Mowa o trasie spacerowej wzdłuż lewego brzegu Kanału Miejskiego od Mostu Trzebnickiego do Mostu Warszawskiego. Trasa powstała w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Problem w tym, że spacerując lub jadąc rowerem od Mostu Trzebnickiego w kierunku ul. Jedności Narodowej w pewnym momencie natrafia się na nasyp kolejowy, przez który trzeba przejść nielegalnie. Albo zawrócić do Mostu Trzebnickiego i ul. Pasterską dotrzeć do wejścia na most. Jak nietrudno się domyślić, wiele osób korzysta z pierwszego rozwiązania, co może doprowadzić do tragedii. Przez nasyp regularnie kursują pociągi.
CZYTAJ NASZ PIERWSZY TEKST: Jedziesz ścieżką rowerową, a tu... pociąg
Gdy zainteresowaliśmy się sprawą, kolejarze obiecali, że przyjrzą się sytuacji i w razie potrzeby postawi znaki informujące o niebezpieczeństwie. Słowa dotrzymali. Po dwóch tygodniach kolej postawiła szlabany uznając, że faktycznie mogłoby dojść do tragedii.
- Przechodzenie przez linie kolejowe jest możliwe tylko w wyznaczonych miejscach, tak mówią przepisy. Przechodzenie w innych miejscach to igranie z życiem i tworzenie zagrożenia w ruchu kolejowym. Stawiając szlabany dodatkowo wzmocniliśmy przekaz, że w tym miejscu przejścia przez tory nie ma. Pamiętajmy, że nikt nie zwalnia nas z rozsądku i bezpiecznego zachowania - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Problem łamania przepisów bezpieczeństwa na torach i drogach to kwestia kultury komunikacyjnej i nie dotyczy jednego miejsca. Tak jak ludzie przebiegają na czerwonym świetle, tak omijają ustawione zapory. Dziękujemy za przedstawianie zagadnień bezpieczeństwa i zwracanie uwagi na właściwe zachowanie. Profilaktycznie Straż Ochrony Kolei monitoruje linie kolejowe na terenie Wrocławia, województwa i kraju - dodaje Siemieniec.
Postawienie szlabanów nie zamyka jednak problemu. Przejście w tym miejscu jest niedozwolone, ale jeśli ktoś chce, to bez trudności sforsuje przeszkodę. Widzieliśmy, jak starszy pan przechodził przez tory, a kilkanaście sekund później w tym miejscu przejeżdżał pociąg. Czy można liczyć w przyszłości na wydrążenie tunelu pozwalającego na bezkolizyjne przejście przez nasyp?
- Budowanie bezkolizyjnych skrzyżowań z trasami kolejowymi jest wielomilionowym przedsięwzięciem. Takie realizacje są przeprowadzane przy okazji modernizacji linii kolejowych i dotyczą wybranych przejazdów kolejowych - rozkłada ręce Siemieniec.
W ostatnim czasie bezkolizyjne przejścia powstały m.in. na zmodernizowanej trasie z Wrocławia do Rawicza. Bezpieczne skrzyżowania wybudowano w miejscowościach Osola i Borowa, a na stacjach w Obornikach Śl., Skokowej, Żmigrodzie i przystanku Wrocław Mikołajów wybudowano przejścia tunelowe dla pieszych, które zapewniają nie tylko dostęp do peronów ale również służą mieszkańcom jako bezpieczne przejścia pod linią kolejową.
- Jeśli znajdzie się podmiot zainteresowany budową przejścia podziemnego przy przyczółku wskazanego mostu kolejowego będziemy współpracować. Jednak obecnie PLK nie ma takich planów - kończy Siemieniec.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?