Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowco, sprawdź co czeka cię na drogach Wrocławia i Dolnego Śląska w 2014 roku (MAPA INWESTYCJI)

Bartosz Józefiak
Przedstawiamy plany najważniejszych dla Dolnego Śląska inwestycji drogowych i remontów ulic we Wrocławiu, które mają szansę rozpocząć się lub skończyć w 2014 roku. I tych, które będą kontynuowane.

Obwodnica Leśnicy, remont Zamkowej, Krupniczej, Curie--Skłodowskiej, postawienie czterech ważnych mostów, poszerzenie Starogroblowej i rewolucja na ulicach Nadodrza - to najważniejsze inwestycje drogowe, jakie czekają nas w 2014 roku we Wrocławiu.

Na część z nich mieszkańcy czekają od lat. Jeśli w tym roku w końcu uda się je przeprowadzić, jazda po Wrocławiu będzie łatwiejsza. Ale duże remonty to także duże korki. W tym roku na pewno ich nie unikniemy.

Wielkie remonty przed Narodowym Forum Muzyki
Najważniejsza drogowa inwestycja we Wrocławiu wystartowała zaraz na początku roku. Chodzi o ul. Curie-Skłodowskiej, na odcinku od Norwida do mostu Zwierzynieckiego. Po remoncie kierowcy zamiast zniszczonej kostki dostaną tu nową nawierzchnię, dwa pasy w każdą stronę, a także pasy do skrętów w prawo i lewo. Zostanie również wydzielone i odnowione torowisko. Ale najpierw mieszkańcy Wielkiej Wyspy muszą na dłuższy czas pogodzić się z korkami.
- Chcemy zakończyć roboty do października tego roku, a przejezdność drogi osiągnąć do końca wakacji - tłumaczy Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje, która zajmuje się budową.

Ważne zmiany nie ominą ścisłego centrum Wrocławia. Dwie ulice wiosną pójdą do generalnego remontu. Utrudnienia czekają na kierowców podczas przebudowy ul. Krupniczej. Stara nawierzchnia zostanie wymieniona na nową, ale kierowcy będą tam jechać po jednym pasie, bo na drodze zostanie wydzielone i odnowione torowisko. Będzie też ścieżka rowerowa i nowe chodniki. Przy Krupniczej pojawią się przystanki wiedeńskie, czyli takie, gdzie jezdnia jest podniesiona do poziomu chodnika.
- Zmiany łączą się z trwającą budową Narodowego Forum Muzyki. Na Krupniczej ruch aut będzie uspokojony, a Zamkowa zamieni się w deptak - mówi Marek Szempliński.

Pod Zamkową tunelem dojedziemy do podziemnego parkingu pod Forum Muzyki. Z ulicy zniknie też spory darmowy parking. Na jego miejscu pojawi się biurowiec. Remonty obu ulic mają się zakończyć jeszcze przed sylwestrem.

Nieopodal, w Śródmieściu, nowe oblicze zyska ul. Nowowiejska. Droga jest dziś w fatalnym stanie. Ma przejść podobny lifting jak pobliska ul. Wyszyńskiego. Odnowiona będzie nawierzchnia i tory tramwajowe. Lada dzień zostanie wybrany wykonawca.

Tu również prace mają ruszyć na wiosnę.

CO Z OBWODNICĄ LEŚNICY - MAPA INWESTYCJI I REMONTÓW 2014 - ZOBACZ I CZYTAJ NA 2. STRONIE

Obwodnica Leśnicy i nowe mosty nad Widawą
Chyba najbardziej wyczekiwaną inwestycją we Wrocławiu jest obwodnica Leśnicy. Trasa o długości 7 km ma kosztować ok. 214 mln zł i połączy ul. Średzką z Graniczną. Z utęsknieniem czekają na nią mieszkańcy Leśnicy i okolic, bo odkorkuje wiecznie zapchaną ul. Średzką, którą do Wrocławia jadą kierowcy od strony Środy Śląskiej.

Inwestycja obiecywana jest od lat. W zeszłym roku jej powstanie było prawie pewne, ale sprzeciw ekologów sprawił, że pozwoleniu na budowę trasy przygląda się teraz generalny dyrektor ochrony środowiska. Rozstrzygnięcie ma zapaść pod koniec stycznia. Czy tym razem się uda? - Jak tylko GDOŚ podejmie korzystną dla nas decyzję, jesteśmy w stanie w dwa tygodnie rozpisać przetarg na budowę obwodnicy - mówi Marek Szempliński.

W optymistycznym scenariuszu roboty mogłyby więc ruszyć w pierwszej połowie roku. Na drogę poczekalibyśmy do 2016 roku.

Będzie ruch na trasach wylotowych z miasta
Na innych trasach wylotowych z miasta też czekają nas duże zmiany. Jeszcze wiosną ruszy budowa aż czterech nowych drogowych mostów przy ważnych trasach: na Poznań (most Widawski), Warszawę (mosty Krzywoustego), Oborniki Śląskie (Pęgowski) i Jelcz-Laskowice (Strachociński).

Stare przeprawy zostaną wyburzone, a w ich miejscu zostaną zbudowane nowe. Na czas remontów auta pojadą po tymczasowych mostach.

Kierowcy zyskają szersze jezdnie, ale najpierw prawdopodobnie utkną tam w korkach. Roboty zakończą się dopiero pod koniec 2015 roku.

KIEDY WRESZCIE ZAKOŃCZĄ REMONT PRZYJAŹNI I CO SIĘ BĘDZIE DZIAŁO NA OSIEDLACH - CZYTAJ NA 3. STRONIE

Na drogach prowadzących do wrocławskich osiedli też będzie się sporo działo. Wiosną ma zakończyć się przedłużający się remont ul. Przyjaźni. Drogowcy niemal skończyli roboty przy nawierzchni i pętli tramwajowej. Do wymiany zostało jeszcze torowisko wzdłuż ulicy. Ale żeby wykonać te prace, trzeba było poczekać na zgodę na wycinkę drzew przy torach. Wszystko wskazuje na to, że roboty niebawem jednak ruszą.

Wysepki na Okulickiego
Nowością jest planowany remont kilometrowego odcinka ul. Okulickiego: od ul. Przedwiośnie do Odolanowskiej. Dziurawą nawierzchnię zastąpi asfalt, pojawią się nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a także wysepki dla pieszych, które pomogą w bezpiecznym pokonaniu ulicy. Między Okulickiego a Księżycową powstanie pętla autobusowa. Pod ulicą zbudowana zostanie kanalizacja deszczowa i sanitarna.

- Z remontu najbardziej ucieszą się mieszkańcy Zakrzowa. Może prace nie będą tu tak poważne, jak przy odnowieniu ul. Krzywoustego na Psim Polu, ale to duże osiedle, dlatego też istotna inwestycja - mówi Marek Szempliński.

Spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła już przetarg na ten remont. Prace potrwają do października 2015 roku.
W okolicach Popowic przy ul. Starogroblowej przeciąga się remont wiaduktu kolejowego. W ciągu kilku miesięcy prace wejdą w kolejną fazę i pojawią się utrudnienia i zwężenia dla kierowców.

Ale dzięki temu wąski dzisiaj wiadukt zostanie poszerzony i kiedy kolejarze skończą swoje roboty, na jezdnię będą mogli wreszcie wejść drogowcy. Wtedy rozpocznie się przebudowa ul. Starogroblowej.

Droga zostanie poszerzona tak, by mogły się tam zmieścić dwie dwupasmowe jezdnie, tory dla szybkiego tramwaju Plus oraz chodniki.

Półtora roku temu wybrano nawet wykonawcę dla tego zadania i bardzo możliwe, że w tym roku nareszcie będzie miał on ręce pełne roboty.

DROGOWA REWOLUCJA W CENTRUM - CO WYMYŚLILI NA KOŚCIUSZKI? - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Drogowe rewolucje na pl. Kościuszki i Nadodrzu
W tym roku we Wrocławiu czekają nas także dwie rewolucyjne zmiany w centrum.

Na Nadodrzu urzędnicy chcą uspokoić ruch. Dlatego przewidziano zmiany na obszarze ograniczonym ulicami: Trzebnicką, Henryka Probusa, Jedności Narodowej, Jana Kilińskiego, ks. Józefa Poniatowskiego, Ołbińską oraz św. Wincentego.

Na ulicach pojawią się zwężenia zaprojektowane tak, by na jezdni zmieściło się tylko jedno auto. Na większości ulic zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy, z możliwością jazdy pod prąd dla rowerzystów, część ulic będzie zamknięta dla aut.
Poza tym ustawione zostaną ograniczenia prędkości do 30 km/h i wprowadzone skrzyżowania równorzędne.
Każde skrzyżowanie będzie podwyższone o 10-15 cm, co ma zmusić kierowców do bardziej uważnej jazdy.
To na razie jeszcze pomysły magistratu.

- Toczą się konsultacje społeczne, które zakończą się w marcu. Dopiero wtedy będzie wiadomo, jaki ostateczny kształt przyjmą zmiany - mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Ta rewolucja zostanie przeprowadzona w pierwszej połowie 2013 roku. Ale nowości na drogach szykują się też w okolicach pl. Kościuszki i pl. Legionów na wysokości ul. Lelewela. W tych dwóch miejscach ma pojawić się sygnalizacja świetlna, która ułatwi skręcanie z pl. Legionów w kierunku Kościuszki.

Fragment ul. Kościuszki, od Piłsudskiego do pl. Kościuszki, stanie się drogą jednokierunkową. Dzięki temu łatwiej i szybciej można będzie tamtędy przejechać.

Te zmiany są kluczowe, by zmniejszyć ruch na trasie W- Z, bo wraz z jednokierunkowym Podwalem obie ulice powinny odciążyć Kazimierza Wielkiego.

W zeszłym roku przetarg na wprowadzenie zmian przy pl. Kościuszki nie został rozstrzygnięty. Czy uda się w tym roku? Na razie nie ma jeszcze decyzji, ale jest prawdopodobne, że urzędnicy będą chcieli dokończyć i tę rewolucję.

SZYBKIE WYMIANY NAWIERZCHNI - KTÓRE ULICE W KOLEJCE? - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Centrum zakorkują nowe nawierzchnie i zwrotnice
Wielkie remonty i zmiana organizacji ruchu to nie wszystko, co nas czeka w 2014 roku. Wiosną rozpoczną się szybkie wymiany nawierzchni, które planowano na 2013 rok. Chodzi o ulice: Legnicką - jezdnia w stronę centrum (od Kwiskiej do Małopanewskiej), Toruńską, Obornicką (od przejazdu kolejowego do skrzyżowania z ul. Paprotną), Poświęcką (od Nowaka-Jeziorańskiego do skrzyżowania z Kamieńskiego) i Ślężną (od Glinianej do skrzyżowania z Kamienną - jezdnia w stronę al. Armii Krajowej).

Prace będą przebiegały nocami i w weekendy. Jeśli wystarczy pieniędzy, drogowcy załatają też inne drogi, np. dokończą al. Karkonoską, od Przyjaźni do Wyścigowej (wjazd do miasta), na którą w tym roku zabrakło środków.

Na ukończeniu jest już droga dojazdowa do nowego szpitala wojewódzkiego. Pojedziemy po niej mniej więcej w listopadzie. Wtedy też na ul. Kosmonautów pojawi się nowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Prawdopodobnie w tym roku dobudowany zostanie też 400-metrowy fragment ul. Racławickiej. To wstęp do budowy Alei Wielkiej Wyspy, ale na tę drogę przyjdzie nam jeszcze długo poczekać.

Na ten rok zaplanowano również wymianę zwrotnic i rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniach: Powstańców Śl. i Hallera, Świdnickiej i Podwala oraz na pl. Społecznym. To o tyle ważne dla kierowców, że przy okazji na pewno czekają nas utrudnienia w ruchu aut. Wymiany rozjazdów mogą potrwać około półtora miesiąca. Współpraca: PWR

Ważne dla wrocławian inwestycje drogowe powstają także poza granicami miasta.
Kolejny fragment wschodniej obwodnicy Wrocławia ma powstać do września tego roku. Chodzi o odcinek między Siechnicami a Żernikami Wrocławskimi. W ciągu drogi powstają dwa wiadukty, m.in. nad torami kolejowymi w Iwinach, most nad Brochówką obok Zacharzyc

i 5-kilometrowa nowa jezdnia. Koszt budowy tego odcinka wynosi około 162 mln złotych. Pozostałe odcinki wschodniej obwodnicy: z Żernik do Bielan i z Łan do Długołęki - są projektowane.

Ważna dla Wrocławia będzie też obwodnica Miękini, które j budowa rozpocznie się na wiosnę. Ta droga to przedłużenie mostu w Brzegu Dolnym. Dzięki obwodnicy Miękini, do Środy Śląskiej i Wrocławia będzie dojeżdżać więcej kierowców z Brzegu Dolnego i Wołowa. Budowa drogi zakończy się w 2015 r. W przyszłości będzie ona częścią obwodnicy aglomeracji wrocławskiej.

CO DALEJ Z DROGAMI S5 i S8 - CZYTAJ NA OSTATNIEJ STRONIE

W drugiej połowie roku ruszy budowa dolnośląskich odcinków trasy S5 Wrocław
- Poznań. 50-kilometrowa trasa z Wrocławia do granicy województwa w Korzeńsku ma powstać do 2016 roku. Ale jeszcze w e wrześniu tego roku kierowcy pojadą do Poznania nowym odcinkiem S5 z Korzeńska (na granicy województw dolnośląskiego i wielkopolskiego) do Kaczkowa w Wielkopolsce.

Do listopada tego roku zakończy się budowa całej trasy S8 z Wrocławia do Warszawy.
Nowe 113 km tej trasy w województwie łódzkim znacznie skróci czas podróży do stolicy.

Współpraca: PWR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska