Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław jak Amsterdam. Na Nadodrzu szykuje się rewolucja [MAPA]

Przemysław Wronecki
Specjalne zwężenia jezdni, zmuszające do zwolnienia kierowców, którzy wjeżdżają do#strefy uspokojonego ruchu, a także wyniesione do góry skrzyżowania czy antyzatoki (chodnik poszerzony kosztem jezdni) - to wszystko rozwiązania rodem z Amsterdamu. Być może już w przyszłym roku zostaną zastosowane na wrocławskim Nadodrzu.

Chodzi dokładnie o teren ograniczony ulicami: Trzebnicką, Henryka Probusa, Jedności Narodowej, Jana Kilińskiego, ks. Józefa Poniatowskiego, Ołbińską oraz św. Wincentego. Teraz trwają w tej sprawie konsultacje społeczne. Mają się one zakończyć w styczniu 2014 roku.

Projekt zakłada wprowadzenie na tym obszarze strefy uspokojonego ruchu, czyli m.in. ograniczenie prędkości do 30 km/h i wprowadzenie zasady prawej ręki, czyli skrzyżowań równorzędnych.

O tym, że kierowcy wjadą do strefy, informować ich będą nie tylko znaki, ale specjalne zwężenia nazywane bramami. Zaprojektowano je tak, by na szerokość zmieściło się tylko jedno auto. Zdaniem projektantów, zmusi to kierowców do zwolnienia.

Dodatkowo każde skrzyżowanie będzie podwyższone o 10-15 cm, co ma zmusić kierowców do bardziej uważnej jazdy. Takie rozwiązanie zastosowano już na Bolesława Krzywoustego, na wysokości Zielnej.

Na większości ulic zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy, z możliwością jazdy pod prąd dla rowerzystów. Dwa kierunki zostaną zachowane tylko na ul. Roosevelta i Jedności Narodowej (numery 75-89). Ul. Ołbińska od strony Słowiańskiej będzie ślepa dla aut. Tylko rowerem dojedziemy do krzyżówki z ul. św. Wincentego.

Zamknięty dla ruchu zostanie również fragment Jedności Narodowej - od Poniatowskiego do Roosevelta. Podobny los czeka fragment Ołbińskiej (obecnie jednokierunkowy), przy skrzyżowaniu Jedności Narodowej i Henryka Pobożnego. Zlikwidowany zostanie również łącznik między Ołbińską i Krętą. Łuk na ul. Kilińskiego zostanie zwężony i spłaszczony, tak by nie mogły tu parkować samochody.

UŁATWIENIA DLA PASAŻERÓW MPK. ZOBACZ JAKIE NA 2. STRONIE

Pomyślano również o pasażerach MPK. Przy przystankach na wysokości skweru Pionierów Wrocławskich powstanie antyzatoka. Takie rozwiązanie we Wrocławiu zastosowano na razie na ul. Glinianej. Na wysokości przystanku chodnik poszerzono o jeden pas jezdni. Dochodzi on do torowiska, tak by pasażerowie mogli bezpiecznie wsiąść i wysiąść. Bez obawy, że potrąci ich auto.

Pierwsze konsultacje już za nami. Jak przekonuje przewodniczący rady osiedla Nadodrze Jerzy Sznerch, te pomysły podobają się mieszkańcom. - Pojawiły się głosy, że urzędnicy mogliby też uspokoić ruch na ul. Słowiańskiej, bo kierowcy strasznie tam pędzą - mówi Sznerch.

Dodaje, że na jednokierunkowych ulicach zwiększy się ilość miejsc parkingowych. - Od momentu, gdy ruszyła rewitalizacja podwórek, z osiedla zniknęło około 30 procent miejsc parkingowych - wylicza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocław jak Amsterdam. Na Nadodrzu szykuje się rewolucja [MAPA] - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska