Wrocławskie MPK testuje autobus jak z Formuły 1

    Wrocławskie MPK testuje autobus jak z Formuły 1

    Bartłomiej Knapik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocławskie MPK przez dwa tygodnie będzie testowało najnowsze dziecko koncernu Solaris
    1/7
    przejdź do galerii

    Wrocławskie MPK przez dwa tygodnie będzie testowało najnowsze dziecko koncernu Solaris ©Fot. Michał Pawlik

    Autobus ma 18 metrów długości i 5,5 szerokości. Cechą wyjątkową jest wysoka na 30 centymetrów nadbudówka w tylnej części dachu. To serce drugiego, elektrycznego napędu wozu. Napędu, którego nie da się ładować. Bo ładuje się sam.

    Hybrydowy Solaris wyposażony jest w system KERS, czyli system odzyskiwania energii cieplnej wytwarzanej przy hamowaniu i zamienianiu ją na prąd elektryczny.
    - Analogiczny działa w bolidach Formuły 1- przyznaje Waldemar Wlazły z firmy Solaris. - Są pewne różnice. Robert Kubica sam decyduje o tym, kiedy włączyć ten system. W naszym autobusie o wszystkim decyduje komputer - dodaje Wlazły.
    Ten typ autobusu pozwala oszczędzić do 30 procent paliwa.

    - Jeździ się nim zupełnie inaczej niż tradycyjnymi wozami. Choćby dlatego, że nie ma biegów - mówi Marcin Stańczyk, kierowca MPK z 10-letnim stażem. To właśnie on będzie jeździł tym wozem podczas testów. Prawdopodobnie na liniach 132 i 142. Dlaczego Solaris nie ma biegów? Bo tam, gdzie w tradycyjnym autobusie znajduje się skrzynia biegów, Solaris ma zamontowany drugi silnik: elektryczny. - On wszystko robi sam. Przede wszystkim trzeba się przyzwyczaić do tego, że kluczem do kierowania tym autobusem jest umiejętne operowanie pedałem gazu - dodaje kierowca.

    Gdy hamulce podczas zatrzymywania autobusu produkują ciepło (przy tarciu), system zbiera je, przetwarza na prąd i magazynuje. Ale nie na długo. Komputer tak steruje przepływem energii, że przy ruszaniu i przyspieszaniu większość mocy pochodzi od silnika elektrycznego. Stąd brak hałasu wydawanego przez silnik, gdy zwiększają się obroty w autobusie. Natomiast, gdy wóz ma się zatrzymać, działa proces odwrotny - akumulatory się ładują - żeby była energia na przyspieszanie.

    System KERS nie jest tu tylko pomysłowym dodatkiem. Pozwala oszczędzić do 30 proc. paliwa (w zależności od umiejętności kierowcy) i produkuje o tyle samo mniej spalin.

    Ekologiczne, hybrydowe Solarisy mogą się pojawić na stałe we Wrocławiu już w przyszłym roku.
    - Chcielibyśmy, żeby do Wrocławia trafiły przynajmniej dwa - przyznaje Witold Turzański, prezes MPK.
    Głównym problemem jest cena. Ekologiczny Solaris, który kupił Poznań (w stolicy Wielkopolski jeździ jeden taki wóz) kosztował ponad 1,5 mln złotych. To o 1/3 więcej niż zwykły autobus przegubowy. Z wyliczeń producenta wynika, że przy dzisiejszych cenach ropy inwestycja zwraca się średnio po 10 latach.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jeszcze nie czas na hybrydy

      wd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 36

      Niestety wyniki innych testów nie potwierdzają tak entuzjastycznych wyników. Kilka niemieckich miast już toto testowało i jakoś nie posypały się zamówienia dla Solarisa. 10-20% oszczędności paliwa...rozwiń całość

      Niestety wyniki innych testów nie potwierdzają tak entuzjastycznych wyników. Kilka niemieckich miast już toto testowało i jakoś nie posypały się zamówienia dla Solarisa. 10-20% oszczędności paliwa za 33% więcej pieniędzy i droższą obsługę, to kiepski interes...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Solaris-hybryda

      Wrocek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30 / 37

      Cacuszko kilka sztuk miasto mogłoby zakupić niezaleznie od sprowadzanych Mercedesów.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama