatego, że do pracy dojadą tramwajem.

Dziś mieszkaniec Maślic, który chce się dostać do centrum miasta, musi jechać autobusem lub samochodem. Ale już za dwa lata na jego osiedle dojedzie Tramwaj Plus - kolejka, która nie będzie stała w korkach, a na skrzyżowaniach zawsze dostanie zielone światło. Będzie szybsza od autobusu i samochodu. Na dłuższych odcinkach rozwinie prędkość nawet do 70 km/h.
- To będzie wielkie udogodnienie dla wszystkich maśliczan - cieszy się Sylwia Krzaklewska, która codziennie dojeżdża z Maślic na Uniwersytet Ekonomiczny. Dziś ta trasa zajmuje jej ponad godzinę.

Jedzie autobusem, a na pl. Jana Pawła II przesiada się w tramwaj. Za trzy lata na uczelnię będzie mogła dotrzeć dwa razy szybciej, tramwaj połączy bowiem Maślice z osiedlem Gaj.
Ale nowa inwestycja zmieni też krajobraz na Maślicach i Kozanowie. Szyny tramwajowe ominą wprawdzie park Zachodni, bo tramwaje pojadą po prawej stronie, bliżej koza-nowskich bloków, ale na mapie Wrocławia pojawią się zupełnie nowe przystanki.
- Nie będą się pokrywały z przystankami autobusowymi - tłumaczy Paulina Tyniec, kierownik projektu Tramwaju Plus w magistracie. - Kolejka będzie miała osobne torowisko, które nie przetnie z drogą - wyjaśnia.
Między innymi właśnie dzięki temu kolejka będzie szybsza. Poza tym zawsze trafi na zielone światło.
- Wprawdzie, wyjeżdżając z bocznych, osiedlowych ulic na Kozanowie, kierowcy przejadą po torach tramwajowych, ale tylko w momencie, gdy będą akurat włączać się do ruchu - tłumaczy Paulina Tyniec.
Trasa przejazdu tramwaju została tak zaprojektowana, by jak najmniej ingerować w strukturę architektoniczną osiedli.
- Kolejka omija park, który kochają wszyscy mieszkańcy Kozanowa - zapewnia Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji. - Nie będzie burzenia bloków - dodaje.
Ale z ul. Pilczyckiej, gdzie znajduje się pętla tramwaju, zniknie dom państwa Krzyw-dów.
- Ale to głównie dlatego, że będzie tam przebiegać autostradowa obwodnica Wrocławia. Budowa pętli Tramwaju Plus nie miała na to wielkiego wpływu - zaznacza Tyniec.

Budowa tramwaju nie spowoduje, że znikną bloki czy sklepy. W osiedlowym krajobrazie pojawi się natomiast nowa przeprawa.
- Obok mostu Maślickiego, którym pojadą auta, pojawi się nowy most przeznaczony tylko dla Tramwaju Plus - tłumaczy Paulina Tyniec.
Po co nowy most? Starego nie udało się dostosować do wymogów tramwaju.
- Poza tym takie rozwiązanie spowolniłoby tramwaj, bo wjechałby na jezdnie dla kierowców. A Tramwaj Plus to w końcu szybka kolejka, która nigdy nie stoi w korkach - dodaje.
Pierwsi pasażerowie będą mogli pojechać Tramwajem Plus na Maślice już za dwa lata. Robotnicy jeszcze nie zaczęli kłaść szyn na Kozanowie i Maślicach. Trzeba poczekać na wyniki przetargu, który wkrótce ma się rozstrzygnąć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska