Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy autobusów wciąż narzekają na ITS. "Niczego się nie uczy"

Weronika Skupin
fot. Tomasz Hołod
Kierowcy MPK mieli mieć szkolenia z działania sytemu ITS. Narzekali, że Inteligentny System Transportu przepuszcza tramwaje, a autobusy tracą wtedy cały cykl świetlny. MPK uznało, że pretensje kierowców wynikają z ich niedoinformowania o ITS i powinni poznać jego tajniki. Pierwsze spotkania przedstawicieli magistratu odpowiedzialnych za wdrożenie systemu i kierowców już się odbyły. Wrażenia tych ostatnich są niezmienne: ITS nigdy nie będzie korzystny dla kierowców autobusów, a ich uwagi nie są uwzględniane.

Kierowcy autobusów będą poznawać działanie ITS dzięki cyklowi artykułów zamieszczanych w wewnętrznym biuletynie pracowniczym. Regularnie odbywać się będą spotkania przedstawicieli Centrum Sterowania Ruchem i Transportem Publicznym odpowiedzialnych za ITS i kierowców MPK. – Kierowcy mają systematycznie poznawać nowe fakty funkcjonowaniu ITS, dlatego zdecydowaliśmy się je zamieścić w biuletynie, to najprostsza droga dotarcia do wszystkich. Pierwsze informacje zamieścimy w biuletynie listopadowym, wraz ze skrzynką mejlową, gdzie można będzie wysyłać pytania odnośnie działania systemu. Zależy nam na tym, by wyjaśnić kierowcom wszelkie nieścisłości i wyczerpująco odpowiedzieć na ich wszystkie pytania – mówi Agnieszka Korzeniowska rzecznik MPK.

Najważniejsze zasadnicze pytanie jakie mają kierowcy brzmi: kiedy ITS przestanie blokować autobusy? – Tracimy na skrzyżowaniach nawet po 1,5 min. Dojeżdżam do skrzyżowania i mam czerwone, potem nie dostaję zielonego, bo jedzie tramwaj i czekam kolejny cały cykl – tłumaczy Marek, kierowca z wieloletnim stażem. To samo mówią inni kierowcy z zajezdni przy Grabiszyńskiej i Obornickiej. W efekcie tracą nawet kilkanaście minut na trasie i mają opóźnienia. Skrót ITS rozwijają jako I Teraz Stoisz. O sprawie szerzej pisaliśmy w sierpniu, zobacz: ITS, czyli I Teraz Stoisz

Kierowcy utrzymywali, że czekają nawet cały cykl świetlny na skrzyżowaniach: Bajana/Lotnicza, Grabiszyńska/Stalowa, Piłsudskiego/Stawowa, Pilczycka/Górnicza, Borowska/Gliniana, Bardzka/Kamienna, Bardzka/Armii Krajowej, Kamienna/Hubska/Bardzka, Sucha/Borowska, Pilczycka/Kozanowska.

– Od tamtego czasu problem nie zniknął, a wręcz jest gorzej. Nie podoba się to nam i motorniczym starych tramwajów Konstal, które przepuszczają Skody i Protramy. Po co nam jakiekolwiek akcje w biuletynie albo spotkania ze specami od ITS, skoro oni w ogóle nas nie słuchają? Był pan z ITS-u, poopowiadał że się zmieniło... Bzdura! Nic się nie zmieniło i nie zmieni – twierdzi jeden z kierowców.

Drugi dodaje: – Skoro miasto wydało sto milionów na system, który ma faworyzować tramwaje, to będą one uprzywilejowane i koniec. Nie będą zmieniać parametrów tak, by nam, kierowcom autobusów było lepiej, bo nie po to instalowali ITS – uważa.

– Nie znam kierowcy, któremu w ITS coś się podoba. Przejeżdżający tramwaj Plus lub Protram zabiera nam cykl, a do nikogo nie dociera, że można zrobić tak by tego cyklu nie zabierał. Chcielibyśmy przejechać to skrzyżowanie na tym samym cyklu co tramwaj, tuż po nim, a nie półtorej minuty później. Przecież to tylko komputer, można go zaprogramować tak, żeby każdemu było dobrze – mówi kierowca z ponad 10-letnim stażem.

O ITS czytaj więcej na 2 stronie

Błażej Trzcinowicz kierownik projektu ITS w magistracie nie pozostawia wątpliwości, że problemu kierowców nie da się do końca rozwiązać. Wciąż może się zdarzać, że tramwaje zabierają cały cykl autobusom, nie będą one jeździć na tym samym cyklu. Ktoś zawsze musi czekać i być poszkodowany, jeśli drugi użytkownik jest uprzywilejowany.

– Założeniem ITS od początku jest nadanie priorytetu we Wrocławiu tramwajom przy jednoczesnym utrzymaniu koordynacji dla samochodów. Jak wiadomo, koordynacja jest stosowana wzdłuż głównych arterii miasta. Niestety to niesie za sobą takie konsekwencje, że czasami autobus czy samochody chcące włączyć się z bocznej ulicy muszą stać cały cykl. Kierowcy autobusów muszą być świadomi, że takie sytuacje w dalszym ciągu będą miały miejsce. Na wszystkich skrzyżowaniach objętych ITS parametry da się zmieniać, ale musi być to optymalne dla wszystkich użytkowników ruchu. Ingeruje się w konkretnych przypadkach, jeśli na przykład chwilowe nagromadzenie tramwajów z wysokim priorytetem powoduje długie oczekiwanie bocznych wlotów – mówi Błażej Trzcinowicz.

– System jest jeszcze niegotowy i jego parametry można zmieniać. Po to organizujemy akcję informacyjną, by uzyskać od kierowców informacje co im się nie podoba i móc to zmienić. Dowiedzą się nie tylko jak działa ITS, ale także gdzie zgłaszać swoje wątpliwości i usterki systemu. Ustawienia na skrzyżowaniach będą dostosowywane tak, by ITS działał optymalnie – przekonuje Agnieszka Korzeniowska.

Potwierdza to Błażej Trzcinowicz.– W ramach codziennej współpracy z MPK podejmowane są konkretne modyfikacje. Jednak zmiana strategicznych ustawień może wymagać czasu. Procedura analizowania efektywności jest uruchomiona na tych skrzyżowaniach, które wymieniali kierowcy – zapewnia Błażej Trzcinowicz. – Wykonawca nadal wspólnie z inżynierami ruchu i operatorami systemu pracuje nad usprawnianiem ustawień systemu – dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kierowcy autobusów wciąż narzekają na ITS. "Niczego się nie uczy" - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska