Wrocław: Nasze wolne tramwaje

    Wrocław: Nasze wolne tramwaje

    Bartłomiej Knapik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocławscy motorniczowie muszą co chwilę przerywać jazdę, przez co nasze tramwaje jeżdżą najwolniej.
    We Wrocławiu średnia prędkość tramwaju, wliczając postoje na skrzyżowaniach i przystankach, to tylko nieco ponad 13 km/h. To najgorszy wynik w kraju. Dla porównania, w Poznaniu wagony mkną po szynach o połowę szybciej. Krócej trwa także podróż pasażerów w Krakowie, Warszawie, Łodzi czy Gdańsku.

    Nasz słaby wynik to nie tylko wina kolejnych remontów ulic (te prowadzi się przecież w większości miast), ale także technologicznego zacofania. We Wrocławiu wciąż jeszcze w wielu newralgicznych miejscach, np. przy pl. Dominikańskim i pl. Legionów, motorniczowie muszą zatrzymywać skład, by wysiąść i ręcznie przestawić zwrotnicę.

    W większości dużych miast normą są już zwrotnice sterowane elektrycznie.
    Motorniczy może wybrać kierunek jazdy, wciskając odpowiedni przycisk w kabinie. U nas takich zwrotnic jest jak na lekarstwo, podczas gdy w Krakowie czy Warszawie automatycznie sterowana jest prawie każda.
    Na szczęście, w magistracie zauważyli ten problem. Trwa już przetarg na zakup 12 automatycznych zwrotnic. Za dwa lata na trasach z Leśnicy do Sępolna, z Gaju na Maślice oraz z Oporowa na Biskupin wszystkie będą automatyczne.

    Nowoczesny, piękny tramwaj Skoda podjeżdża do skrzyżowania ul. Świdnickiej i Piłsudskiego. Choć światło pozwala mu jechać, wagony zatrzymują się. Motorniczy otwiera drzwi, wychodzi z kabiny z metalowym prętem i zmierza do torowiska. Przestawia zwrotnicę, wraca do kabiny, czeka na kolejne zielone światło. Zanim się zaświeci, mijają w sumie prawie dwie minuty.

    To obrazek z wczorajszego popołudnia, ale podobne oglądać można w całym Wrocławiu o dowolnej porze. Przejazd tramwaju przez miasto nigdzie w Polsce nie zajmuje tak wiele czasu, jak we Wrocławiu. Sprawdziliśmy to wczoraj, analizując oficjalne, średnie prędkości miejskich kolejek w Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Łodzi i Wrocławiu.

    - To efekt częstych remontów, które spowalniają ruch, oraz braku wydzielonych torowisk i ich stanu - wylicza powody naszego kiepskiego wyniku Zbigniew Ferenc, dyrektor do spraw eksploatacji w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym we Wrocławiu.

    Ale jest jeszcze jeden, bardzo poważny problem.
    - Mamy za mało automatycznych zwrotnic - przyznaje Ferenc.
    W żadnym innym dużym mieście w Polsce nie ma tak wielu przestarzałych, ręcznie sterowanych zwrotnic, jak u nas.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (11)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tak czy siak

      :P (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 131 / 101

      Tak czy siak, z jaką by prędkością te tramwaje nie jeździły, motorniczych mamy wysportowanych, jak widać ja Krzysiu z gracją sportowca zwrotnicę przekłada nożnie, a nie ręcznie. :):)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      no właśnie nie ma

      H.R. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 154 / 121

      No właśnie nie ma ważniejszych problemów w mieście. A jak ktoś tego nie dostrzega, to się nadaje na gospodarza miasta tak jak pewien urzędnik na literę K na pełnomocnika pełnomocnika do spraw...rozwiń całość

      No właśnie nie ma ważniejszych problemów w mieście. A jak ktoś tego nie dostrzega, to się nadaje na gospodarza miasta tak jak pewien urzędnik na literę K na pełnomocnika pełnomocnika do spraw pełnomocnictwa.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramy

      H.R. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 171 / 121

      To typowe dla naszej europejskiej metropolii XXI wieku. Inne miasta w Polsce już to dawno mają, ale my będziemy mieć za 3 lata nie do końca tak jak oni, al i tak będziemy lepsi.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      władzy to nie obchodzi

      wrr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 156 / 111

      prezydent i radni nie jeżdżą z "motłochem" tramwajami to co ich to obchodzi, oni mogą sobie wjechać samochodem na Rynek

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dlaczego jadą wolno

      wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 161 / 116

      Raczej pierwszą przyczyną są niewydzielone torowiska tramwajowe, drugą brak zielonej fali dla tramwajów a trzecią automatyczne zwrotnice.
      Robienie remontu Krakowskiej i niewydzielenie torowiska...rozwiń całość

      Raczej pierwszą przyczyną są niewydzielone torowiska tramwajowe, drugą brak zielonej fali dla tramwajów a trzecią automatyczne zwrotnice.
      Robienie remontu Krakowskiej i niewydzielenie torowiska jest typowym przykładem stosunku władz Wrocławia do komunikacji tramwajowej. Poczekajmy na Grabszyńską i zobaczymy czy na całej długości po remoncie bedzie wydzielone torowisko.
      Najbardziej ciekaw jestem jak szybki tramwaj ( Gaj-Maślice)pojedzie szybko na odcinku Sucha-Plac JPII i którędy ominie inne stojace w korkach tramwaje i samochody. Na razie reklamowany jest tak - będzie szybki bo nie będzie musiał mieć pętli na końcach trasy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A jak tam tramwaj Zaglebia Lubin

      xxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 150 / 117

      teraz to motorniczy nie bedzie wysiadał i bedzie to najszybszy tramwaj we Wrocławiu !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      T Minus

      Tramwajarz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 166 / 116

      A swoją drogą - do Euro zostały równo 3 lata, odliczając opóźnienia 2 - jak oni chcę zdążyć wybudować Tramwaj Plus, skoro zaczęli tylko kawałek na Gaju?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szybki tramwaj

      emik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 171 / 117

      Mówi się o szybkim tramwju a torowisko jest zupełnie nieprzygotowane. Na ulicy Legnickiej wybite torwisko i przerwy między szynami powodują takie stuki (wybuchy), że w chwili przejeżdzania tramwaju...rozwiń całość

      Mówi się o szybkim tramwju a torowisko jest zupełnie nieprzygotowane. Na ulicy Legnickiej wybite torwisko i przerwy między szynami powodują takie stuki (wybuchy), że w chwili przejeżdzania tramwaju wielokrotnie jest przekraczany poziom hałasu. Interwencje i monity w ZDiUM nie odnoszą żadnego skutku.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj Plus

      T+ (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 156 / 116

      Tramwaj Minus. A szumny Tramwaj Plus to po prostu zwykły tramwaj z Krakowa :P

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zwrotnice ręczne

      Wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 156 / 108

      W artykule jest pare błędów:
      1. przystanek to Arkady
      2. relacja Dworzec-Renoma jest obsługiwana przez zwrotnicę na podczerwień więc określenie: "wszystkie kierunki" jest błędny->prawidłowo...rozwiń całość

      W artykule jest pare błędów:
      1. przystanek to Arkady
      2. relacja Dworzec-Renoma jest obsługiwana przez zwrotnicę na podczerwień więc określenie: "wszystkie kierunki" jest błędny->prawidłowo "wszystkie kierunki obsługiwane liniowo":)zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama