Mój Reporter: Jazda tramwajem drogą przez mękę. Dlaczego...

    Mój Reporter: Jazda tramwajem drogą przez mękę. Dlaczego miasto nie wydziela torowisk?

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Mój Reporter: Jazda tramwajem drogą przez mękę. Dlaczego miasto nie wydziela torowisk?

    ©Tomasz Hołod

    Dlaczego w godzinach 7-9 oraz 16-18 nie można wydzielić torowisk tramwajowych (tam gdzie jest dodatkowy pas dla aut, np: ul. Krakowska, ul. Traugutta), aby usprawnić komunikację miejską w godzinach szczytu? Na wspomnianych ulicach i nie tylko, ruch w tych godzinach jest drogą przez mękę i wydłuża się niemiłosiernie im bliżej centrum. Komunikacja miejska jest ponoć priorytetowa, więc i nie powinno być problemu z odważną decyzją. Wielu, dzięki temu, zrezygnuje z auta, jeśli zobaczy że można jechać łatwiej i szybciej, a po pracy można nawet na "piwko skoczyć" nie martwiąc się autem – pisze nasz Czytelnik Zbigniew. Odpowiedzi na jego pytanie szukała reporterka Weronika Skupin.
    Mój Reporter: Jazda tramwajem drogą przez mękę. Dlaczego miasto nie wydziela torowisk?

    ©Tomasz Hołod

    Na części ul. Krakowskiej i Traugutta są wydzielone torowiska dla tramwajów. – Tam, gdzie jest to możliwe, wydzieliliśmy torowiska. Porusza się tam tylko komunikacja miejska – mówi Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej. Wydzielenie torowiska jest całkowite, a nie tylko godzinowe. Takiego rozwiązania nie można jednak wprowadzić na całej długości wymienionych ulic z przyczyn technicznych. – Między innymi jest tam wiele bocznych zjazdów, a ruch musi być sprawny – mówi Katarzyna Kasprzak.

    W całym Wrocławiu masowo wydzielano torowiska kilka lat temu, m.in. na przebudowywanych ulicach: Pilczyckiej na Kozanowie, czy Bardzkiej na Gaju, a także na Podwalu. – Takie rozwiązanie znacząco usprawnia ruch w mieście dając priorytet komunikacji miejskiej – przyznaje Katarzyna Kasprzak.

    Dodaje, że właściwie wszędzie tam, gdzie było to możliwe, wprowadzono osobne pasy dla tramwajów. Czasem jednak nie da się tego zrobić, bo np. ulica jest za wąska, a ruch zbyt duży, albo też jest to droga wojewódzka, na której nie można wydzielać torowisk kosztem pasów ruchu.

    Wydzielenie torowisk jest także związane z priorytetem dla tramwajów we Wrocławiu. Ruchem steruje Inteligentny System Transportu, dla którego tramwaje są najważniejsze. Jednak gdy utkną w korku samochodów, są dla systemu niewidoczne i system "nie widząc ich" nie może nadać im pierwszeństwa.

    Propozycje wydzielenia pasów dla tramwajów i autobusów, tzw. trambuspasów, można zgłaszać do Wydziału Inżynierii Miejskiej. Urzędnicy przyjrzą się każdemu przypadkowi z osobna. Nie ma się jednak co spodziewać, że przybędzie wiele pasów dla tramwajów - WIM dokładnie przygotowywał pod tym względem całe miasto i prawdopodobnie żadna ulica nie umknęła urzędnikom. Adres WIM: ul. Gabrieli Zapolskiej 4; 50-032 Wrocław. Sekretariat, pok. 400-407, IV piętro, tel. 71 777 71 12, faks 71 777 75 79, e-mail: wim@um.wroc.pl.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz we Wrocławiu najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w pobliżu katedry?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z Wrocławiem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Czytaj także

      Komentarze (45)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      rww

      weq (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      raczej przez "mekkę". czesty błąd.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A ja mam jeszcze pytanie

      ciekawy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      bo pan Czuma zapewniał jakiś czas temu (4 lata), że zostały podjęte decyzje i torowisko na Grabiszyńskiej od FAT do Placu Srebrnego będzie wydzielone.

      Kiedy te decyzje zostaną wreszcie wcielone w...rozwiń całość

      bo pan Czuma zapewniał jakiś czas temu (4 lata), że zostały podjęte decyzje i torowisko na Grabiszyńskiej od FAT do Placu Srebrnego będzie wydzielone.

      Kiedy te decyzje zostaną wreszcie wcielone w życie?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wie ktoś dlaczego ?

      A, no dlatego, że... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Viking:" ul.Krakowska parę lat temu była remontowana,można było wtedy wydzielić torowisko na całej długości,ale nie zrobiono tego .Dlaczego ktoś wie?

      A no dlatego, że tysiące mieszkańców W-wia,...rozwiń całość

      Viking:" ul.Krakowska parę lat temu była remontowana,można było wtedy wydzielić torowisko na całej długości,ale nie zrobiono tego .Dlaczego ktoś wie?

      A no dlatego, że tysiące mieszkańców W-wia, dla których było to oczywistością, domagały się tego!
      Wystarczy zajrzeć na fora internetowe z czasów przebudowy ul.Krakowskiej.

      I właśnie DLATEGO, że się DOMAGALI to NIE WYDZIELONO TOROWISKA ! PRZECIEŻ MOTŁOCH NIE MOŻE BYĆ MĄDRZEJSZY OD URZĘDNIKA !!!!!!!!!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wydzielanie torowisk

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 5

      Na 4-pasmowej Krakowskiej nie da się wydzielić torowiska tramwajowego i zrobić trambuspasa? Wierutna bzdura. Jest to jak najbardziej możliwe, tylko widocznie jakiś ważniak z magistratu dojeżdża...rozwiń całość

      Na 4-pasmowej Krakowskiej nie da się wydzielić torowiska tramwajowego i zrobić trambuspasa? Wierutna bzdura. Jest to jak najbardziej możliwe, tylko widocznie jakiś ważniak z magistratu dojeżdża stamtąd autem do pracy i nie chce, żeby mu plebs zabierał przestrzeń.

      "Czasem jednak nie da się tego zrobić, bo np. ulica jest za wąska, a ruch zbyt duży" - no przecież o to chodzi, żeby wydzielać torowiska tam, gdzie ruch jest duży i tworzą się korki. Ale nie, nasi fahofcy wolą wydzielić torowisko na Sienkieiwcza, gdzie od czasu oddania AOW korków nikt nie widział...

      "Ruchem steruje Inteligentny System Transportu, dla którego tramwaje są najważniejsze." - to tylko połowa prawdy. Druga jest taka, że priorytet mają tylko tramwaje+ (a i to nie wszędzie) i ponoć średnicówki (ale tego jeszcze nie sprawdzałem). Cała reszta tramwajów jest pozbawiona jakiegokolwiek priorytetu.
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      masakra

      Tatuś (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      Grzegorz Roman przecież tamtędy jeździ z Siechnic do roboty.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      xyz

      xyz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

      Szybki tramwaj we Wrocławiu to mit. Może przydałby się Wrocław Ring jak w Berlinie ? Przecież nie zawsze trzeba jechać przez centrum. Temat szybkiej kolejki miejskiej jak zwykle wróci przed...rozwiń całość

      Szybki tramwaj we Wrocławiu to mit. Może przydałby się Wrocław Ring jak w Berlinie ? Przecież nie zawsze trzeba jechać przez centrum. Temat szybkiej kolejki miejskiej jak zwykle wróci przed wyborami i bardzo szybko Panowie urzędnicy o nim zapomną.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @xyz

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Trzeba wybudować zaledwie około 1 km torowiska by tramwajowo połączyć Księże Małe z Tarnogajem, skąd jest alternatywne połączenie z centrum. Mało tego, gdyby dobudować niecałe 3 km torowiska od...rozwiń całość

      Trzeba wybudować zaledwie około 1 km torowiska by tramwajowo połączyć Księże Małe z Tarnogajem, skąd jest alternatywne połączenie z centrum. Mało tego, gdyby dobudować niecałe 3 km torowiska od Bardzkiej do Hallera (przez Armii Krajowej i Wiśniową, gdzie środkiem biegnie pas ziemi przygotowany przed laty pod tę inwestycję), to wystarczy spojrzeć na plan miasta by zobaczyć jaka powstałaby omijająca centrum magistrala tramwajowa. Ale zamiast rozbudowywać komunikację zbiorową "nasz" prezydent woli wydawać pieniądze na festiwale i inne duperele, które bardziej służą jednorazowym przyjezdnym niż stałym mieszkańcom miasta. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dokładnie

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      Dokładnie. Warto zobaczyć, jak to jest zrobione np. w Poznaniu, gdzie powstała tramwajowa obwodnica centrum. O PST to już nie wspomnę, to projekt przewyższający zdolności intelektualne i wyobraźnię...rozwiń całość

      Dokładnie. Warto zobaczyć, jak to jest zrobione np. w Poznaniu, gdzie powstała tramwajowa obwodnica centrum. O PST to już nie wspomnę, to projekt przewyższający zdolności intelektualne i wyobraźnię wrocławskiego magistratu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      Marian (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 6

      "Komunikacja miejska jest ponoć priorytetowa"
      Priorytetem są rowerzyści.
      "Wielu, dzięki temu, zrezygnuje z auta, jeśli zobaczy że można jechać łatwiej i szybciej"
      Bzdura, kierowcy jeżdżą dla...rozwiń całość

      "Komunikacja miejska jest ponoć priorytetowa"
      Priorytetem są rowerzyści.
      "Wielu, dzięki temu, zrezygnuje z auta, jeśli zobaczy że można jechać łatwiej i szybciej"
      Bzdura, kierowcy jeżdżą dla wygody - wcale im się nie dziwie.
      "a po pracy można nawet na "piwko skoczyć" nie martwiąc się autem – pisze nasz alkoholik Czytelnik Zbigniew"
      Do gazety mógł jakiś mniej kompromitujący powód napisać.
      "– Między innymi jest tam wiele bocznych zjazdów, a ruch musi być sprawny"
      Idąc urzędniczym tokiem myślenia - zamknijcie te boczne zjazdy i problemu nie będzie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      blaszanki na złom

      rolo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      Tylko KZ we Wrocławiu. Blaszanki na złom. Psy do hycla. Piece węglowe na wysypisko. Galerie do wyburzenia. Rządzą małe sklepiki i targowiska.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jakaś paranoja

      Jan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 8

      Szkoda, że tematy tego typu są w ogóle podejmowane przez głowonogów z niejakiej GW. Jestem kierowcą samochodu, do pracy jeżdżę sam. Mimo wielokrotnych prób przemieszczania się po mieście KZ...rozwiń całość

      Szkoda, że tematy tego typu są w ogóle podejmowane przez głowonogów z niejakiej GW. Jestem kierowcą samochodu, do pracy jeżdżę sam. Mimo wielokrotnych prób przemieszczania się po mieście KZ niestety stwierdzam, że jest to możliwe tylko i wyłącznie w obrębie centrum lub głównych arterii miasta prowadzących do centrum. Resztę szanowny Pan D. ma głęboko w czterech literach. Nie chodzi mi tutaj bynajmniej tylko i wyłącznie o częstotliwość kursowania, konieczność przesiadek (mieszkam na Wojnowie, żeby dostać się np. w okolice rynku nie ominie mnie przesiadka), ale także o mentalność ludzi podróżujących tramwajem. Jak to jest, że wracając z rynku do domu - najpierw tramwajem, na przystanku obok przejścia świdnickiego koleś... pali marihuanę, nie kryjąc się w ogóle z tym? Jak to jest, że kiedy już doczekałem się i wsiadłem do tramwaju, śmierdziało w nim, a pasażer obok mnie wyciągnął z kieszeni puszkę piwa, otworzył ją jakby był u siebie w domu i zaczął spożywać alkohol? Jak to jest, że po przesiadce do autobusu za moimi plecami usłyszałem dźwięk otwieranych puszek piwa? O zapachu niosącym się po autobusie nawet nie wspomnę... Przepraszam, ale może jestem nienormalny, może po prostu powinienem myć się tylko w sobotę, a może wyprowadzić do Łodzi. Nie wiem naprawdę, ale wiem za to, że nie da się normalnie jeździć KZ po Wrocławiu (nie licząc przytoczonych na początku wyjątków). Czy osoby piszące tego typu listy nie wiedzą, że niektórzy nie mają innego wyjścia? A czy zdają sobie sprawę z tego, że tramwaj nie wszędzie dojeżdża i często cierpią na tym pasażerowie autobusów, które czekają kilka cykli na światłach dzięki cudownemu ITS-owi? Problem rozwiązałoby na pewno metro, oraz sensowne przebudowywanie ulic. No ale to przecież zawsze kierowcy są winni... Popatrzcie tylko ile pieniędzy z akcyzy płaconej przez kierowców jest przeznaczane na drogi, a ile jest zabierane na inne cele (w tym na szkoły, służbę zdrowia, emerytury itd. itp.). A miało być inaczej. Miało, ale nie jest, ja na pewno nie będę sponsorował WKS-u ze swoich pieniędzy i dlatego po nowym roku zmieniam miejsce zameldowania ze względu na to, że chcę moje podatki płacić gminie, która bardziej dba o swoich mieszkańców niż Dupkiewicz i jego niekompetentna świta.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Autobusy i tramwaje

      Jot; (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Jako mieszkający poz Wrocławiem pozwolę sobie spytać żartem czy KZ to Komunikacja Zastępcza Jaśnie Pana Prezydenta Dutkiewicza? Jeśli tak, to nie dziwię się opisowi Autora.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeden tramwaj

      motorniczy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 6

      to 150-200 m korka na zatloczonej ulicy.
      hmmm...


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @motorniczy

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Chyba Ci się zakorkowało 150 - 200 m zwojów mózgowych. Ciekawe, jak jeden nawet najdłuższy (Skoda 19T ma 30 m 25 cm) tramwaj zakorkuje 150 - 200 m ulicy?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie da się

      elgreco (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 8

      Odpowiedz w skrócie: Nie da się. Tylko jakoś na całym świecie dają sobie radę, no ale we Wrocławiu "nie da się"

      I jeszcze coś, piszą: "Czasem jednak nie da się tego zrobić, bo [...] ruch zbyt...rozwiń całość

      Odpowiedz w skrócie: Nie da się. Tylko jakoś na całym świecie dają sobie radę, no ale we Wrocławiu "nie da się"

      I jeszcze coś, piszą: "Czasem jednak nie da się tego zrobić, bo [...] ruch zbyt duży". Noo nie, ale logika. Przecież o to właśnie chodzi, żeby wydzielić tam, gzie jest duży ruch i korki! Tam gdzie jest mały ruch nie potrzeba wydzielonego torowiska, bo właśnie jest mały ruch i tramwaj nie stoi w korku ... Pani Katarzyna Kasprzak chyba najbardziej podstawowych podstaw tej sprawy nie zrozumiała. A Pani Weronika Skupin mogła ją trochę przyciśnąć za takie beznadziejne wypowiedzi a nie tylko Copy&Paste.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nie chce się

      tylko taka odpowiedż... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 10

      Ale nie pomyśli nikt że np z jednopasmowej drogi nie da się wydzielić trasy, z głównych dróg nie da się wydzielić pasa bo zakorkuje... Jak się nie podoba to niech wywala na wieś - tam nie ma...rozwiń całość

      Ale nie pomyśli nikt że np z jednopasmowej drogi nie da się wydzielić trasy, z głównych dróg nie da się wydzielić pasa bo zakorkuje... Jak się nie podoba to niech wywala na wieś - tam nie ma korków. Zawsze można wsiąść na rower albo iść pieszo. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      elgreco

      wszystko możliwe (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 6

      Oczywiście że z jednopasmowej drogi można zrobić wydzielone torowisko. Tak się stało na mostach młyńskich.
      A z głównych dróg także można wydzielić pasa. I zdziwisz się, ale skutek będzie taki, że...rozwiń całość

      Oczywiście że z jednopasmowej drogi można zrobić wydzielone torowisko. Tak się stało na mostach młyńskich.
      A z głównych dróg także można wydzielić pasa. I zdziwisz się, ale skutek będzie taki, że droga się właśnie odkorkuje. To efekt tego, że jeżeli tramwaje zaczną sprawniej jeździć po mieście, to część kierowców zrezygnuje ze stania w korkach i przesiądzie się na tramwaj, i dzięki temu będzie mniej aut na drodze.
      Można też nie wydzielić. I wtedy nic się nie zmieni i wszyscy będą stali w korkach, pasażerowie MPK i kierowcy.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tak jak "odkorkowało" się Podwale?

      PJX (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Wrocław ma skopaną topologię dróg i dalsze ograniczanie niczego nie upłynni:
      - brakuje kilku mostów w kluczowych miejscach,
      - wiele firm ulokowało się w centrum, a tendencja na zachodzie to...rozwiń całość

      Wrocław ma skopaną topologię dróg i dalsze ograniczanie niczego nie upłynni:
      - brakuje kilku mostów w kluczowych miejscach,
      - wiele firm ulokowało się w centrum, a tendencja na zachodzie to przenoszenie dużych firm na granice miasta w sąsiedztwie obwodnicy (tańszy wynajem i łatwość dojazdu),
      - miasta wielkości Wrocławia mają metro! (taki Paryż na ten przykład: a powierzchnię ma trzy razy MNIEJSZĄ niż Wrocław) - no ale na to kasy nie ma...zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama