Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy targi w sieci zastąpią tradycyjne

Bożena Kończal
Marzena Dąbrowska, dyrektor sprzedaży i marketingu Online Expo Polska
Marzena Dąbrowska, dyrektor sprzedaży i marketingu Online Expo Polska Archiwum prywatne
Rozmowa z Marzeną Dąbrowską, dyrektorem sprzedaży i marketingu Online Expo Polska.

Coraz więcej firm w poszukiwaniu oszczędności ogranicza wydatki na udział w targach czy wręcz z nich rezygnuje. Czy szansą na wypełnienie tej luki są targi internetowe?

Firmy starają się rozważnie planować wydatki i przeznaczać je na najbardziej efektywne wsparcie marketingowe. Dlatego działania w internecie będą zyskiwać na znaczeniu, bo taka reklama jest najtańsza, a ponadto najłatwiej i najszybciej można zmierzyć jej efekty. Według statystyk, to właśnie wtedy wzrost liczby zakupów dokonywanych w sieci jest największy. Dzięki masowemu dostępowi do sieci, możliwe stało się przeniesienie targów tradycyjnych na nowy, wyższy poziom. Organizowane są w internecie, przy zachowaniu wszystkich zasad i tradycji istotnych dla imprez wystawienniczych. Internetowe targi zyskują popularność z powodu znacznie niższych kosztów zarówno uczestnictwa, jak i dotarcia do klienta. Wiele firm, które z powodów ekonomicznych, logistycznych etc. nie uczestniczą w targach tradycyjnych, dzięki targom internetowym ma możliwość zaprezentowania swoich towarów lub usług potencjalnym klientom.

Ile orientacyjnie kosztuje udział w tradycyjnych targach, a ile w internetowych?

Uczestnictwo w targach tradycyjnych to przede wszystkim koszt wynajmu powierzchni dla stoiska, który może być różny w zależności od imprezy - od około 5 tys. do 20 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć wydatki na budowę stoiska, przygotowanie materiałów reklamowych, opłaty za hotele i dojazdy. Natomiast całkowity średni koszt uczestnictwa w targach internetowych szacujemy na 3,5 tys. zł. Warto przy tym zaznaczyć, że szacowana liczba odwiedzin naszych targów to aż 250 tys. internautów w ciągu 10 dni.

Jakie inne zalety, poza mniejszymi kosztami, ma uczestniczenie w targach w sieci?

Targi Online Expo przynoszą wiele korzyści przyciągających potencjalnych klientów, m.in. bezpłatne wejście na targi bez potrzeby opuszczania domu 24 godziny na dobę w ciągu 10 dni. Na wirtualnych stoiskach istnieje możliwość przeglądu oferty wystawców, specjalnych promocji, udziału w konkursach dla odwiedzających. Na targach dajemy też możliwość komunikacji bezpośredniej za pośrednictwem komunikatora online, co pozwala na interakcję z wystawcą podobną do tej na targach tradycyjnych.
Jeśli chodzi o korzyści dla wystawców, to przede wszystkim ogromna liczba potencjalnych odwiedzających, nieporównywalna z targami tradycyjnymi. Szacujemy, że w ciągu 10 dni trwania targów internetowych odwiedzi nas 250 tys. osób, a same stoiska wystawiennicze poszczególnych wystawców nawet 10 tys. internautów. Targi internetowe gwarantują, że na stoiska wejdzie wiele osób zainteresowanych ofertą, a nie, jak często w przypadku targów tradycyjnych, osoby całkowicie przypadkowe. Jedynym wymogiem niezbędnym do uczestniczenia w targach jest komputer z dostępem do internetu.

Czy we wszystkich branżach można z powodzeniem organizować targi w sieci?

Są branże, dla których lepszym rozwiązaniem będą targi tradycyjne. Szczególnie takie, dla których istotne są wrażenia organoleptyczne: węch lub smak. Jednakże postęp technologiczny jest tak szybki, że prawdopodobnie niedługo będą dostępne specjalne rozwiązania także dla tych branż.

Jak rozwijają się targi w sieci na świecie?

Mogę odpowiedzieć, bazując na naszych doświadczeniach. Grupa Online Expo zorganizowała z sukcesem już dwie edycje targów: Travel Expo oraz Technology & Internet w krajach bałtyckich i Finlandii. Łącznie, w targach organizowanych jednocześnie w czterech krajach, wzięło udział 405 wystawców. Wirtualne targi odwiedziło 259 tys. internautów. Każde stanowisko średnio 7 tys. osób, a te najpopularniejsze nawet 10 tys. internautów. Średni koszt dotarcia do klienta w przypadku targów internetowych okazał się bardzo niski - rzędu 50 groszy.
Na tradycyjnych imprezach targowych jest możliwość bezpośredniej rozmowy z wystawcą, są efektowne pokazy, wiele eksponatów można dotknąć, do tego atrakcyjne hostessy rozdające reklamowe gadżety. Czy możliwe, aby to wszystko na stałe zastąpiły wirtualne targi?
Targi w internecie także dają możliwość bezpośredniej komunikacji z klientami. Wystawcy przedstawiają podczas trwania targów unikatowe oferty, atrakcyjne promocje, organizują konkursy i aukcje. Ponadto mogą budować swoje stoiska z wykorzystaniem multimediów, zdjęć, banerów. Tylko od nich zależy, jak atrakcyjne będzie stoisko. Jak już mówiłam, możliwości technologiczne stają się coraz większe, branża internetowa rozwija się w błyskawicznym tempie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska