Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP: Przechodząc tutaj przez tory igracie z życiem!

Piotr Bera
Niebezpieczne przejście przez nasyp kolejowy przy Mostach Warszawskich
Niebezpieczne przejście przez nasyp kolejowy przy Mostach Warszawskich Piotr Bera
Po naszym tekście na niebezpiecznym przejściu przez nasyp kolejowy obok Mostów Warszawskich kolejarze postawili szlaban. To jednak tylko połowiczny sukces, gdyż piesi i rowerzyści nadal nic sobie z tego nie robią i nielegalnie przechodzą przez torowisko. I trochę trudno im się dziwić, bo nowy chodnik i ścieżka rowerowa kończą się niespodziewanie właśnie na torach. Czy doczekamy się tutaj legalnego przejścia? Nie. Dla PKP to zbyt drogie przedsięwzięcie.

Mowa o trasie spacerowej wzdłuż lewego brzegu Kanału Miejskiego od Mostu Trzebnickiego do Mostu Warszawskiego. Trasa powstała w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Problem w tym, że spacerując lub jadąc rowerem od Mostu Trzebnickiego w kierunku ul. Jedności Narodowej w pewnym momencie natrafia się na nasyp kolejowy, przez który trzeba przejść nielegalnie. Albo zawrócić do Mostu Trzebnickiego i ul. Pasterską dotrzeć do wejścia na most. Jak nietrudno się domyślić, wiele osób korzysta z pierwszego rozwiązania, co może doprowadzić do tragedii. Przez nasyp regularnie kursują pociągi.

CZYTAJ NASZ PIERWSZY TEKST: Jedziesz ścieżką rowerową, a tu... pociąg

Gdy zainteresowaliśmy się sprawą, kolejarze obiecali, że przyjrzą się sytuacji i w razie potrzeby postawi znaki informujące o niebezpieczeństwie. Słowa dotrzymali. Po dwóch tygodniach kolej postawiła szlabany uznając, że faktycznie mogłoby dojść do tragedii.

- Przechodzenie przez linie kolejowe jest możliwe tylko w wyznaczonych miejscach, tak mówią przepisy. Przechodzenie w innych miejscach to igranie z życiem i tworzenie zagrożenia w ruchu kolejowym. Stawiając szlabany dodatkowo wzmocniliśmy przekaz, że w tym miejscu przejścia przez tory nie ma. Pamiętajmy, że nikt nie zwalnia nas z rozsądku i bezpiecznego zachowania - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

- Problem łamania przepisów bezpieczeństwa na torach i drogach to kwestia kultury komunikacyjnej i nie dotyczy jednego miejsca. Tak jak ludzie przebiegają na czerwonym świetle, tak omijają ustawione zapory. Dziękujemy za przedstawianie zagadnień bezpieczeństwa i zwracanie uwagi na właściwe zachowanie. Profilaktycznie Straż Ochrony Kolei monitoruje linie kolejowe na terenie Wrocławia, województwa i kraju - dodaje Siemieniec.

Postawienie szlabanów nie zamyka jednak problemu. Przejście w tym miejscu jest niedozwolone, ale jeśli ktoś chce, to bez trudności sforsuje przeszkodę. Widzieliśmy, jak starszy pan przechodził przez tory, a kilkanaście sekund później w tym miejscu przejeżdżał pociąg. Czy można liczyć w przyszłości na wydrążenie tunelu pozwalającego na bezkolizyjne przejście przez nasyp?

- Budowanie bezkolizyjnych skrzyżowań z trasami kolejowymi jest wielomilionowym przedsięwzięciem. Takie realizacje są przeprowadzane przy okazji modernizacji linii kolejowych i dotyczą wybranych przejazdów kolejowych - rozkłada ręce Siemieniec.

W ostatnim czasie bezkolizyjne przejścia powstały m.in. na zmodernizowanej trasie z Wrocławia do Rawicza. Bezpieczne skrzyżowania wybudowano w miejscowościach Osola i Borowa, a na stacjach w Obornikach Śl., Skokowej, Żmigrodzie i przystanku Wrocław Mikołajów wybudowano przejścia tunelowe dla pieszych, które zapewniają nie tylko dostęp do peronów ale również służą mieszkańcom jako bezpieczne przejścia pod linią kolejową.

- Jeśli znajdzie się podmiot zainteresowany budową przejścia podziemnego przy przyczółku wskazanego mostu kolejowego będziemy współpracować. Jednak obecnie PLK nie ma takich planów - kończy Siemieniec.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska