Wrocław: Pomysł na nowy tramwaj

    Wrocław: Pomysł na nowy tramwaj

    Bartłomiej Knapik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocławska firma ma projekt nowego tramwaju. W przyszłości ma on konkurować z czeską skodą.
    Jest ładny, niebieski i nowoczesny. A pochodzi z zakładów przy ul. Legnickiej we Wrocławiu. Mowa o najnowszym dziecku firmy Protram. Powstał tu projekt nowoczesnego, niskopodłogowego tramwaju, mogącego w przyszłości konkurować m.in. z czeską skodą czy z kanadyjskim bombardierem.

    Wrocławski model nosi numer 206 Wr-As. Wagony mają mieć trzydzieści metrów długości, 84 miejsca siedzące i 120 stojących. Niskopodłogowe skody, które we Wrocławiu kursują na liniach 6 i 7, mają tę samą długość, 69 miejsc siedzących i 210 stojących.

    Plusem wrocławskiego produktu mają być energooszczędność i niskie koszty produkcji.
    - Koszt wyprodukowania jednego wozu szacujemy na 4,5 do 6 milionów złotych - mówi Jerzy Zając, prezes Protramu. Dla porównania, każda z 28 sztuk dwustronnych skód zakupionych niedawno przez miasto na linie Tramwaju Plus kosztowała 9,4 miliona złotych.
    Wagony mają mieć trzydzieści metrów długości, 84 miejsca siedzące i 120 stojących.
    Wrocławska firma ma gotowy projekt i może zacząć produkować nowe wozy, gdy tylko otrzyma zlecenie.

    Z tym na razie może być kłopot, bo żeby zacząć startować w przetargach na dostawy tramwajów, firma musiałaby mieć zbudowany, i najważniejsze, przetestowany prototyp swojego produktu. Potrzeba na to nawet 12 milionów złotych. A na taki wydatek firmy z Legnickiej na razie nie stać.
    - Jesteśmy małą firmą. Jeździmy po całym kraju i próbujemy zainteresować naszym projektem różne miasta, ale na razie bezskutecznie - mówi Jerzy Zając.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (6)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do Marka

      Bartłomiej Knapik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 48

      Autor artykuły nie sądzi, że Czesi są głupi. Przeciwnie. A dlaczego sądzi Pan, że tak sugerowałem?

      Podana cena 4,5 - 6 mln zł to kwota sprzedaży podana mi przez prezesa Protramu. Dokładnie o...rozwiń całość

      Autor artykuły nie sądzi, że Czesi są głupi. Przeciwnie. A dlaczego sądzi Pan, że tak sugerowałem?

      Podana cena 4,5 - 6 mln zł to kwota sprzedaży podana mi przez prezesa Protramu. Dokładnie o taką zapytałem. Nie wydaje mi się to nierealną kwotą. Potwierdzam, szacunkowa koszt prototypu i badań - to około 10 do 12 mln złotych.
      Ale usłyszałem także, że jeśli zamówić 10 sztuk to, wliczając prototyp, jednostkowa cena każdego wozu nie przekroczy 6 milionów złotych. Co więcej. Nie sugerowałem też, że Protram jest w stanie cokolwiek produkować masowo. To jest za mały zakład.

      Natomiast nie napisałem, że Wrocław musi kupić takie wozy, ani że stanie się cud. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rozejdzie się

      Marek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 50 / 44

      Skoda kosztuje 9,4 mln zł - jest to cena sprzedaży, która pokrywa koszty wyprodukowania. Ile będzie kosztował tramwaj firmy Protram? Sądzę, że drożej, a podana cena 4,5 - 6 mln zł jest kosztem...rozwiń całość

      Skoda kosztuje 9,4 mln zł - jest to cena sprzedaży, która pokrywa koszty wyprodukowania. Ile będzie kosztował tramwaj firmy Protram? Sądzę, że drożej, a podana cena 4,5 - 6 mln zł jest kosztem produkcji jednego tramawaju a nie sprzedaży. Jeżeli przyjmiemy, że na początku jeszcze trzeba zbudować prototym (zakładam rzetelność obliczeń 12 mln zł), to cena pierwszego wyprodukowanego tramwaju będzie dwukrotnie wyższa od Skody ! Dopiero wyprodukowanie i sprzedanie wielu tramwajów może spowodować obniżenie ceny, jednak aby wyprodukować więcej w krótkim czasie i znaleźć nabywców - trzeba zbudować fabrykę i wydać pieniądze na promocję. Wszystko da się zrobić, ale nie "hura-optymizmem" opartym tylko o to, że ktoś ma rysunek i projekt pewnie dokładnie tylko tramwaju, bez projektu jak będzie produkowany na skalę masową.

      Czy autor arytkułu sądzi, że Czesli nie liczą pieniędzy i są tak głupi, że produkują za drogo? Jak za komunizmu - głosząc wystarczająco mocne hasła sprawimy, że stanie się cud.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ale mniej osób wchodzi

      melek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 50

      Jest różnica miedzy 210 stojących miejsc u Skody a 120 w tramwaju Protramu .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gra warta świeczki !

      stana (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 52 / 56

      Tym bardziej że dotychczasowe trójczłony też są dobre.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nowy Protram...

      Pasażer MPK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 71 / 49

      Wrocław powinien zamówić jeden prototyp [sfinansować go ] a jak się sprawdzi zamawiać po kilka sztuk rocznie a ze Skodą dac sobie spokój bo nowy Protram jest o wiele ładniejszy i funkcjonalniejszy...rozwiń całość

      Wrocław powinien zamówić jeden prototyp [sfinansować go ] a jak się sprawdzi zamawiać po kilka sztuk rocznie a ze Skodą dac sobie spokój bo nowy Protram jest o wiele ładniejszy i funkcjonalniejszy niż Skoda a do tego tańszy i produkowany we Wrocławiu.Chciałbym zeby ten Protram jeżdził po Wrocławiu !!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Popierajmy polską przedsiębiorczość!

      Wrocek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 57 / 50

      Jako Wrocławianin - tak dla Protramu, nie dla Skody. Czy ktoś widział, żeby Czesi/Francuzi/Niemcy kupowali sprzęt obcy, mając pod bokiem własny? To tylko w Polsce możliwe...

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama