To nie drzewa są pijane i naćpane

    To nie drzewa są pijane i naćpane

    Waldemar Wawrzyniak

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Wycinanie alei drzew przy drogach to barbarzyństwo, kulturalne grubiaństwo i zacofanie.
    Ze zdziwieniem i smutkiem czytam o następnej akcji wycinki drzew rosnących wzdłuż dróg. Ten sposób "walki o bezpieczeństwo" na drogach przechodzi w zadziwiającym tempie przez całą Polskę. Niszczy się krajobraz bez opamiętania.

    Chciałbym się podzielić swoimi uwagami na ten temat na przykładzie opisanej trasy Świdnica - Strzegom, gdzie ma być wyciętych od 320 do 340 drzew. Tę trasę, przy której są trzy wioski, być może da się pokonać w czasie około 20 minut (licząc średnio 80 km/h, co zapewne związane będzie z kilkoma wykroczeniami drogowymi). Gdy wytniemy drzewa, to będzie można tą drogą jeździć szybciej?
    A może trzeba też "wyciąć wioski" i co się tylko da po drodze?

    Pan Tomasz Kuchar, kierowca rajdowy, w rozmowie z "Polską Gazetą Wrocławską (3.09.2009) stwierdza, że "drzewo wchodzi w samochód jak nóż w masło, to najbardziej niebezpieczna przeszkoda, jaką może napotkać kierowca". Można się z tym zgodzić, ale naprawdę to uważam, że najbardziej niebezpieczne są koleiny, dziury, łaty i źle wyprofilowane łuki dróg - to zaniedbania kilkudziesięciu lat zarządców dróg w Polsce.

    Wycinanie drzew nic tu nie pomoże, jest środkiem zastępczym odwracającym naszą uwagę od stanu dróg, a jednocześnie jest barbarzyństwem, jest kulturowym grubiaństwem i zacofaniem.
    To nie drzewa są nietrzeźwe, zażywają narkotyki i zachowują się brawurowo na drodze. To nie drzewa "wjeżdżają" w kierowców, życie jest piękne też dzięki drzewom, mówi się "drzewo życia" tak, to może być też "drzewo śmierci", ale w większości przypadków zależy to od nas.
    Wycinanie drzew nic tu nie pomoże, jest środkiem zastępczym odwracającym naszą uwagę od stanu dróg.
    Proszę zajrzeć do statystyk, ile osób na tej trasie "zginęło od drzew", a ile od nieodpowiedzialnego zachowania kierowców. Nie oszukujmy się, wycinanie drzew towarzyszących drodze, humanizujących krajobraz do niczego nie prowadzi. Jest tylko oszpeceniem i tak zdewastowanego krajobrazu.
    Z zazdrością spoglądamy na krajobrazy Francji, Włoch czy Niemiec, jeździmy tam po piękno, natomiast tu, w Polsce, niszczymy to piękno bez chwili refleksji. Wycinanie drzew jest prymitywnym, doraźnym działaniem obliczonym na efekt przez ludzi zarządzających drogami. Można jeszcze pisać o huraganach, tornadach itd., epatować się zmianami klimatycznymi.

    Nasze drogi muszą być postrzegane przez pryzmat rozwoju Polski, a nie kształtowane przez doraźne, bezmyślne działania. Swoją drogą - jeszcze tą z drzewami - kto ma interes w wycince. Ile metrów sześciennych tarcicy powstanie, do kogo trafi zamówienie na "rzeźnickie działanie".
    Proponuję autentyczną troskę o piękno krajobrazu, o życie ludzkie upiększone drzewami, bez demagogii i karierowiczostwa zarządców dróg. Te drzewa rosły dziesiątki lat, inne setki lat, a decyzja o ich wycince jest potrzebą chwili.

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szanowny Panie

      tylko magister (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 68 / 75

      Panie Profesorze, jest Pan dowodem na nieco wczesniej juz odkryte wlasnorecznie twierdzenie (skonczylem dwie wyzsze uczelnie), ze "poziom zidiocenia nie zalezy od poziomu wyksztalcenia". Zeby nie...rozwiń całość

      Panie Profesorze, jest Pan dowodem na nieco wczesniej juz odkryte wlasnorecznie twierdzenie (skonczylem dwie wyzsze uczelnie), ze "poziom zidiocenia nie zalezy od poziomu wyksztalcenia". Zeby nie przedluzac: 1. prosze sprawdzic statystyki policyjne dotycze ilosci zabitych w wyniku spotkania samochodu z drzewem 2. prosze zobic test polegajacy na rozpedzeniu do 80km/h i wjechaniu w drzewo (prosze nie zapomniec o testamancie) 3. prosze przyjac do wiadomosci dogmat, ze ZYCIE LUDZKIE JEST NAJWAZNIEJSZE bez wzgledu na to ilu profesorow bedzie wyglaszac brednie, ze poprawa stanu bezpieczenstwa drog polegajaca na wycince drzew to temat zastepczy 4. prosze sprawdzic ile jest drzew przy drogach w Niemczech i Francji 5. prosze sie zastanowic dlaczego nie ma drzew na torach wyscigowych, lotniskach i autostradach, gdzie nie ma kolein, dziur, łat, itp

      z powazeniem zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ale dla p*****ów przyroda nie jest dobrym tematem

      ktus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 71 / 66

      Dużo lepiej brzmi... "kolejna ofiara Drogi Śmierci" i częste przypominanie o akcji oszołomów nawołujących do wycięcia setek drzew. Dobrze, że pojawia się głos rozsądku, ale wycinki to pewnie nie...rozwiń całość

      Dużo lepiej brzmi... "kolejna ofiara Drogi Śmierci" i częste przypominanie o akcji oszołomów nawołujących do wycięcia setek drzew. Dobrze, że pojawia się głos rozsądku, ale wycinki to pewnie nie wstrzyma, a wystarczy prześledzić temat choćby w "słoworobolu" gdzie szeroko opisywano jak giną ludzie przez mordercze drzewa i tylko na marginesie wspomina się, że jacyś ekolodzy są przeciw.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Piękne drzewa

      do Profesora Wawrzyniaka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 51 / 61


      Piękne drzewa przy drodze = noga z gazu.
      A jak ktoś jedzie pod gazem, czy jest piratem drogowym, to równie dobrze jak na drzewo może wjechać na przeciwległy pas i doprowadzić do zderzenia...rozwiń całość


      Piękne drzewa przy drodze = noga z gazu.
      A jak ktoś jedzie pod gazem, czy jest piratem drogowym, to równie dobrze jak na drzewo może wjechać na przeciwległy pas i doprowadzić do zderzenia czołowego! zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama