Spis treści
Nowoczesne elektryki i stacje ładowania
Dostawcą pojazdów jest firma Busnex Poland sp. z o.o. Za tą warszawską spółką kryje się chińska, globalna marka autobusów Yutong Bus, który jest pionierem i potentatem w produkcji autobusów elektrycznych. Ma 15 procent udziału w światowym rynku. Jej autobusy kursują w kilkunastu miastach w Polsce.
Umowa przewiduje dostawę 20 pojazdów oraz stacji ładowania. Pierwszych dziesięć pojazdów pojawi się na ulicach stolicy Karkonoszy w listopadzie. Druga partia - także 10 sztuk do 29 lutego 2024 roku. Producent dostarczy także ładowarki do pojazdów elektrycznych. Dziesięć zostanie zamontowanych w zajezdni MZK w Jeleniej Górze, trzy na przystankach autobusowych, sześć będzie ogólnodostępnych.
Każdy z zakupionych autobusów elektrycznych ma 75 miejsc, w tym 28 siedzących. Zapewnią obsługę wszystkich lub większość kursów na popularnych liniach 6, 7, 8, 10, 23, i 26. Pojazdy są wytrzymałe, ciche, dobrze działają w każdych warunkach i spełniają wszelkie oczekiwania. Mróz ma być im niestraszny. Przy odpowiedniej eksploatacji i przebiegu, autobusy będą bezproblemowo służyły pasażerom przez co najmniej kilkanaście lat.
Czy elektryki dojadą w góry na jednym ładowaniu?
Elektryczny autobus Yutog był testowany zimą i latem w Jeleniej Górze przed podpisaniem umowy. Kierowcom MZK zależało, by sprawdzić, jak pojazd będzie się spisywał w górskim terenie. Ważne było także, ile przejedzie na jednym ładowaniu. Testy wypadły pozytywnie. Zasięg, który jest dostępny na pełnym załadowaniu baterii, wystarczy do wykonania pełnego zakresu kursowego linii autobusowej.
Do Jeleniej Góry autobus testowy przejechał z Warszawy (470 km) na jednym ładowaniu. Według zapewnień producenta w codziennej eksploatacji ładować go trzeba będzie co około 350 km.
Kontrakt na 63 mln złotych
Na zakup autobusów elektrycznych Jelenia Góra otrzymała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymaliśmy 47,6 mln złotych dotacji. Zaciągniemy ponadto 15,2 mln złotych pożyczki
- podawał wyliczenia Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry.
Autobusy są w pełni elektryczne, co wpłynie na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Jelenia Góra chciałaby być zielonym miastem, bez smogu. Chce ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Temu służyć mają między innymi wymiana floty miejskiego przewoźnika oraz budowa farmy paneli fotowoltaicznych, które zasilą w energię sporą część miasta.
Wprawdzie nasze autobusy z taboru MZK w komplecie spełniają wyśrubowane normy spalania, ale przecież napęd elektryczny jest nieporównywalnie korzystniejszy dla środowiska, stąd nasz wybór. Autobusy elektryczne - to fragment większej całości w staraniach o to, by mieszkańcy i przyjezdni (a liczba turystów w Kotlinie Jeleniogórskiej według danych GUS jest porównywalna do liczby osób odwiedzających Podhale) mogli dosłownie i metaforycznie oddychać pełną piersią.
- mówi Jerzy Łużniak
Znana chińska firma
Yutongi, które będą kursować po ulicach Jeleniej Góry, używane są w wielu miastach w Chinach, jako autobusy komunikacji miejskiej. W Europie można się nimi przejechać między innymi w Helsinkach. W Polsce kursują między innymi w Białymstoku i Polkowicach. Podczas Mistrzostw Świata w Piłkę Nożną w Katarze widzów i zawodników woziło 888 pojazdów marki Yutong.
Obecnie firma jest najlepiej sprzedającą się na świecie marką autobusów napędzanych nową energią, oferującą w pełni zasilane bateriami autobusy hybrydowe i autobusy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi w ponad 152 krajach i terytoriach świata, z ponad 170 tysiącami autobusów. Przyczyniają się one do zmniejszenia śladu węglowego o ponad 23 miliony ton na całym świecie.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?