Zamiast S3 będzie obwodnica Warszawy. Rząd zabrał nam...

    Zamiast S3 będzie obwodnica Warszawy. Rząd zabrał nam pieniądze, a winą obarcza... Czechów

    Bartosz Józefiak, wspł. MR, JEW

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Zamiast S3 będzie obwodnica Warszawy. Rząd zabrał nam pieniądze, a winą obarcza... Czechów
    1/2
    przejdź do galerii

    ©info. Maciej Dudzik

    Rząd chce budować obwodnicę Warszawy kosztem dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej z Legnicy do granicy z Czechami - taki wniosek nasuwa się z ostatnich doniesień. Politycy PO protestują przeciwko takiemu stawianiu sprawy, a winą za całe zamieszanie obarczają... Czechów.
    Od wielu miesięcy politycy Platformy Obywatelskiej zapowiadali, że znajdą się pieniądze na odcinek drogi ekspresowej z Legnicy do granicy z Czechami . W czerwcu minister transportu Sławomir Nowak podał plan budowy dróg w Polsce na najbliższe lata. Na Dolnym Śląsku miały powstać: trasa S5 (Wrocław - Poznań) i S3. Zapowiedział przetargi na S3 w tym roku. Nową trasą mieliśmy pojechać w 2016 r.

    Radość okazała się przedwczesna, bo 70-kilometrowy odcinek z Legnicy do granicy w Lubawce tak szybko nie powstanie. Kilka dni temu ministerstwo ujawniło, że ten odcinek wypadł z rządowego programu. Zamiast niego na liście znalazł się fragment trasy S2, czyli obwodnicy Warszawy.

    CZYTAJ TEŻ: Nie będzie drogi S3 do Czech. Bo trzeba budować obwodnicę Warszawy?


    Uchwałę tej treści ma przyjąć rząd. S2 to droga, o której premier Donald Tusk chętnie mówił przy okazji referendum w sprawie odwołania prezydent stolicy. Deklarował, że znajdą się pieniądze. I faktycznie, znalazły się, bo zabrano je Dolnemu Śląskowi. - Rząd zamiast drogi S3 Legnica - Lubawka będzie budował obwodnicę Warszawy - komentuje Marzena Machałek, dolnośląska posłanka Prawa i Sprawiedliwości.

    Dlaczego tak potraktowano Dolny Śląsk? Rzekomo winni są... Czesi. Polska droga miała być częścią międzynarodowego tunelu komunikacyjnego, łączącego Bałtyk z Chorwacją. Ekspresówkę po swojej stronie musieliby więc dokończyć Czesi. Według ministerstwa transportu, czeski rząd dopiero we wrześniu poinformował, że realizacja ich odcinka rozpocznie się w 2018 r. Dlatego nie ma sensu, by polskie przetargi rozpisywać już teraz.

    - Liczyliśmy, że nasi sąsiedzi będą gotowi rozpocząć projekt w 2016 r. Wtedy rozpisanie przetargów na nasz odcinek w 2013 r. miałoby sens - tłumaczy Jerzy Łużniak, wicemarszałek Dolnego Sląska.

    - Nikt nie spodziewał się, że Czesi mogą tej drogi nie budować - przekonuje Marek Łapiński, poseł PO, który jako jeden z pierwszych mówił o rządowych planach.

    Poseł tłumaczy, że to normalne, że rządowe pieniądze przeznaczone będą na inny cel, czyli np. budowę drogi S2.

    Budowa trasy z Legnicy do Lubawki będzie kosztować ok. 4 mld zł. Większość kosztów ma pokryć Unia w ramach programu CEF "Łącząc Europę". - Nie dostaniemy środków z Unii, jeśli okaże się, że nasza trasa połączy się z polną dróżką, a nie czeską ekspresówką - wyjaśnia europoseł Piotr Borys (PO).

    Niby logiczne, ale jego słowa brzmią dziwnie, bo na Dolnym Śląsku rozlepiono niedawno billboardy, na których przekonuje on, że S3 to największa szansa na rozwój regionu.

    Czesi są na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowych, więc do budowy trasy jeszcze im daleko. Dlaczego w ogóle zapisano drogę w planach ministerstwa, skoro było mocno wątpliwe, czy Czesi w ogóle zaczną budowę?

    - Ten fragment S3 został wpisany do programu właśnie po to, by przekazać Czechom jasny sygnał: "Jesteśmy gotowi na budowę tej drogi. A co z wami?". I to pomogło, bo Czesi byli dalecy od podjęcia decyzji. Teraz już mówią o konkretnych datach - mówi wicemarszałek Łużniak.

    Trudno jednak uwierzyć, że przez kilka miesięcy politycy PO trąbili o wielkiej inwestycji tylko po to, by wysłać sygnał do Czech.

    Co nas teraz czeka? Budowa drogi z Legnicy do Lubawki powinna zacząć się przynajmniej dwa lata przed rozpoczęciem prac po stronie czeskiej. Wicemarszałek Łużniak zapewnia, że roboty rozpoczną się w 2016 r. Natomiast pewne jest, że powstanie liczący 80 km fragment z Nowej Soli do Legnicy. Zgłosili się już wykonawcy.

    To nie pierwszy raz, gdy Wrocław traci kosztem Warszawy - komentują złośliwi.


    Porównują sytuację do okresu po drugiej wojnie światowej. Wtedy z zachodnich miast Polski, czyli ziem odzyskanych, wywożono przez lata tony materiału budowlanego. Posłużyły one do odbudowy stolicy. Najbardziej na wielkiej operacji rozbiórkowej ucierpiał Wrocław, gdzie z centrum miasta znikały całe kamienice. Rocznie z Wrocławia wywożono setki milionów cegieł, które pociągami transportowano do Warszawy. Domy rozbierano też w Świdnicy, Brzegu i Legnicy.

    Czytaj także

      Komentarze (50)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a dokąd prowadzi a2 a 4

      olo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Przepraszam a dokąd prowadzą nasze autostrady A2 i A4 w pole do Białorusi na Ukrainę a dalej są drogi szutrowe, autostrada A1 prowadzi prosto do wody . Czekam na mądrych polityków którzy w końcu za...rozwiń całość

      Przepraszam a dokąd prowadzą nasze autostrady A2 i A4 w pole do Białorusi na Ukrainę a dalej są drogi szutrowe, autostrada A1 prowadzi prosto do wody . Czekam na mądrych polityków którzy w końcu za lata przekretów pozwolą działac Trybunałowi Stanu w tym kraju . Tusk pod SĄD zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Polska jest jedna

      Lubelak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

      Kochani wrocławianie- przesunęli środki z drogi, która na razie biegłaby donikąd, a poprawią komunikację wokół Warszawy. Jestem z Lublina i popieram to posunięcie, bo dzieki temu Lubelszczyna...rozwiń całość

      Kochani wrocławianie- przesunęli środki z drogi, która na razie biegłaby donikąd, a poprawią komunikację wokół Warszawy. Jestem z Lublina i popieram to posunięcie, bo dzieki temu Lubelszczyna dostanie połączenie z siecią autostrad. Wy macie A4, obwodnicę Wrocławia, droga do Warszawy w części gotowa, reszta się buduje, jeszcze trójka do Szczecina i buduje się droga do Poznania. Jeśli dodatkowo ta droga została przesunięta do programu unijnego z większym dofinansowaniem i powstanie wtedy odcinek i w Polsce i w Czechach to o co wam chodzi?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      obywatel

      Podpisywać (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      http://www.petycjeonline.com/droga_s3_legnica_-_lubawka_-_budujmy

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pic

      sed (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      To zwyczajny pic. Znając tempo prac przy budowie dróg w Polsce można być pewnym, że Czesi i tak będą pierwsi. Czy mamy polepszac infrastrukturę tylko dlatego, że ma się łączyć z innymi inwestycjami...rozwiń całość

      To zwyczajny pic. Znając tempo prac przy budowie dróg w Polsce można być pewnym, że Czesi i tak będą pierwsi. Czy mamy polepszac infrastrukturę tylko dlatego, że ma się łączyć z innymi inwestycjami poza krajem ? Jak widać by usprawiedliwiać takie numery nie wstydzą się samoośmieszenia.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      statystyk

      statystyk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

      Widać człowieku, że nie orientujesz się w tempie budowy dróg w Polsce i w Czechach, bo gdybyś się orientował- tobyś wiedział , że w Czechach przez wiele ostatnich już lat już buduje się kilka razy...rozwiń całość

      Widać człowieku, że nie orientujesz się w tempie budowy dróg w Polsce i w Czechach, bo gdybyś się orientował- tobyś wiedział , że w Czechach przez wiele ostatnich już lat już buduje się kilka razy wolniej niż w Polsce!!! zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      s3

      s3 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      to jest prawda, jeżdżę przez Czechy do pracy i widzę że pod tym względem u nich panuje jeszcze głęboka komuna (czy się stoi czy się leży ...)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ciekawe co na to schujtyna

      romek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      ciekawe co na to jego wafel shujtyna

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      TUSK=PINOKIO

      adam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 2

      pamietajmy o tych nieudacznikach i złodziejach z PO I PSL przy najblizszych wyborach

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ignorancja tzw. redaktorów Gazety Wrocławskiej

      Paweł666 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 6

      Droga S3 wraz ze swoją odpowiedniczką po stronie czeskiej została dodana do programu korytarzy transeuropejskich i zostanie dzięki temu sfinansowana aż w 85% ze środków UE. Dlatego też została...rozwiń całość

      Droga S3 wraz ze swoją odpowiedniczką po stronie czeskiej została dodana do programu korytarzy transeuropejskich i zostanie dzięki temu sfinansowana aż w 85% ze środków UE. Dlatego też została usunięta z programu krajowego, więc cieszmy się raczej a nie snujmy jakieś śmieszne teorie spiskowe.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @Paweł666

      Wrocławianin, wróg PO (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Nie jest istotne do jakiej szufladki została przełożona S3.
      Istotne jest to, że budowa S3 została przełożona na później - a obwodnica w-wki na wcześniej. Nikt tutaj nie ma złudzeń, dlaczego tak...rozwiń całość

      Nie jest istotne do jakiej szufladki została przełożona S3.
      Istotne jest to, że budowa S3 została przełożona na później - a obwodnica w-wki na wcześniej. Nikt tutaj nie ma złudzeń, dlaczego tak się stało.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      S3

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Hanka Bufetowa...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pytanie do Piotr Borysa (PO)

      Wrocławianin, wróg PO (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      "Nie dostaniemy środków z Unii, jeśli okaże się, że nasza trasa połączy się z polną dróżką, a nie czeską ekspresówką".
      No a Czesi dostaną pieniądze, kiedy okaże się, że ich trasa połączy się z...rozwiń całość

      "Nie dostaniemy środków z Unii, jeśli okaże się, że nasza trasa połączy się z polną dróżką, a nie czeską ekspresówką".
      No a Czesi dostaną pieniądze, kiedy okaże się, że ich trasa połączy się z polną dróżką, a nie polską ekspresówką?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Strzał w stopę Tuska...

      Wyborca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13

      A po co budujemy autostradę do granicy z Ukrainą skoro Ukraińscy tak jej nie mają??
      No i czemu Niemcy w DDRowie pociągnęli je aż do polskiej granicy,skoro u nas nie było autostrad?
      Bardzo dobra...rozwiń całość

      A po co budujemy autostradę do granicy z Ukrainą skoro Ukraińscy tak jej nie mają??
      No i czemu Niemcy w DDRowie pociągnęli je aż do polskiej granicy,skoro u nas nie było autostrad?
      Bardzo dobra logika rządu...
      A o A18 to jak zaważył Ron zapomnieli chyba wszyscy... A to na pewno większy wstyd niz brak obwodnicy Warszawy!!!!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      półgłówki z PO

      tom (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      pytam sie tego ryzawego złodzieja z gdanska czy jest premierem w polsce czy w czechach?czesi sobie niech niebuduja co nas to obchodzi.a my chyba u nas powinnismy budowac drogi i autostrady.takze...rozwiń całość

      pytam sie tego ryzawego złodzieja z gdanska czy jest premierem w polsce czy w czechach?czesi sobie niech niebuduja co nas to obchodzi.a my chyba u nas powinnismy budowac drogi i autostrady.takze ryżawy trolu niekłam kłamco perfidnyzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama