Spis treści
Nowe czujniki na bieżąco będą alarmować o sytuacji na drodze
Urządzenia zapewniające nową jakość w monitorowaniu sytuacji na drogach będą w czasie rzeczywistym pozyskiwać informacje m.in. o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów na drodze, stanie nawierzchni, zajętości miejsc parkingowych czy aktualnej pogodzie. Na polskich drogach zainstalowanych zostanie łącznie 3500 urządzeń ITS, jak kamery, czujniki czy znaki zmiennej treści.
Te ostatnie wyglądem przypominają standardowe znaki drogowe i podobnie jak one, są tak samo ważne. Kierowcy muszą się do nich stosować. Różnią się od standardowych, wykonanych z blachy, jedynie technologią działania. Znaki PVMS, tzw. znaki pryzmatyczne, poprzez obrót elementów ruchomych mogą pokazywać jedną z trzech wcześniej ustalonych treści. Znaki VMS natomiast wyświetlają komunikaty za pomocą diod LED.
Nowoczesny system zarządzania ruchem. Co zmieni się dla kierowców?
Dla kierowców wprowadzane zmiany mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka, ale na pewno je odczują. Dzięki inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poprawi się poziom bezpieczeństwa, komfort jazdy, a informacje o wypadkach, wprowadzonych objazdach, natężeniu ruchu czy warunkach pogodowych będą pokazywane m.in. na tablicach ITS znacznie szybciej niż dotychczas.
GDDKiA oprócz możliwości sprawniejszego monitorowania i zarządzania ruchem, będzie mogła szybciej informować policję, straż pożarną czy pogotowie ratunkowe o zdarzeniu drogowym. W konsekwencji służby mogą działać sprawniej, a korki spowodowane utrudnieniami będą trwały krócej.
Które odcinki A4 i AOW?
W ramach projektu realizowane są umowy na Centralny Projekt Wdrożeniowy (CPW) oraz Regionalne Projekty Wdrożeniowe (RPW) w Łodzi, Gdańsku i Olsztynie, Katowicach oraz Wrocławiu i Opolu. Ukończenie prac umożliwi zarządzanie ruchem na międzynarodowym szlaku transportowym łączącym Gdańsk z Czechami i Słowacją, prowadzącym przez Warszawę, Łódź i okolice Katowic, z odnogą do Wrocławia. CPW obejmie wybrane odcinki dróg w granicach woj. mazowieckiego - A2, S7 i S8. Cztery RPW obejmą natomiast pozostałe odcinki dróg wspomnianego szlaku transportowego:
- S6 i S7 na terenie woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego,
- A1 i A2 w woj. łódzkim,
- A1, A4, S1 w woj. śląskim,
- Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 i A4 w woj. dolnośląskim i opolskim.
Projekt obejmuje wprowadzenie urządzeń na około 1100 km dróg. Na Dolnym Śląsku nowe urządzenia pojawią się na autostradzie A4 od węzła Wrocław Południe do węzła Brzeg. Prace będą dotyczyć również dalszego odcinka, leżącego na sąsiadującym województwie opolskim: od węzła Brzeg do granicy z województwem śląskim. Łącznie to blisko 130 km.
Nowe czujniki i kamery otrzyma także Autostradowa Obwodnica Wrocławia na jej całym odcinku – od węzła Psie Pole do węzła Kobierzyce (łącznie około 21 km).
W II kwartale tego roku planowane jest rozpoczęcie testów wybranych elementów "serca" Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, czyli systemu centralnego. Aktualny harmonogram projektu zakłada, że wdrożenie systemu centralnego nastąpi w III i IV kwartale 2023 r. Jak informuje nas GDDKiA Oddział we Wrocławiu, nowoczesny system planowo powinien działać do końca tego roku także na Dolnym Śląsku.
Jak system będzie działał w praktyce? [FILM]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?