Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Projektant obwodnicy Wrocławia tłumaczy się ze skrzyżowania w Mirkowie

ZOE
Firma, która projektowała skrzyżowanie autostradowej obwodnicy Wrocławia z drogą nr 8 Wrocław-Warszawa twierdzi, że - rezygnując z jednego z pasów na wyjeździe z miasta - nie złamano przepisów. Zarzucali to projektantom naukowcy z Politechniki Wrocławskiej.

Po liście naukowców dotyczącym organizacji ruchu na skrzyżowaniu oraz zapowiedzi prokuratury, że wszczęte zostanie postępowanie sprawdzające w tej sprawie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwróciła się do projektanta o wyjaśnienia.

ZOBACZ:
Prokuratura zbada skrzyżowanie w Mirkowie
Po naszej petycji GDDKiA zmieniła światła na skrzyżowaniu w Mirkowie

Naukowcy: Skrzyżowanie w Mirkowie zaprojektowano niezgodnie z przepisami

Projektant twierdzi, że skrzyżowanie zaprojektowano zgodnie z przepisami. Podkreśla, że organizacja ruchu uwzględnia prognozowany po uruchomieniu całej autostradowej obwodnicy Wrocławia znaczny spadek natężenia ruchu.

"Po otwarciu całej AOW i przyzwyczajeniu się kierowców do korzystania z nowej drogi, na kierunku z miasta do skrzyżowania wystąpi natężenie około 800 pojazdów na godzinę, co gwarantuje rezerwę przepustowości skrzyżowania pomimo jednego pasa ruchu na wprost z kierunku Wrocławia" - napisał projektant do GDDKiA.

"Z kolei przyszłemu wzrostowi natężeń ruchu wynikającemu z nowych działań inwestycyjnych towarzyszyć będą kolejne inwestycje drogowe powodujące poprawę warunków ruchu , takie jak przewidywane na połowę przyszłego roku zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław-Oleśnica oraz wspomniana już budowa wschodniej obwodnicy Wrocławia BŁD w ramach, której przedmiotowe skrzyżowanie nabierze docelowego kształtu" - czytamy w informacji przesłanej do Dyrekcji.

A oto pełna treść komentarza, przekazanego przez GDDKiA:

"Budowa nowej drogi i włączenie jej w już istniejącą trasę zawsze generuje pewne trudności.
Zanim kierowcy zaczną korzystać z nowej trasy i potoki ruchu ułożą się właściwie musi minąć pewien okres czasu. Podobną sytuację obserwowaliśmy po otwarciu odcinka Magnice-węzeł Wrocław Południe. Po kilku tygodniach ruch w tamtym rejonie odbywał się już bez przeszkód.

W wyniku obserwacji sytuacji na skrzyżowaniu dk 8 z ŁD GDDKiA zleciła już w zeszłym tygodniu wykonanie projektu korekty sygnalizacji świetlnej, który został zaakceptowany przez Policję i wdrożony wczoraj około godziny 15:00. Nasze służby terenowe poinformowały, że ruch po korekcie odbywa się bardziej płynnie, a na wydłużonym cyklu świetlnym przejeżdża dwa razy więcej pojazdów. Niemniej jednak konkretną wiedzę na temat sprawności systemu uzyskuje się w takich przypadkach dopiero po kilku dniach monitorowania. Sytuacja na skrzyżowaniu jest i będzie monitorowana, jeśli zajdzie konieczność będziemy podejmować kolejne działania w celu usprawnienia ruchu.

Należy pamiętać, że występujące obecnie problemy ruchowe mają charakter przejściowy wynikający z faktu, że nie została uruchomiona cała AOW, przez co wylot z Wrocławia nie został uwolniony od ruchu tranzytowego, w tym od najbardziej uciążliwego ruchu samochodów ciężarowych. Uwzględniając dodatkowo utrudnienia z dojazdem do AOW na węźle Wrocław Północ związane z budową Łącznika Żmigrodzkiego również znaczna część ruchu lokalnego nadal korzysta z przejazdu przez miasto.

Przed podjęciem decyzji o zaprojektowaniu skrzyżowania w obecnym, zgodnym z decyzją lokalizacyjną kształcie sprawdzono jego przepustowość w dostosowaniu do prognozy ruchu opracowanej przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki. Obliczenia wykazały, że po uruchomieniu AOW przepustowość skrzyżowania będzie wystarczająca gdyż ruch na dojeździe do skrzyżowania od strony Wrocławia spadnie o około 50% w stosunku do stanu sprzed budowy AOW (dodatkowy, nieuwzględniony w obliczeniach przepustowości spadek ruchu nastąpi po oddaniu do ruchu drogi ekspresowej S8). Spadek natężeń ruchu na dojeździe do skrzyżowania od strony Wrocławia spowodowany będzie tym, że większość obecnego ruchu przeniesie się na AOW i dojeżdżać będzie do skrzyżowania z DK8 Łącznikiem Długołęka, na którym w dostosowaniu do prognozy ruchu zaprojektowane zostały 2 pasy ruchu do skrętu w lewo w kierunku Długołęki.

Wybudowane w ramach budowy AOW skrzyżowanie Łącznika Długołęka z drogą krajową nr 8 na wjeździe do Długołęki stanowi dopiero I etap budowy docelowego skrzyżowania. Swój docelowy kształt osiągnie po wybudowaniu wschodniej obwodnicy Wrocławia, w ramach której zostanie rozbudowane o cześć południową obejmującą dodatkowe pasy ruchu na kierunku istniejącej drogi nr 8 (między innymi również drugi pas do jazdy na wprost od strony Wrocławia) i wlot południowy. Dokumentacja projektowa dla AOW była koordynowana z dokumentacja dla obwodnicy wschodniej i takie etapowanie przewidziane jest w obu projektach.

Decyzja lokalizacyjna dla AOW przewidywała budowę skrzyżowania w obecnym kształcie. Jego rozbudowa o dodatkowe pasy ruchu już w ramach AOW związana byłaby z koniecznością zmiany decyzji lokalizacyjnej i wykupem dodatkowych terenów po południowej stronie DK8 co doprowadziłoby do opóźnienia budowy, a mogłoby doprowadzić do jej zablokowania. Podejmowanie takiego ryzyka bez jednoznacznego uzasadnienia ruchowego było nieracjonalne.

W kwestii listu, GDDKiA zwróciła się o wyjaśnienie do Projektanta, który poinformował, że "informujemy, iż aby zapewnić formalną zgodność z zapisami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne , uwzględniając prognozowany po uruchomieniu całej AOW znaczny spadek natężenia ruchu, zaprojektowany został zanik jednego pasa ruchu na odcinku przed skrzyżowaniem. Występuje więc zgodność ilości pasów ruchu na wprost na odcinku przed skrzyżowaniem i na skrzyżowaniu. Po otwarciu całej AOW i przyzwyczajeniu się kierowców do korzystania z nowej drogi , na kierunku z miasta do skrzyżowania wystąpi natężenie około 800 pojazdów na godzinę, co gwarantuje rezerwę przepustowości skrzyżowania pomimo jednego pasa ruchu na wprost z kierunku Wrocławia.
Z kolei przyszłemu wzrostowi natężeń ruchu wynikającemu z nowych działań inwestycyjnych towarzyszyć będą kolejne inwestycje drogowe powodujące poprawę warunków ruchu , takie jak przewidywane na połowę przyszłego roku zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław-Oleśnica oraz wspomniana już budowa wschodniej obwodnicy Wrocławia BŁD w ramach, której przedmiotowe skrzyżowanie nabierze docelowego kształtu".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska