Tragiczny rok na dolnośląskich drogach. Najwięcej osób...

    Tragiczny rok na dolnośląskich drogach. Najwięcej osób zginęło na krajowej "ósemce" (STATYSTYKI)

    Przemysław Wronecki

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Droga Krajowa nr 8 odcinek dolnośląski od stycznia do listopada 2013 w liczbach.Zginęły: 24 osoby; Ranni: 175; Wypadki:132; kolizje: 1255
    1/7
    przejdź do galerii

    Droga Krajowa nr 8 odcinek dolnośląski od stycznia do listopada 2013 w liczbach.
    Zginęły: 24 osoby; Ranni: 175; Wypadki:132; kolizje: 1255
    ©Przemysław Wronecki

    Najniebezpieczniejszą drogą w regionie jest krajowa "ósemka", na której w tym roku zginęły 24 osoby. Na drugim miejscu znajduje się "piątka" - 22 ofiary śmiertelne, a później "trójka" - 11 zabitych osób. Tak wynika z policyjnych statystyk z ostatnich 11 miesięcy. Bez wątpienia bezpieczeństwo na dwóch ostatnich trasach poprawi wybudowanie nowych odcinków S3 i S5. Niestety, na nowe odcinki S8 przyjdzie nam długo poczekać.
    Z policyjnych statystyk z ostatnich 11 miesięcy wynika, że najniebezpieczniejszą drogą na Dolnym Śląsku jest droga krajowa nr 8. Szczególnie na odcinku Wrocław - Kłodzko. Od stycznia do listopada zginęły tutaj 24 osoby, a 175 zostało rannych. Na tej trasie doszło do 132 wypadków. Dla porównania na dolnośląskim odcinku autostrady A4 zginęło 9 osób, 65 zostało rannych, a doszło tam do 40 wypadków.


    Kierowcy narzekają, że na krajowej "ósemce" nagminnie łamane są przepisy ruchu drogowego. I nie chodzi tylko o nadmierną prędkość. – To dość trudna trasa z wieloma zakrętami i wzniesieniami. Sporo porusza się po niej tirów, które bardzo trudno wyprzedzić – przekonuje Marcin Bączyński z Kłodzka, który przynajmniej raz w tygodniu jedzie "ósemką" do Wrocławia. Przyznaje, że niektórym szoferom brakuje cierpliwości i wyprzedzają w sposób nieprzepisowy i dochodzi do nieszczęść.

    Ilość zdarzeń drogowych w 2013 od stycznia do listopada
    Numer DrogiZabiciWypadkiRanniKolizje
    DK8241321751255
    DK5221191641000
    DK396092924
    DK3577297616
    DK9451061461068
    A494065853


    Funkcjonariusze potwierdzają, że do wypadków często dochodzi podczas wyprzedzania. Tak było choćby w zeszły weekend koło Barda. – Kierujący oplem 20-letni mieszkaniec powiatu augustowskiego w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w tył ciężarowego Daf-a. Następnie odbił się od niego i zderzył się czołowo z nadjeżdżającym fordem, kierowanym przez mieszkankę powiatu ząbkowickiego. Następnie zahaczył jeszcze o toyotę, a po chwili opel zjechał do rowu i stanął w płomieniach – relacjonuje asp. sztab. Ilona Golec. Na szczęście 20-latkowi udało się wydostać z auta.

    Ta sytuacja szybko nie ulegnie zmianie. Budowa nowej drogi ekspresowej z Wrocławia w kierunku czeskiej granicy mogłaby zmniejszyć ilość wypadków. Na razie nie ma jednak konkretnych planów dotyczących inwestycji. Projekt wydłużenia S8 nie znalazł się także w programie budowy dróg krajowych przygotowanym przez ministerstwo transportu. Dokument dotyczy dróg, które miałyby powstać do 2020 r.

    Na drugim miejscu tragicznej listy znalazła się droga krajowa nr 5 (trasa Wrocław - Poznań). Z "wynikiem": 22 ofiary śmiertelne, 119 wypadków i 167 rannych. Policjanci przekonują, że tu kierowcy muszą szczególnie uważać na odcinku między Trzebnicą a granicą województwa dolnośląskiego. W październiku doszło tu do zderzenia cysterny i karetki. Oba auta doszczętnie spłonęły. Na miejscu zmarł kierowca ambulansu. Po zakończeniu akcji komendant straży pożarnej w Trzebnicy mł. bryg. Bogusław Brud komentował, że nie ma tygodnia, by jego ludzie nie musieli udzielać pomocy na krajowej "piątce" podczas wypadków. W tym roku też na DK5 pod Żmigrodem zginęła czwórka studentów podczas zderzenia auta z koparką.

    Za trzy lata powinno się tu zrobić bezpieczniej. Na początku przyszłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybierze wykonawców trzech odcinków o łącznej długości ok. 50 kilometrów. Połączą one Wrocław z granicą województwa w Korzeńsku. Prace przy ich budowie powinny ruszyć jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku. Kierowcy mają nimi pojechać w 2016 roku.

    Pierwszą trójkę zamyka droga krajowa nr 3, która wiedzie od granicy z województwem lubuskim przez Zagłębie Miedziowe, Jelenią Górę do granicy z Czechami. Statystyki pokazują, że najwięcej wypadków dochodzi tu na odcinku między Jelenią Górą a Legnicą. W ciągu minionych 11 miesięcy zginęło tu taj 11 osób, 92 zostały ranne i doszło do 60 wypadków.

    Przed świętami Bożego Narodzenia we Wrocławiu wiceminister rozwoju i infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz oficjalnie przyznał, że będą pieniądze na budowę S3. Na razie rząd sfinansuje jednak tylko część trasy - chodzi o część południowego odcinka S3 z Legnicy do Bolkowa. Przetargi na budowę nowej drogi mają być rozpisane na początku przyszłego roku.

    Policjanci przekonują, że porównując okres od stycznia do listopada w 2012 i 2013 na drogach jest bezpieczniej. O 15, czyli 7%, spadła ilość ofiar śmiertelnych. – W 2012 zginęło 219 osób. O 21 procent mniej jest również osób poszkodowanych w wypadkach. Rok temu mieliśmy ich prawie cztery tysiące – informuje asp. Tomasz Słuszniak z wydziału ruchu drogowego komendy wojewódzkiej policji we Wrocławiu. Dodaje, że największa ilość wypadków była spowodowana przez zbyt dużą prędkość oraz niedostosowanie jej do warunków panujących na drodze. – Z tego powodu doszło do 607 wypadków, w których zginęły 64 osoby – wylicza asp. Słuszniak.

    Czytaj także

      Komentarze (43)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      321 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Statystyki lepsze niż na wojnie...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      może niech policja weźmie się za geniuszy

      gg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 8

      którzy przy suchej nawierzchni,dobrej widoczności wloką się 60km/h z nosem przy przedniej szybie,tworząc za sobą kilkukilometrowy sznurek.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Najważniejszą ekspresówką dla Dolnego Śląska jest S3

      dolnoślązak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 14

      Pozostałe drogi (np. S8) stracą wówczas na znaczeniu, gdyż cały ruch tranzytowy przeniesie się na S3. Dlatego w pierwszej kolejności należałoby wybudować tę właśnie ekspresówkę. Zamiast zająć się...rozwiń całość

      Pozostałe drogi (np. S8) stracą wówczas na znaczeniu, gdyż cały ruch tranzytowy przeniesie się na S3. Dlatego w pierwszej kolejności należałoby wybudować tę właśnie ekspresówkę. Zamiast zająć się realnymi problemami transportu na Dolnym Śląsku, władze województwa topią kolejne miliony w pseudo obwodnice Wrocławia, które tak naprawdę nikomu nie służą. Wrocław już teraz się "zwija", a Dolny Śląsk na zakupy, wycieczki, lotnisko etc. częściej korzysta z zagranicy niż zapyziałego Wrocka, gdzie wszystko wręcz śmierdzi buractwem i wieśniactwem. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      as

      as (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 10

      od razu widać, że jesteś wsiokiem z Kłodzka i tyle. Proponuję maść na ból d***


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      gdyby był z K-ka nie chciałby S3 tylko zrobienia DK8

      AdamWro-Klo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      gdyby był z K-ka nie chciałby S3 tylko zrobienia DK8


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Już gadasz nawet sam ze sobą, buraku z Łagiewnik?

      realista (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      Możesz sobie jedynie poskomleć na forach za swoją S8, bo nikt nie będzie budował ekspresówek wieśniakom i burakom.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Fenomen Polski!

      zed (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 2

      Nie widzą i nie słyszą, że DK-8 to droga śmierci! Ruch na niej jest jak na autostradzie, ciągi tirów i wypadków! Ale w planach nie ma budowy trasy szybkiego ruchu! Już w latach 30-tych poprzedniego...rozwiń całość

      Nie widzą i nie słyszą, że DK-8 to droga śmierci! Ruch na niej jest jak na autostradzie, ciągi tirów i wypadków! Ale w planach nie ma budowy trasy szybkiego ruchu! Już w latach 30-tych poprzedniego wieku Niemcy widzieli problem i konieczność zbudowania autostardy Wrocław-Brno, wybuch wojny przerwał budowę i trasa po Polskiej stronie nigdy nie powstała, pozostały stojące gdzieś w polu elementy wiaduktów. Nasz rząd nie widzi potrzeby i problemu!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie piernicz

      lubinianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Uczcie się kultury jazdy, a nie autostrad żądacie. Nie będą podatnicy finansować drogi szybkiego ruchu dla każdego wroclawskiego ćwoka, który nie potrafi jeździć. Dać wam taką drogę, to tak jak dać...rozwiń całość

      Uczcie się kultury jazdy, a nie autostrad żądacie. Nie będą podatnicy finansować drogi szybkiego ruchu dla każdego wroclawskiego ćwoka, który nie potrafi jeździć. Dać wam taką drogę, to tak jak dać wam nóż - tylko się pokaleczycie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rysio

      javrozumiem ze nie ma pieniedzy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 2

      ale czy na 8 nie mozna zrobic wiecej tych pasow do wyprzedzania. Co kilka kilometrow wystarczy zrobic 3pasy raz w jedna raz w druga. 4pasmowka w takim terenie bedzie bardzo kosztowna.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie można

      kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Jak masz za dużo pieniędzy - to sfinansuj to z własnej kieszeni. Jak nie - to naucz się kulturalnie jeździć, a nie jak debil. Po prostu.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      8 to trudna i niebezpieczna droga- NIE DLA IDIOTÓW..

      ubu król (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 2

      że tak powiem.., którzy liczą , że zdążą wyprzedzić zanim coś wyskoczy zza górki, zakrętu itp.
      kolejni kretyni, wloką sie 60 np. za smrodzącym autobusem a przy próbie wyprzedzenia w dozwolonym...rozwiń całość

      że tak powiem.., którzy liczą , że zdążą wyprzedzić zanim coś wyskoczy zza górki, zakrętu itp.
      kolejni kretyni, wloką sie 60 np. za smrodzącym autobusem a przy próbie wyprzedzenia w dozwolonym miejscu przyspieszają i machają pięścią.. czy wiedzą, ze popełniają cieżkie wykroczenie ?? i narażają innych i siebie na ciężki wypadek ??zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      fremmed (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 14

      Dlaczego komplikować proste sprawy? Jest oczywiste ze kiedy siedzę w 15-tnim passacie TDI a przede mną goni cinquecento to nie będę się bawił. Nich słoik wie co moja fura może. Czasami się zdarzy...rozwiń całość

      Dlaczego komplikować proste sprawy? Jest oczywiste ze kiedy siedzę w 15-tnim passacie TDI a przede mną goni cinquecento to nie będę się bawił. Nich słoik wie co moja fura może. Czasami się zdarzy ze jakiś idiota maluje podwójną ciągłą, ale ja na to sram. Jak odpalę golfika to tylko liście śmigają. Ok, czasami się nie uda. I o co chodzi?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Media się cieszą.

      Piotr z Wrocławia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 11

      Media ogłupiają polaczków. Wbijają im do tępych łbów, że radary są złe. Tak otumanione polactwo zapierdala przez Polskę i zabija się na potęgę, a media się cieszą, bo mają tematy: nic tak nie...rozwiń całość

      Media ogłupiają polaczków. Wbijają im do tępych łbów, że radary są złe. Tak otumanione polactwo zapierdala przez Polskę i zabija się na potęgę, a media się cieszą, bo mają tematy: nic tak nie przyciąga uwagi czytelnika jak tragedia, a im więcej ma gazetka kliknięć, tym łatwiej zdobyć reklamodawcę :)
      Proste? Tak.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zupełnie się

      Windscreen (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 3

      z Tobą zgadzam (choć nie powinieneś używać wulgaryzmów). Często widziałem nagłówki typu: Nowe radary-polowanie na kierowców!!!To podkręca mentalność że należy przekraczać dozwoloną prędkość i w...rozwiń całość

      z Tobą zgadzam (choć nie powinieneś używać wulgaryzmów). Często widziałem nagłówki typu: Nowe radary-polowanie na kierowców!!!To podkręca mentalność że należy przekraczać dozwoloną prędkość i w konsekwencji zabijać na drogach. W Polsce szybka i dzika jazda jest nagminna, po prostu nie szanuje się cudzego życia i zdrowia. Pod tym względem jest nam bliżej do krajów byłego Związku Radzieckiego a nie do Europy.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Fotoradary na głupotę nie pomogą

      Ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 4

      Nikt nie mówił/pisał, że fotoradary są złem samym w sobie bo dobrze oznakowane i ustawione w ODPOWIEDNIM miejscu na pewno służą bezpieczeństwu. Problem w tym, że w Polsce próbowano doprowadzić to...rozwiń całość

      Nikt nie mówił/pisał, że fotoradary są złem samym w sobie bo dobrze oznakowane i ustawione w ODPOWIEDNIM miejscu na pewno służą bezpieczeństwu. Problem w tym, że w Polsce próbowano doprowadzić to do granic absurdu, w którym bezpieczeństwo na drodze było tylko usprawiedliwieniem łatania dziury budżetowej. Podobnie jest ze strażą miejską i gminną która zamieniła się w drogowe ORMO a jak pokazują statystyki nie wiele to dało jeżeli chodzi o bezpieczeństwo. Na niebezpieczną jazdę i wyprzedzanie na wariata nie pomogą fotoradary ale nowe drogi bezkolizyjne. Niestety nowej drogi do Kłodzka szybko się nie doczekamy :( zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Media wielu wmówiły wiele

      Piotr z Wrocławia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie krzyczał, że dana lokalizacja fotoradaru nie jest właściwa, choćby jej wybór podyktowany był ogromną liczbą wypadków w tym właśnie miejscu.
      Rolą mediów jest...rozwiń całość

      Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie krzyczał, że dana lokalizacja fotoradaru nie jest właściwa, choćby jej wybór podyktowany był ogromną liczbą wypadków w tym właśnie miejscu.
      Rolą mediów jest ugruntowywanie w świadomości kierowców nieuchronności kary za przekraczanie dopuszczalnje prędkości. Niestety, nasze dziennikarzyny piszą o sposobach wyłgania się od odpowiedzialności, o głupcach walczących z tymi, którzy radary obsługują, o wysokości kwot, jakie ITD ma ściągnąć z kierowców itp. To wszystko sprawia, że kierowcy czują się usprawiedliwieni, wręcz przymuszeni do gnania na złamanie karku, bo przecież tak trzeba, bo Polak od lat się buntuje przeciw władzy, nakazom, zakazom. W efekcie strach dziecko do szkoły puścić, bo jakiś dureń może je rozjechać.
      A gdyby już ktoś rozjechał, dziennikarze natychmiast pochylą się nad losem biednego dzieciątka, bo kliknięć będzie bez liku. Redaktor naczelny zacierał będzie rączki, bo tragedia napędzi reklamodawców. I tak to wygląda. Media podpuszczają, by zbierać żniwo.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nowe drogi

      lex (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

      Z twojego wykładu wynika, że o "niebezpiecznie jeżdżących i wyprzedzających na wariata" trzeba dbać, budować dla nich bezkolizyjne drogi, zlikwidować radary, itd. A może by tak zacząć wzorować się...rozwiń całość

      Z twojego wykładu wynika, że o "niebezpiecznie jeżdżących i wyprzedzających na wariata" trzeba dbać, budować dla nich bezkolizyjne drogi, zlikwidować radary, itd. A może by tak zacząć wzorować się na innych, bardziej cywilizowanych krajach i bezwzględnie (!) egzekwować przepisy i stosować takie kary jak tam ??? Taniej wychodzi i skutek lepszy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrocław na relaksie

      Breslauer od 7 pokoleń (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 7

      My kierowcy z waszej Dolnośląskiej stolicy, dumnie poruszamy sie naszymi drogimi autami z tablicą DW po waszych wiochach z prędkością vmax 70. Dzięki nam jedziecie wolniej i bezpieczniej....rozwiń całość

      My kierowcy z waszej Dolnośląskiej stolicy, dumnie poruszamy sie naszymi drogimi autami z tablicą DW po waszych wiochach z prędkością vmax 70. Dzięki nam jedziecie wolniej i bezpieczniej.
      Zawodowo jestem maszynista w pkp intercity, i jak mam na WOSie ze dany odcinek mam jechać przykładowo 50kmph to jadę 60-65. Pasażer zadowolony że szybciej dojedzie do Obornik Śląskich lub Oleśnicy no i wiem że na szlaku kolejowym nie wskoczy mi na szyny pociąg z maszynista z wioski. Zdarza sie czasem że mlode lebki w autach na przejeździe klasy B, przejedzie mi swoim golfem 3 przed lokomotywa, czasem go przyjadę, no ale lokomotywa to nie golfik trójka. Wtedy zapalam papierosa, daje "nagły" i czekam aż skład się zatrzyma. Kierownik dzwonj po karawan i policje a ja sobie mam wtedy czas by zjeść posiłek w lokomotywie. i czekam kiedy będę mógł dalej jechać :)

      Pozdrawiam
      Paweł Stedtke
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Breslauer

      zibi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

      Wiesz sam ze głupoty piszesz.Za te przekroczenia szybkości dawno byś dyndał . Ja to wiem i Ty tez.Jeśli jesteś maszynista przed emerytura to mnie znasz. I nie na WOSie a w WOSie / wykazie ostrzeżeń/


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      kamilo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Taki z niego Breslałer jak koziej d*** trąba. Zwykły trol !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      no comment

      Lem (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 4

      Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów. - Stanisław Lem

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama