Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mój Reporter: Jazda tramwajem drogą przez mękę. Dlaczego miasto nie wydziela torowisk?

Weronika Skupin
Tomasz Hołod
Dlaczego w godzinach 7-9 oraz 16-18 nie można wydzielić torowisk tramwajowych (tam gdzie jest dodatkowy pas dla aut, np: ul. Krakowska, ul. Traugutta), aby usprawnić komunikację miejską w godzinach szczytu? Na wspomnianych ulicach i nie tylko, ruch w tych godzinach jest drogą przez mękę i wydłuża się niemiłosiernie im bliżej centrum. Komunikacja miejska jest ponoć priorytetowa, więc i nie powinno być problemu z odważną decyzją. Wielu, dzięki temu, zrezygnuje z auta, jeśli zobaczy że można jechać łatwiej i szybciej, a po pracy można nawet na "piwko skoczyć" nie martwiąc się autem – pisze nasz Czytelnik Zbigniew. Odpowiedzi na jego pytanie szukała reporterka Weronika Skupin.

Na części ul. Krakowskiej i Traugutta są wydzielone torowiska dla tramwajów. – Tam, gdzie jest to możliwe, wydzieliliśmy torowiska. Porusza się tam tylko komunikacja miejska – mówi Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej. Wydzielenie torowiska jest całkowite, a nie tylko godzinowe. Takiego rozwiązania nie można jednak wprowadzić na całej długości wymienionych ulic z przyczyn technicznych. – Między innymi jest tam wiele bocznych zjazdów, a ruch musi być sprawny – mówi Katarzyna Kasprzak.

W całym Wrocławiu masowo wydzielano torowiska kilka lat temu, m.in. na przebudowywanych ulicach: Pilczyckiej na Kozanowie, czy Bardzkiej na Gaju, a także na Podwalu. – Takie rozwiązanie znacząco usprawnia ruch w mieście dając priorytet komunikacji miejskiej – przyznaje Katarzyna Kasprzak.

Dodaje, że właściwie wszędzie tam, gdzie było to możliwe, wprowadzono osobne pasy dla tramwajów. Czasem jednak nie da się tego zrobić, bo np. ulica jest za wąska, a ruch zbyt duży, albo też jest to droga wojewódzka, na której nie można wydzielać torowisk kosztem pasów ruchu.

Wydzielenie torowisk jest także związane z priorytetem dla tramwajów we Wrocławiu. Ruchem steruje Inteligentny System Transportu, dla którego tramwaje są najważniejsze. Jednak gdy utkną w korku samochodów, są dla systemu niewidoczne i system "nie widząc ich" nie może nadać im pierwszeństwa.

Propozycje wydzielenia pasów dla tramwajów i autobusów, tzw. trambuspasów, można zgłaszać do Wydziału Inżynierii Miejskiej. Urzędnicy przyjrzą się każdemu przypadkowi z osobna. Nie ma się jednak co spodziewać, że przybędzie wiele pasów dla tramwajów - WIM dokładnie przygotowywał pod tym względem całe miasto i prawdopodobnie żadna ulica nie umknęła urzędnikom. Adres WIM: ul. Gabrieli Zapolskiej 4; 50-032 Wrocław. Sekretariat, pok. 400-407, IV piętro, tel. 71 777 71 12, faks 71 777 75 79, e-mail: [email protected].

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Mój Reporter: Jazda tramwajem drogą przez mękę. Dlaczego miasto nie wydziela torowisk? - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska