Angelus (i) Silesius promują Wrocław

    Angelus (i) Silesius promują Wrocław

    Małgorzata Matuszewska

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Rozmowa z prof. Stanisławem Beresiem, historykiem literatury z Uniwersytetu Wrocławskiego.
    Właśnie wręczono nagrody Silesius, Pan z kolei jest jurorem Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus. Takie literackie wyróżnienia kreują rynek wydawniczy w Polsce?

    Oczywiście. Kiedy pracowałem w jury Nagrody Nike, obserwowałem spore skoki nakładów książek po przyznaniu nagród autorom. Pozycje poetyckie, wydane w nakładach 3 tysięcy egzemplarzy, przy następnych wydaniach osiągały nakłady 15-20 tysięcy.
    Proza, publikowana w nakładzie od 2,5 do 5 tys. egzemplarzy, po zdobyciu nagrody osiągała 45-70 tys. Pamiętam wielkie skoki nakładów książek np. Doroty Masłowskiej, Jerzego Pilcha czy Olgi Tokarczuk. Sprzedaż dochodziła do 100 tysięcy. Tak było w czasach, kiedy Nagroda Nike nie miała konkurencji.

    Naprawdę prestiżowa nagroda sprawia, że czytelnicy chętnie kupują te książki?

    Tom opatrzony banderolą z napisem "nominacja", a tym bardziej "nagroda", po prostu wypada kupić. Kupujący uważają, że taka książka bardziej nadaje się na prezent, niż "zwykła" powieść czy tom poezji.

    Wydawcy, ustalając nakład, chyba nie liczą na łut szczęścia, ani - tak do końca - na banderolę z napisem "nagroda".

    Oczywiście, to są ludzie myślący. Nie działają spontanicznie, analizują rynek, obserwują średnie tempo sprzedaży książki. Kiedy w 1996 roku Wisława Szymborska dostała Nobla, wydawnictwo A5 nie rzuciło od razu 150 tys. książek do księgarń, ale robiło to skokami. To mała oficyna, więc nie mogła sobie pozwolić na ryzyko. Czytelnicy mieli nawet wtedy pretensje do wydawcy, bo brakowało tomów Szymborskiej w księgarniach, ale wydawnictwo nie działało na hurra, tylko obserwowało rynek i dodrukowywało sukcesywnie. Co jest normalną strategią. Niestety, dziennikarze zrobili z tego nieprzyjemną awanturę.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama