Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziś miasto kupuje 28 szybkich tramwajów od czeskiej Skody

Marcin Torz
Ratusz podpisuje dziś umowę z Czechami na dostawę 28 nowych tramwajów - takich jak ten, któremu zablokowało się koło na ul. Kazimierza Wielkiego
Ratusz podpisuje dziś umowę z Czechami na dostawę 28 nowych tramwajów - takich jak ten, któremu zablokowało się koło na ul. Kazimierza Wielkiego Tomasz Hołod
Skoda podpisze z miastem umowę na dostawę wozów. Ale najstarsze pojazdy nadal mają nas wozić.

Na blisko godzinę tramwaj marki Skoda zatamował w środę rano ruch na ul. Kazimierza Wielkiego. Zablokowało się w nim koło.
- To drobna usterka - zapewnia Iwona Czarnacka, rzeczniczka prasowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Mimo to MPK jest zadowolone ze swoich 17 tramwajów tej firmy. Dlatego dziś urzędnicy miejscy podpiszą umowę z czeską Skodą, która ma dostarczyć dla Wrocławia 28 kolejnych wozów dla systemu Tramwaj Plus. Będą podobne do tych, które już jeżdżą po mieście.

Wagony szybkiej kolejki będą mieć drzwi po obu stronach pojazdu (podobnie jak w metrze) i dwie kabiny motorniczego na obu końcach pojazdu. Takie tramwaje zaczną jeździć po Wrocławiu na początku 2011 roku. MPK zapłaci za nie 263 miliony złotych z bankowego kredytu.

Oprócz tego MPK właśnie ogłosiło przetarg na dostawę kolejnych, nowych 12 tramwajów na zwykłe linie. Osiem z nich będzie niskopodłogowych i jednowagonowych, a pozostałe cztery mają się składać z dwóch wagonów.

Jednowagonowe pojazdy będą bardzo podobne do modelu 205, którym jeździmy po mieście od dwóch lat. To długie wrzeciono, podzielone na trzy człony. Teraz takich tramwajów mamy dziesięć.
Po Wrocławiu jeżdżą dziś 402 wagony tramwajowe. Najnowocześniejsze są czeskie skody, ale jest ich tylko 17. Najwięcej jest we Wrocławiu tramwajów polskiej produkcji starego typu 105.
- Mamy 352 wagony tego modelu - wylicza Iwona Czarnacka.

Niestety, nic nie wyszło z planów MPK, które jeszcze w kwietniu chciało pożegnać swoje najstarsze tramwaje. To wozy modelu 102, potocznie nazywane przez pasażerów rakietami bądź puszkami. W miejskim taborze jest ich 10, a najstarszy liczy sobie już prawie 40 lat.
- Ustaliliśmy, że będą wozić pasażerów do końca tego roku - twierdzi rzeczniczka MPK.

Tramwajem z Gaju na Kozanów
Szybki system Tramwaj Plus ma połączyć Gaj z Kozanowem i stadionem piłkarskim na Maślicach oraz Leśnicę z Sępolnem.
Aby Gaj połączyć z Kozanowem, trzeba wybudować nowe torowiska. Od Leśnicy do Sępolna kolejka pojedzie po istniejących szynach. Prędkość pojazdów nie przekroczy 70 km/h. To niewiele więcej niż ta, którą tramwaje osiągają teraz. Dlaczego więc mają być szybkie? W systemie Tramwaj Plus będą miały pierwszeństwo na skrzyżowaniach i wydzielone torowiska na całej swojej trasie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska