Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekologiczne Krzyki

Wojciech Kowalski
Chętnie segregujemy śmieci
Chętnie segregujemy śmieci Fot. Materiały prasowe
Oddają coraz więcej posegregowanych odpadów, w mniejszym stopniu zapełniając pojemniki na zmieszane śmieci. We wrześniu każdy posegregował trzy kilogramy swoich śmieci – to rekord. Mieszkańcom Krzyków zależy na środowisku.

Minęły dopiero trzy miesiące od momentu, kiedy we Wrocławiu zaczęła obowiązywać śmieciowa rewolucja. Przez ten krótki okres czasu Krzyki dokonały ogromnego postępu. Za oczyszczanie dzielnicy odpowiedzialna jest spółka Trans-Formers. We wrześniu odebrała na Krzykach ponad 4 414 tysięcy ton zmieszanych śmieci i prawie 506 ton posegregowanych odpadów.

Oznacza to, że:

Ponad 10 proc. odpadów udało się wysegregować i skierować do recyklingu.
3 kg posegregowanych odpadów zebrał średnio jeden mieszkaniec.

W stosunku do wyników z sierpnia to rekord – w dodatku na tle Wrocławia. Najlepszy wynik w sierpniu zanotowało Psie Pole, gdzie na 1 mieszkańca przypadło 2,6 kg posegregowanych odpadów.

Krzyki po rewolucji

Widać, że Krzyki wykonały skok i mogą być przykładem dla innych. Postępy widać w przypadku niemal wszystkich rodzajów odpadów. We wrześniu mieszkańcy Krzyków oddali więcej odpadów niż w sierpniu:

34 proc. więcej papieru i tektury
25 proc. więcej odpadów zielonych
5,5 proc. więcej tworzyw sztucznych

Kiedy wyniki z września zestawimy z wynikami z lipca, różnice okażą się ogromne:

98 proc. więcej papieru i tektury
263 proc. więcej odpadów zielonych
46 proc. więcej tworzyw sztucznych

Firma Trans-Formers odebrała we wrześniu o blisko 5 proc. mniej zmieszanych śmieci niż w lipcu. Mieszkańcy nie tylko więcej segregują, ale też dbają o to, żeby nie wytwarzać więcej zwykłych śmieci. Co więcej, posegregowane odpady są coraz lepszej jakości, czyli mieszkańcy starają się, żeby wrzucać je do odpowiednich pojemników i nie mieszać z innymi, np. folii z papierem. Błędy jednak wciąż się zdarzają.
– Przy tej skali śmieciowej rewolucji jest to nieuniknione, ale szybko robimy postępy. Wciąż się jednak zdarza, że wyrzucamy zakręcone butelki, które zajmują w pojemniku więcej miejsca, albo nie usuwamy resztek jedzenia czy oddajemy zabrudzony papier – mówi Barbara Piotrowska, prezes Trans-Formers.
Wyrzucanie niezgniecionych i zakręconych butelek powoduje, że pojemniki szybciej się zapełniają. Pozostawione w opakowaniach resztki jedzenia mogą skutkować tym, że w pobliżu pojemników będzie brzydko pachnieć popsutym jedzeniem (należy jednak pamiętać, że pojemników nie trzeba dokładnie myć). Z kolei zabrudzony papier nie nadaje się do recyklingu, a dodatkowo może zabrudzić resztę prawidłowo wysegregowanego papieru i tektury.

Pytają o segregowanie

Mieszkańcy szybko przyzwyczajają się do nowych zasad, a jeśli mają wątpliwości, szukają pomocy w Biurze Obsługi Klienta. Co ciekawe, pytania mieszkańców dotyczą głównie selektywnej zbiórki odpadów.
– Mieszkańcy Krzyków ani nie pytają, ani nie składają reklamacji, które dotyczyłyby zbiórki zmieszanych śmieci. Za to wciąż miewają wątpliwości, do jakiego pojemnika powinni wyrzucić określony rodzaj odpadów albo chcą, żebyśmy dostarczyli im więcej worków do selektywnej zbiórki – mówi Barbara Piotrowska. – Zaangażowanie mieszkańców w segregowanie odpadów bardzo nas zaskoczyło. Wrocławskie Krzyki wyglądają, jakby już przeszły śmieciową rewolucję. Jak udało się to osiągnąć?

Dzielnica została podzielona na rejony zbiórki odpadów.
Trasy pojazdów odbierających odpady są ustalone.
Wszystkie pojemniki – zarówno na odpady zmieszane jak i posegregowane – stoją na swoich miejscach.
21 śmieciarek odbiera zmieszane śmieci
20 bramowców i hakowców odbiera posegregowane odpady – to ciężarówki, które podnoszą pojemniki i kontenery do selektywnej zbiórki.

Wśród popełnianych błędów można wymienić:

Przynoszenie papieru czy tektury w reklamówkach i wyrzucanie ich razem do pojemników na papier – oznaczonych niebieską naklejką. Dla wygody można użyć foliowych toreb jako nosidła, ale folia powinna trafić do pojemników na tworzywa sztuczne – oznaczonych żółtą naklejką.

Wrzucanie do pojemników na papier zmieszanych śmieci, które brudzą całą partię papieru, przez co nie nadaje się on do powtórnego wykorzystania.

Wrzucanie do pojemników na szkło ceramiki, szyb, szklanek i szklanych naczyń. Do tych pojemników – oznaczonych białą naklejką dla szkła bezbarwnego lub zieloną naklejką dla szkła kolorowego – powinny trafić szklane butelki po napojach i słoiki.

Wyrzucanie do pojemników na tworzywa sztuczne – oznaczonych żółtą naklejką – plastikowych mebli ogrodowych i zabawek. Te pojemniki przeznaczone są na tworzywa sztuczne, takie jak plastikowe butelki, zakrętki, torebki, worki i inne opakowania oraz drobny złom. Warto zwrócić uwagę na szczegółowe opisy, które znajdują się na naklejkach na pojemnikach do selektywnej zbiórki. Jest tam dokładnie opisane, co do danego pojemnika można wrzucić. Informacji można również szukać w Biurach Obsługi Klienta i na stronie internetowej spółki Ekosystem:
ekosystem.wroc.pl.BOK Trans-Formers, ul. Kobierzycka 10, 52-315 Wrocław
tel. +48 71 328 70 36
[email protected]
www.trans-formers.com.pl

Oni dbają

Przedsiębiorstwo Trans-Formers powstało w 1991 roku, a zaczynało od porządkowania Rynku i okolicznych placów.
Pół roku później sprzątało przestrzenie publiczne w kolejnych trzech dzielnicach. Dzisiaj firma nie tylko porządkuje ulice, ale zajmuje się także wywozem odpadów i selektywną zbiórką. Wspiera inicjatywy społeczne i dba o świadomość ekologiczną mieszkańców.
Trans-Formers zainteresował się recyklingiem już w 1994 roku. Obecnie prowadzi w Krynicznie koło Środy Śląskiej nowoczesną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, która została Regionalną Instalacją Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) i obsługuje północno-centralny region Dolnego Śląska.
Spółka dba o czystość w dzielnicy Krzyki. Żeby robić to skutecznie, codziennie wysyła 21 swoich śmieciarek, 20 ciężarówek wywożących kontenery i ciężarówek z dźwigami do kolorowych pojemników na posegregowane odpady oraz 16 aut dostawczych.
Przedsiębiorstwo zajmuje się również ustawianiem pojemników oraz zaopatrywaniem mieszkańców w worki na śmieci. Prowadzi Biuro Obsługi Klienta, do którego mieszkańcy mogą kierować swoje pytanie, wątpliwości lub reklamacje związane z działaniem nowego systemu.BOK Trans-Formers,ul. Kobierzycka 10, 52-315 Wrocław tel. +48 71 328 70 36 [email protected]
www.trans-formers.com.pl

Sektor II

Sektor II Krzyki to trzecia pod względem wielkości dzielnica Wrocławia. Leżąc w południowej i południowo- wschodniej części miasta, od dawna stanowi atrakcyjną lokalizację dla ludzi szukających swojego miejsca w stolicy Dolnego Śląska. Obszar o przybliżonej powierzchni 54 km kw. zamieszkuje ok. 166 tys. ludzi. Wielu z nich zdecydowało się na prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów, a wypełniane przez nich kontenery obsługuje spółka Trans-Formers. – Krzyki są mieszanką blokowisk i rozległych osiedli jednorodzinnych. Obsługa terenu zamieszkałego przez tak dużą liczbę mieszkańców to dla naszej firmy bardzo ważne zadanie – mówi Barbara Piotrowska, prezes zarządu Trans-Formers. Obszar sektora II Krzyki – zdominowanego przez zabudowę niskopiętrową – stanowi labirynt uliczek oraz zaułków, których pokonanie jest codzienną powinnością nowoczesnych śmieciarek firmy. Na szczęście, siedziba Trans-Formers wraz z parkiem maszynowym znajduje się przy wrocławskich Kobierzycach. Bliskość głównych arterii miasta sprawia, że dotarcie do wyznaczonych celów nie sprawia pojazdom większych trudności. Gospodarowanie odpadów z sektora II staje się prostsze, również dzięki zaangażowaniu jego mieszkańców. Z miesiąca na miesiąc segregują oni coraz więcej, dając tym samym dobry przykład pozostałym wrocławskim dzielnicom.

Skontaktuj się

Poznaj najważniejsze dane kontaktowe dla mieszkańców sektora II Krzyki. Masz uwagi lub pytania na temat odbioru odpadów? Nie czekaj, jeżeli jesteś mieszkańcem sektora II Krzyki i skontaktuj się z pracownikami Biura Obsługi Klienta firmy Trans-Formers:
BOK Trans-Formers Sp. z o.o.
ul. Kobierzycka 10
52-315 Wrocław
tel. 71 328 70 36

Poznaj numery telefonów i godziny otwarcia Biura Obsługi Klienta spółki Ekosystem.
Zgłaszaj swoje uwagi i zadawaj pytania na adres:
BOK Ekosystem ul. Kazimierza Michalczyka 23
53-633 Wrocław
Godziny otwarcia:
poniedziałek, czwartek, piątek – 7.30 do 15.30
wtorek, środa – 7.30 do 17.15
tel. 71 75 86 911
tel. 71 75 86 912
tel. 71 75 86 913
tel. 71 75 86 914
WK

e-mail: [email protected]
www: wroclaw.trans-formers.com.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska